od 25.5. - domácí práce
1. Soustřeď se a doplň všechna chybějící znaménka. Výrazně a čitelně.
Lonska neuroda zasahla uplne vsechny zemedelce
Sucho zpusobilo zuzeni koryta rek
Mnohouhelnik muze mit sest uhlu
Uzavreni skol uz nam uplne stacilo
Vune strudlu nas prilakala domu
Pomerancova kura je leciva
Viceucelove hriste vyuziva fura neunavnych sportovcu
Ozyvalo se tiche vrku
Krkonose lakaji na tury, v zime i na skutru.
Lide uz potrebuji manikuru
Tupy uder do kury stromu zaznel zcistajasna
V ZOO se mi libili buvoli
Maly buzek byl jeho muzou
Neuplne reseni vsech ukolu není spravne
Nejurodnejsi je cerna puda v udoli
Lecebna kura mi uplne vylecila uraz
Lnena bluza to je hruza
Neumyslne se zucastnil hadky o uplatcich
Otuzili lide zalezli do iglu a divali se na zajimavy ukaz
3. Všestranný jazykový rozbor
Vlak zpomaloval, v oddělení se zatmělo, koleje se větvily a křižovaly, lokomotiva táhle zahoukala, pak už průvodčí otevřel dveře a pomalu sestupoval po schůdcích, konečně vlak drcnul a se skřípotem zastavil.
- Určete počet vět.
- Určete druh souvětí.
- Vyhledejte větu jednočlennou.
- Najděte větu s několikanásobným přísudkem.
- Vyhledejte sloveso v poslední větě, určete mluvnické kategorie.
- Určete druhy slov v poslední větě.
- U slova průvodčí určete vzor.
- Jak je utvořeno slovo oddělení?
- Skloňuje se podstatné jméno kupé? Uveď další příklady.
- Napište antonyma ke slovům: zastavil se, zpomaloval, zatmělo se, sestupoval, pomalu.
- Známe různé výrazy pro druhy vlaků. Rozhodněte, které z nich jsou spisovné (S), které z obecné češtiny (OČ), popř. citově zabarvené (CZ) : náklaďák, motorový vlak, courák, osobní vlak, motorák, osobák, nákladní vlak, rychlík.
- U podstatných jmen po schůdcích, se skřípotem určete mluvnické kategorie.
- Od následujících přídavných jmen utvoř příslovce: táhlý, pěkný, hrubý, nízký, drahý, zelený, prudký.
- Najdi slovo cizího původu, které má stejný význam jako slovo cestující.
- Následující spojovací výrazy rozděl na souřadicí (S) a podřadicí (P): ani, když, a tudíž, protože, neboť, poněvadž, jak, jestliže, anebo, i, ačkoliv, a tak.
- Které ze slov už a již je hovorovější?
- Je sloveso drcnout spisovné? Proč ho asi autor užil?
- Vyčasujte sloveso otevřít ve všech osobách v čísle jednotném i množném v podmiňovacím způsobu přítomném.
- Vytvořte množná čísla následujících spojení: pražský rodák, malý černoušek, americký raketoplán, ruský kosmonaut, krkonošská sjezdovka, divoký králík, anglický atlet, nezralé jablko, liberecký občan, mořský orel, vesnický učitel, hezký chlapec.