Kapitolky z historie trampingu - Kapitolka 5. - TRAMPOVÉ PROTI BEZPRÁVÍ
Ahoj kamarádi,
v devadesátých letech v Právu vycházel seriál Bohumila Pekárka Kapitolky z historie trampingu. Já vám zde nabízím 5. kapitolku.
* * * * *
5. TRAMPOVÉ PROTI BEZPRÁVÍ
Popularitě trampingu od 30. let přispívaly i některé akce ve městech — plesy, sportovní dny, vystupování trampských pěveckých souborů na kulturních podnicích apod. Nejznámějším asi bylo vystupovaní Mottlovy party na jevišti Osvobozeného divadla, kde zas jakoby na oplátku vznikla 'slavná píseň Babička Mary.
A léta ubíhala, měnila se situace, měnili se i trampové a jejich složení. Jak mnohým přibývalo věku, zanechávali pod tíhou denních existenčních starostí svého »mladického poblouznéní« a mnozí, často již s rodinami, opouštěli claimy a campy a stali se trvalými, osadníky v chatách. Někteří z nich s přesvědčením, že ze svých potomků vychovají také trampy. To se jim však zpravidla nepodařilo, neboť i u dětí trampů se projevil — snad od přírody daný — odpor k podřizování vlastní vůle vůli dospělých, což ne každý dospělý pochopí a dokáže podle toho s mladými jednat Příliv mladých však neustával.
Velký "čundr" do Španěiska
»Lěx Kubát« ustupoval do pozadí, hospodářská situace se lepšila. Zato v sousedním Německu uchopili moc nacisté, jejichž zrůdné ideje našly své příznivce i mezi Němci u nás, zejména v pohraničí. Takže některé oblasti se staly i pro trampy nebezpečnými. Tentokrát ne kvůli celníkům, nýbrž kvůli henleinovcúin.
V létě 1936 vypukla občanská válka ve Španělsku. V celém světě se zdvihají lidé na pomoc protifašistickým silám. I tam bychom našli néjednoho našeho trampa. Po letech říká Cody z osady Ztracená varta: »... poznávali jsme, že to, ce nás tlačí každou sobotu ven, tlačí nás ke zdi po celý zbytek týdne. Protestní tábor na Vinohradech nám otevřel oči docela. Pochopili jsme, že heslo „politika do trampingu nepatří" si vymysleli paďouři, pro které bojovný tramping znamenal nebezpečí. A pak, v roce 1936, jsme se vydali na prvý velký čundr — do Španělska. Sešli jsme se tam s mnoha kamarády. Mnozí tam zůstali...«
Se zbraní i beze zbraně
V březnu 1938 okupovalo hitlerovské Německo sousední Rakousko. A připravovalo se k agresi proti Československu. V květnu je vyhlášena částečná, v září všeobecná mobilizace. Ve vlacích přeplněných muži spěchajícími plnit svou povinnost zněly i trampské písné s typickým kytarovým doprovodem. Ani mobilizace, ani odhodlání k obraně státu nebyly však příliš platné.
Různými komplikovanými cestami utíkají.hlavně mladí muži od roku 1939 za hranice s úmyslem bojovat tam proti nacistům. I mezi těmi byli trampové. Není nijak překvapující, že po čase se setkávali kamarádi ve Francii, Africe, Anglii i Sovětském svazu. Na zemi, na moři i ve vzduchu. V boji jim pomáhala trempováním nabytá zdatnost a bystré myšlení, A píseň. Mezi našimi zahraničními vojáky vznikl nejeden trampský soubor. Kolik takových trampů-odbojářů bylo, to už se asi nikdy nedozvíme. 1 když zřejmě existuje vojenská evidence i evidence z 50. let, kdy bylo množství vojáků zahraničních armád pronásle.dováno v rámci boje proti »vnějším i vnitřním nepřátelům socialismu«. V žádné listině se však neobjevuje záznam, zda dotyčný byl, či nebyl tramp. Takže, k představě o podílu trampů na boji za naši národní svobodu zbývají jen ojedinělé vzpomínky. Myslím, že by přece jen měly a ještě mohly být soustředěny.
Tramping byl za nacistické okupace značně omezen. Mnoho mladých lidí bylo nasazeno na práci v.Německu a Rakousku. Ke konci války bylo v podnicích přesouváno volno z neděle na některý ze všedních dnů, takže mnohé party se ani nemohly ve stejný den sejít. Táboření sice zakázáno nebylo, zato rozdělávání ohňů za tmy ano. V některých obdobích se smělo do lesa jen s úředním povolením ke sběru lesních plodin. Pochopitelně při stanném právu se nesmělo večer z domu ani na ulici, natož do přírody. Veliké území mezi Velkou a Zlatou řekou bylo zabráno pro cvičiště SS a koncentrační tábor na Hradištku. Podobných území bylo časem více.
S jistou dávkou opatrnosti se i tak mohlo tábořit. Český pětník, hajný, starosta teď v lese »nikoho neviděl*.
Campy, a zejména chaty měly určitý význam i v hnutí odporu. V některých, např. u Březové a u Dobřichovic, proběhla zasedání ilegálního ÚV KSČ, V Lukách pod Medníkem se scházelo po jistou dobu vedení organizace Předvoj, v několika chatách byly rozmnožovány ilegální letáky a časopisy. V posledních fázích okupace hráli někteří trampové roli i v partyzánském hnutí, byť se jejich akce vyčerpala třeba jen tím, že odzbrojili skupiny německých běženců umístěných ve vesnických školách.
Někteří trampové se sešli i v nezvyklých táborech — koncentračních.
Broches
Celé naše odbojové hnutí se v historických pracích dělí dosud na komunistické a nekomunistické. Zda to byl vedle příslušnosti k odbojové skupině tramp, sportovec, muzikant, či.co, to už se dozvíme skutečně jen málokdy.
Jeden příklad za mnohé. Kdysi velmi populární, na mnoha osadách i z vystupování písničkářů na pódiích' známý Broches, patřil k pražské ilegální organizaci. V květnu 1940 byl zatčen gestapem, v lednu 1943 jej nacisté popravili. Někdy počátkem 60. let jsem byl s další generací trampů kdesi na Brdech. Viděl jsem tam malý pomníček z navršeného kamení. Na památku Brochese. Hoši znali mnoho příběhů z jeho trempování, věděli, i o jeho popravě. Proč byl zatčen a popraven, netušili. Ani jeho občanské jméno — Ladislav Brožek — neznali. Nicméně prostý pomníček mu vlastními silami postavili. Na domě, kde v Praze bydlel, však jsem nenašel sebemenší pamětní desku. A Broches nebyl jediný...
* * * * *
Všechny díly budou postupně zde.
Tak to byl 5.díl a za týden vám nabídnu zase další Kapitolku z historie trampingu. Tak se těšte už za týden
Ahoj