Jdi na obsah Jdi na menu

2. Účetní doklady a účetní technika

21. 6. 2020

2. ÚČETNÍ DOKLADY A ÚČETNÍ TECHNIKA

Význam, druhy, náležitosti, vyhotovování a oběh účetních dokladů
Význam
- zápisy do účetních knih se provádí na základě účetních dokladů
- účetní závěrka se sestavuje na základě údajů v účetních knihách
- nedodržení těchto zásad by mohlo vést k neprůkazným účetním záznamům
- mezi účetní písemnosti patří:
            - účetní doklady
            - účetní knihy
            - účetní závěrky a výroční zprávy
            - vnitropodnikové směrnice
            - jiné účetní písemnosti (dokl. o inventarizacích, výpisy z OR, zápisy z valné hrom. ...)
- ZoÚ ukládá na základě účetních dokladů účtovat
- každý záznam musí být průkazný
- účetnictví vedené na podkladně pravdivých, přesných a včasných dokladů zachycuje průběh hospodářských činností v souladu se skutečností
- v účetních dokladech se zaznamenávají:
            - hospodářské operace, které působí změny v majetkových složkách, závazcích, vlastním kapitálu, nákladech a výnosech účetní jednotky
            - účetní operace, které vyplývají z techniky účetních zápisů (účetní převody při uzavírání účtů, účetní závěrce, opravy chybných účetních zápisů...)
Členění
- podle druhů
            - faktury vystavené
                        - vyúčtování odběrateli
            - faktury přijaté
                        - vyúčtování od dodavatele, na základě tohoto dokladu mi vzniká povinnost zaplatit
            - příjmové pokladní doklady
                        - u plateb za hotové, vypisuje se 2x originál-zákazník; kopie-já
            - výdajové pokladní doklady
                        - výdaje v hotovosti – stejné náležitosti jako PPD
            - bankovní výpisy
                        - informují o stavu a pohybu peněz na bankovním účtu
            - vnitřní účetní doklady
                        - jedná se o příjemky, výdejky a výplatní listiny
- podle počtu dokumentovaných účetních případů
            - jednotlivé – dokumentují jednu hospodářskou operaci
            - sběrné – shrnují více účetních dokladů a zachycují stejnorodé hospodářské operace nového dokladu (souhrnná výdejka materiálu za měsíc)
- podle místa vzniku
            - vnější – mají vztah k okolí podniku (faktury)
            - vnitřní – mají vztah k účetním případům, které se uskutečnily pouze uvnitř podniku (příjemky, výdejky, výplatní listina)
Náležitosti
- aby účetní doklady byly průkazným prostředkem o provedených operacích, musí mít podle ZoÚ řadu náležitostí:
            - označení účetního dokladu
                        - musí zabezpečovat vazbu mezi jednotlivými doklady a účetními zápisy v účetních knihách
                        - musí být označeny tak, aby bylo zřejmé, že jsou kompletní (vzestupnou řadou čísel)
            - obsah účetního případu a označení jeho účastníků
            - peněžní částku nebo údaje o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství
            - okamžik vyhotovení účetního dokladu
            - okamžik uskutečnění účetního případu, není-li shodné s okamžikem vyhotovení účetního dokladu
            - podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování
                        - osoba odpovědná za účetní případ by měla garantovat věcnou správnost účetního případu (zda účetní příp. proběhl tak jak je popsáno v dokladu)
                        - osoba odpovědná za zaúčtování účetního případu by měla přezkoušet doklad z hlediska formálního (úplnost náležitostí účetních dokladů) a odpovídá za to, že účetní případ je zaúčtován v souladu s účetními předpisy
Vyhotovování účetních dokladů
- účetní doklady se mají vyhotovovat bez zbytečného odkladu
- zápis musí být trvalého charakteru
Oběh účetních dokladů
- ve větších podnicích musíme vytvořit tzv. vnitropodnikovou směrnici, která zaručuje plynulý pohyb dokladů v rámci účetní jednotky od okamžiku vyhotovení nebo přijetí dokladů, přes jejich ověření, zaúčtování až po archivaci
- postup oběhu dokladů lze rozdělit:
            - přezkoušení správnosti
                        - kontrola účetního dokladu z hlediska věcné (obsahové) a formální stránky
                        - věcná stránka se týká prověření správnosti údajů na účetním dokladu a přípustnosti účetního případu, kterého se doklad týká, součástí je i početní kontrola, která ověřuje právnost výpočtů
                        - formální stránka se zaměřuje na ověření úplnosti náležitostí účetního dokladu
            - příprava k zaúčtování
                        - příprava dokladů k zaúčtování zahrnuje tyto činnosti:
                                   - třídění dokladů – rozdělení dokladů podle stanoveného hlediska  (podle druhu na VBÚ, PPD, VPD, FAP, FAV)
                                   - označování dokladů – přidělení určitého číselného, resp. abecedně číselného označení
                                   - evidence – zápis dokladů do pomocných účetních knih (knihy faktur)
                                   - určení účtovacího předpisu (předkontace) – představuje stanovení účtů a jejich stran, na kterých bude doklad zaúčtován vč. uvedení peněžních částek
            - zaúčtování dokladů (účetní zápisy v účetních knihách, poznámka o zaúčtování – datum a podpis)

