Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 6.3 Proč musí začít počítání Omeru během Svátku nekvašených chlebů

Je psáno, že Omer začíná ode dne (přesněji od rána následujícího) po Šabatu מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, nikde ale není výslovně uvedeno, že tento Šabat musí připadnout na Svátek nekvašených chlebů.
Jinými slovy, text výslovně nezmiňuje neděli připadající na Svátek nekvašených chlebů jako počátek Omeru.
Přesto to z textu jasně vyplývá.

Jak jsme již zmínili, Izraelité v roce, kdy vstoupili do země Kanaán, začali počítat Omer ráno následující po hodu beránka מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח.
To znamená, že ráno následující po Šabatu
מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת muselo připadnout na Svátek nekvašených chlebů. 

Dále víme, že Omer עֹמֶר musíme začít počítat v době, kdy je ječmen připraven ke sklizni.
Svátek nekvašených chlebů
חַג הַמַּצוֹת je úzce svázán s obdobím dozrávání ječmene, je tedy logické, že počítání Omeru by mělo začít během Svátku nekvašených chlebů.

Požadavek začít počítat Omer od rána (následujícího) po Šabatu vyplývá z kontextu kapitoly 3M 23, která obsahuje kompletní seznam stanovených časů מוֹעֲדִים.
Tento kompletní seznam stanovených časů začíná slovy Toto jsou
יהוה slavnosti a pokračuje vyjmenováním všech svátků včetně rána (následujícího) po Šabatu (3M 23:11)
Pasáž končí veršem A Mojžíš oznámil
מֹעֲדֵי יְהוָה synům Izraele. (3M 23:44)
Z kapitoly 3M 23 vyplývá, že ráno (následující) po Šabatu musí připadnout na
מוֹעֵד
A protože počátek počítání Omeru musí začít 50 dní před sklizní pšenice, je zcela jasné, že tento
מוֹעֵד musí připadnout na Svátek nekvašených chlebů. 

Někomu by se mohlo zdát, že ráno (následující) po Šabatu je samostatným stanoveným časem מוֹעֵד, který nutně nemusí být součástí Svátku nekvašených chlebů.
To je ale nemožné, neboť kapitoly 4M 28 a 4M 29 obsahují také seznam stanovených časů a obětí, v tomto seznamu ale ráno (následující) po Šabatu a s ním spojená oběť, tj. obětní snopek čerstvě sklizeného ječmene nejsou výslovně uvedeny.

Později si ukážeme, že v kapitolách 4M 28 a 4M 29 jsou vynechány ty oběti spojené se stanovenými časy מוֹעֵד, se kterými je spojen i jiný, na seznamu uvedený typ nebo soubor obětí.
Jinými slovy řečeno, v kapitolách 4M 28 a 4M 29 je ke každému stanovenému času
מוֹעֵד zmíněn pouze jeden typ nebo soubor obětí.

Skutečnost, že v kapitolách 4M 28 a 4M 29 není zmíněno obětování snopku čerstvě sklizeného ječmene, které mělo proběhnout ráno (následující) po Šabatu naznačuje, že k předložení oběti muselo dojít v den, kdy byla předložena i jiná oběť.
A to znamená, že tento stanovený čas je již v kapitolách 4M 28 a 4M 29 zmíněn.
V úvahu tedy připadá pouze jeden ze dnů Svátku nekvašených chlebů, neboť (jak již bylo zdůrazněno dříve) počítání Omeru musí být v souladu se zemědělským cyklem.

Jak ale víme, že kapitoly 4M 28 a 4M 29 uvádí u každého stanoveného času מוֹעֵד pouze jeden typ nebo soubor obětí?
Tato skutečnost jasně vyplývá ze srovnání textů; například v kapitolách 4M 28 a 4M 29 není v případě Svátku týdnů zmíněno obětování chlebů pozvedání (3M 23:17), zmíněna není i jedna z obětí předkládaných během
יוֹם כִּפּוּרִים Dne smíření (3M 16).
Jiné typy obětí předkládané během Svátku týdnů a Dne smíření ale zmíněny jsou.
Tato skutečnost dokazuje, že je v kapitolách 4M 28 a 4M 29 ke každému stanovenému času
מוֹעֵד zmíněn pouze jeden typ, respektive jeden soubor obětí.
Pokud nějaký stanovený čas vyžaduje více jak jeden typ nebo soubor obětí, jsou tyto oběti uvedeny jinde.