Jdi na obsah Jdi na menu
 


od 25.5. - domácí práce

21. 5. 2020

1. Soustřeď se a doplň všechna chybějící znaménka. Výrazně a čitelně.

Lonska neuroda zasahla uplne vsechny zemedelce

Sucho zpusobilo zuzeni koryta rek

Mnohouhelnik muze mit sest uhlu

Uzavreni skol uz nam uplne stacilo

Vune strudlu nas prilakala domu

Pomerancova kura je leciva

Viceucelove hriste vyuziva fura neunavnych sportovcu   

Ozyvalo se tiche vrku

Krkonose lakaji na tury, v zime i na skutru.

Lide uz potrebuji manikuru

Tupy uder do kury stromu zaznel zcistajasna

V ZOO se mi libili buvoli

Maly buzek byl jeho muzou

Neuplne reseni  vsech ukolu není spravne

Nejurodnejsi je cerna puda v udoli

Lecebna kura mi uplne vylecila uraz

Lnena bluza to je hruza

Neumyslne se zucastnil hadky o uplatcich

Otuzili lide zalezli do iglu a divali se na zajimavy ukaz  

 

3. Všestranný jazykový rozbor

Vlak zpomaloval, v oddělení se zatmělo, koleje se větvily a křižovaly, lokomotiva táhle zahoukala, pak už průvodčí otevřel dveře a pomalu sestupoval po schůdcích, konečně vlak drcnul a se skřípotem zastavil.

  1. Určete počet vět.
  2. Určete druh souvětí.
  3. Vyhledejte větu jednočlennou.
  4. Najděte větu s několikanásobným přísudkem.
  5. Vyhledejte sloveso v poslední větě, určete mluvnické kategorie.
  6. Určete druhy slov v poslední větě.
  7. U slova průvodčí určete vzor.
  8. Jak je utvořeno slovo oddělení?
  9. Skloňuje se podstatné jméno kupé? Uveď další příklady.
  10. Napište antonyma ke slovům: zastavil se, zpomaloval, zatmělo se, sestupoval, pomalu.
  11. Známe různé výrazy pro druhy vlaků. Rozhodněte, které z nich jsou spisovné (S), které z obecné češtiny (OČ), popř. citově zabarvené (CZ) : náklaďák, motorový vlak, courák, osobní vlak, motorák, osobák, nákladní vlak, rychlík.
  12. U podstatných jmen po schůdcích, se skřípotem určete mluvnické kategorie.
  13. Od následujících přídavných jmen utvoř příslovce: táhlý, pěkný, hrubý, nízký, drahý, zelený, prudký.
  14. Najdi slovo cizího původu, které má stejný význam jako slovo cestující.
  15. Následující spojovací výrazy rozděl na souřadicí (S) a podřadicí (P):                     ani, když, a tudíž, protože, neboť, poněvadž, jak, jestliže, anebo, i, ačkoliv, a tak.
  16. Které ze slov a již je hovorovější?
  17. Je sloveso drcnout spisovné? Proč ho asi autor užil?
  18. Vyčasujte sloveso otevřít ve všech osobách v čísle jednotném i množném v podmiňovacím způsobu přítomném.
  19. Vytvořte množná čísla následujících spojení: pražský rodák, malý černoušek, americký raketoplán, ruský kosmonaut, krkonošská sjezdovka, divoký králík, anglický atlet, nezralé jablko, liberecký občan, mořský orel, vesnický učitel, hezký chlapec.