Procvičování učiva
- Podtrhni veškerá přídavná jména v textu, vypiš je a urči u nich druh. /13b
Ještě nebylo mistrovství dohráno a již byly cizí noviny plné zpráv o Klapzubových hoších. Zpravodajové velkých sportovních evropských listů rozjížděli se do Prahy, aby spatřili onen zázrak zeleného trávníku, a k chudé chalupě v DolníchBukvičkách se trousili všelijací neznámí páni v regálech a čepicích, kteří starému Klapzubovi nabízeli zápasy v cizině. Klapzuba je vyslechl, vytáhl ze stolu Pečírkův kalendář a poznamenal si, co mu každý z těch pánů slíbil.
- Od uvedených podstatných jmen utvoř přídavné jméno: /4b
telefon→ ____________________ seznamem Karel → ____________________ meč
kámen→ ____________________ mostu havran → ____________________ křik
- Převeď do čísla množného: /6b
maličký trpaslík →_________________________blízký příbuzný →_________________________
pražský obyvatel →_________________________český básník →_________________________
spisovné slovo → _________________________dobrý učitel →_________________________
- Doplň i/í, y/ý nebo a, urči druh přídavného jména. /10b
vepřov__ řízek |
|
Novákov__ děti |
|
Zátopkov__ výkony |
|
malířov__ díla |
|
filmov__ seminář |
|
léčiv__m__ prameny |
|
ryz__ zlato |
|
otcov__ hodinky |
|
kauza Čap__ hnízdo |
|
Žižkov__ stoupenci |
|
- Doplň pád, číslo, rod a vzor u uvedených přídavných jmen. /8b
|
|
|
|
|
s novými přáteli |
|
|
|
|
všedním dnu |
|
|
|
|
velkolepých plánů |
|
|
|
|
drzé spolužačky |
|
|
|
|
- Rozhodni, zda jsou věty pravopisně správně, pokud ne, chyby oprav. /10b
Mnohé Husovy názory nás ještě dnes překvapují. ANO - NE
Rychlý číšníci se proplétali mezi stoly. ANO - NE
Hovězí maso jsem v mládí vůbec nejedl. ANO - NE
Nebyly tu náhodou Vaškovi sestřičky? ANO - NE
Vždy jsem věřil svému dědečkovy. ANO - NE
Krokovy dcery se jmenovaly Kazi, Teta a Libuše. ANO - NE
Dívky seděly pod rozkvetlýmy bezi.ANO - NE
Večer bude mezi kůly nataženo drátěný pletivo. ANO - NE
Líbily se ti Jindřichovi koncerty?ANO - NE
Ke Kryštofovy nikdy nepůjdu.ANO - NE
- Práce s textem. Odpověz na otázky a–d, které se vztahují k textu. /11b
Jezinky mají velký nedostatek malých chlapečků. Z chlapečků pak dělají ohnivé trpaslíky. Jenomže s jelenem se zlatými parohy nebyla rozumná řeč, a když jim nechtěl vydat Smolíčka do učení dobrovolně, přitáhla jednoho dne před večerem celá horda jezinek se samopaly, oblehla jejich chýšku a rozpoutala se ukrutná bitva. Jelen se zlatými parohy vystrčil honem z jediného okénka kulomet a Smolíček mu podával náboje. „Tumáš druhý náboj a střílej!“ Zasažené jezynky zasyčely jako píchlá pneumatika a rosplynuli se na zelený bahení čmout, ze kterýho jsou vylysované.
a. Podtrhni v textu přímou řeč. /1b
- Urči počet vět u ztučněného souvětí. /1b
- Vyhledej a vypiš z textu: /4b
- spojku → ___________________ c. vlastní jméno _____________________________
- číslovku → _________________________ d. 3 slovesa v minulém času ___________________
- Podtržené souvětí přepiš bez pravopisných chyb. /5b
- Doplň chybějící interpunkci (tečky) u řadových číslovek. /5b
Pepíček ze III A začal číst na 39 straně. Karel IV měl 11 dětí, nejznámější z nich byli 2 čeští králové. V 1 minutě dal 2 branky. Petřínská rozhledna je asi 65 m vysoká. 11 11 1918 skončila první světová válka.
- Utvoř slovesné tvary podle zadání. /6b
vyrobit (1. os, mn.č., rozk. zp.) → _________________ odpovědět (2. os, j.č., rozk. zp.) → ____________________
hájit (3. os, mn.č., podm. zp.) → _________________ lesknout (1. os, j.č., ozn. zp., min.) → ____________________
vidět (1. os, j.č., ozn. zp., min.) → _________________ žehlit (3. os., j.č., ozn. zp., přít.) → ____________________
- Převeď výchozí text do minulého času. Věty přepiš. /4b
Dvě dívky z naší školy se hlásí na gymnázium. Přijímací zkoušky z českého jazyka jsou obtížné. Všichni z naší třídy jim držíme palce. Jsou šikovné, určitě to zvládnou!
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Doplň správný tvar slova od uvedeného slova v závorce. /13b
Navštívil ho s jeho __________________ (4) kamarády. Čí chleba jíš, __________________ (ten) píseň zpívej. Kdo jinému jámu kopá, sám do __________________ (ona) padá. Držíme __________________ (oni) palce. Obličej se __________________ (on) rozzářil radostí. Šest děleno __________________ (2) jsou tři. Dal __________________ (já) svou sbírku známek. __________________ (Ty) vždy všichni pomohou. Rád vzpomínám na chvíle strávené s __________________ (ona). Drž se __________________ (obě) rukama. Dům se __________________ (3) stranami byl moderní. Dobří učitelé jsou ti, _________________ (který) umí vždy pomoci. S ___________ (my) jsi v bezpečí.
- Práce s textem. Odpověz na otázky a–d, které se vztahují k textu. /7b
Na našich kopcích není pohyb vždy tak bezpečný, jak by jeden čekal, a proto pojedeš-li do hor v zimě, budeš muset dbát pokynů horské služby. Letos se stala již 138. nehoda.
- Z poslední věty textu vypiš základní skladební dvojici. /1b
- Zakroužkuj, které z následujících tvrzení o textu je pravdivé. /1b
a)text čtenáři poskytuje důležité informace o horách
b)text čtenáři něco přikazuje a zároveň ho varuje
c)text čtenáři něco zakazuje
d)text se snaží čtenáře pobavit
- Číslovku řadovou správně přepiš slovy. /1b
- Vypiš všechna podstatná jména rodu ženského vzoru žena. /4b
- Práce s textem. Odpověz na otázky a–b, které se vztahují k textu. /6b
Tedy tenkrát mně vojáci ukázali ten šifrovaný dopis i anonymní udání. Poslouchejte, já nejsem žádný grafolog, ale na první pohled jsem si řekl, to jsem blázen, vždyť to oboje psaníčko vypadá jako z jedné ruky. To anonymní udání je sice psáno tužkou – většina anonymních udání je totiž psána tužkou; ale to se dalo poznat, že ten špión i ten udavač je jedna ruka.
- Čapek, Povídky z druhé kapsy, upraveno)
- Urči z nabídky pořadí slovních druhů, které odpovídá podtržené větě v textu. /1b
a. spojka – zájmeno – podst. jm. – spojka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – číslovka – podst. jm.
b. spojka – zájmeno – příd. jm. – spojka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – podst. jm. – podst. jm.
c. předložka – zájmeno – podst. jm. – spojka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – číslovka – podst. jm.
d. spojka – zájmeno – podst. jm. – předložka – zájmeno – podst. jm. – sloveso – číslovka – podst. jm.
Vypiš z textu alespoň 5 zájmen. /5b