Metodické pokyny
Během realizace projektu budou mít žáci v rámci průřezového tématu Environmentální výchova možnost pochopit význam vztahu člověka k prostředí, ve kterém žije.
Dále jsem dbala na rozvoj průřezových témat sociální rozvoj a to přímo kooperace a kompetice, ale také o osobní rozvoj žáka jako seberegulace a sebeorganizace a to přímo cvičení sebekontroly a sebepoznání. Kompetici si můžeme představit jako dovednost navazovat na druhé
WebQuest je vhodný pro žáky 6. a 7. ročníků, a to především v rámci předmětů vzdělávacích oblastí Člověk a příroda, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce.
Časová dotace
Celý projekt, od návrhu až po zrealizování zahrádky, by neměl trvat déle než 3 měsíce ( 12 týdnů). Protože se jedná hlavně o pracovní činnosti a informatiku, kde dotace je jedna hodina týdně, potřebují žáci dostatečný čas. Pro samotný návrh myslím že je dostatečné 8 hodin. Zbylé hodiny jsou věnované pracovní činnosti -tvorba pařenišť, úprava záhonků, tvorba skalky, sázení a setí.
Příprava na WebQuest
Celý WebQuest má několik rovin kde budou žáci pracovat. Nejdříve jde o učebnu, kde se dá bezproblémů připojit na internet a dále pracovat na PC. Jako další rovina se počítá práce na zahrádce, úprava a příprava záhonků, tvorba skalky, setí a pěstování rostlin a poslední rovinou jsou míněny dílny, kde žáci poté sami budou vyrábět pařeniště.
Dále je potřeba zkontrolovat, zda odkazy uvedené na tomto webu v sekci Zdroje, jsou stále funkční. Pokud ne, je třeba žáky upozornit na tuto skutečnost, případně uvést zdroje náhradní.
Průběh WebQuestu
Žáci se hned v úvodu mají rozdělit do skupin. Ve skupinách působí čtyři role – architekt, modelář, ekonom a účetní. Dá se říci, čím víc bude skupin, tím více návrhů vznikne. Žáky je vhodné upozornit, že budou muset spolupracovat a plnit úkoly jako tým. Jejich spolupráce v týmu bude také hodnocena. Dílčí úkoly jsou žákům popsány v sekci Postup.
Materiální a finanční stránka
Při tvorbě zahrádky je třeba nakoupit osivo nebo sazenice bylin, trvalek, skalniček, ale také materiál pro tvorbu pařenišť, nářadí potřebné pro práci na zahrádce, materiál potřebný pro realizaci skalky - zemina, oblázky a srážkoměr. Určený limit na nákup je 13000 Kč – lze ho samozřejmě přizpůsobit konkrétním podmínkám školy. Samotný nákup lze provést přes internet (pak se ale do částky promítne i vysoké poštovné), vhodnější by však bylo, aby skupiny vytvořili „nákupní seznam“ a osivo nakoupil vyučující (jako dospělá osoba lépe vyhodnotí nabídku obchodu a vybere mezi různými výrobci tu nejlevnější variantu).
Hodnocení
Hodnocení celého WebQuestu provádí vyučující podle tabulky v sekci Hodnocení. Nové záhony, skalka a suchá zídka se stanou trvalou součástí školního pozemku. A protože podle nejlepšího návrhu bude vše zrealizováno, jsou zde do hodnocení zapojeni i spolužáci.
Hmotným výstupem celého projektu jsou sklizené byliny, zelenina, které je možné použít k přípravě jednoduchých pokrmů. Je vhodné žákům doporučit byliny a zeleninu rychlerostoucí a nenáročné na podmínky a péči pěstování. Například ředkvičky, salát, máta, meduňka a další podobné.