            - úschova dokladů (založení do pořadačů, popř. šanonů)
                        - podnikatel je povinen uschovat veškeré účetní písemnosti po dobu stanovenou uschovacími lhůtami podle ZoÚ (nejméně 5 let)

Charakteristika, přezkušování správnosti a opravy účetních zápisů
Daňové doklady
- v souvislosti z DPH se vystavují daňové doklady
- daňový doklad má zákonem o DPH předepsané náležitosti, které jsou obsahově širší než vyžadované náležitosti účetního dokladu
- vznik daňové povinnosti je signálem pro vystavení daňového dokladu s následnou povinností odvést daň FÚ -> odběratel (plátce daně), v může uplatnit nárok na odpočet pouze na základě daňového dokladu
- plátce DPH má povinnost vystavit DD nejpozději do 15 dnů ode dne uskutečnění zdanitelného plnění nebo do 15 dnů ode dne přijetí platby (zálohy), účtování přijaté/poskytnuté zálohy
- daňové doklady mohou mít různé formy nejčastěji se setkáváme s:
            - daňovým dokladem
                        - faktura, která musí obsahovat:
                                   - přesné označení kupujícího i prodávajícího vč. DIČ
                                   - evidenční číslo dokladu
                                   - datum vystavení daňového dokladu
                                   - datum uskutečnění zdanitelného plnění nebo datum přijetí platby
                                   - jednotková cena bez DPH
                                   - rozsah a předmět zdanitelného plnění (přesné označ. zboží či služby)
                                   - údaje rozhodné pro stanovení daně (výši ceny bez DPH, základní nebo sníženou sazbu daně, výši daně uvedenou v korunách a halířích, popř. zaokrouhlenou na celé koruny)
            - zjednodušeným daňovým dokladem
                        - nemusí obsahovat některé náležitosti, a přesto je uznávaným DD
                        - nemusí obsahovat údaje o kupujícím, jednotkovou cenu bez DPH, ZD a výši daně
                        - obsahuje tedy pouze celkovou částku a sazbu daně, daň si příjemce vypočítává sám
- mezi další daňové doklady patří:
            - doklad o použití
            - splátkový kalendář
            - souhrnný daňový doklad
Opravy účetních zápisů
- v příp. opravy ZD a výše daně se vystavuje opravný daňový doklad (dobropis)
- opravný daňový doklad obsahuje:
            - náležitosti odpovídající původnímu daňovému dokladu, vč. evidenčního čísla
            - důvod opravy
            - rozdíl mezi opraveným a původním ZD
            - rozdíl mezi opravenou a původní daní
            - rozdíl mezi opravenou a původní částkou k úhradě
- tento rozdíl se považuje za samostatné zdanitelné plnění, které podléhá dani ve zdaňovacím období, kdy byla oprava ZD provedena
- účetní jednotka je povinna provést opravy bez zbytečného odkladu a to tak aby bylo možno určit:
            - osobu odpovědnou za provedení opravy
            - okamžik provedení opravy
            - obsah účetního záznamu (před i po opravě)
- například je možné chybný údaj přeškrtnout tenkou čarou tak, aby původní zápis zůstal čitelný, a do volného místa napsat údaj správný, dále se připojí datum opravy a podpis osoby, která opravu provedla
- za nesprávné opravování chybných zápisů se považují opravy, po nichž není původní zápis čitelný

Účetní knihy a jejich formy
- účetní případy se zaznamenávají účetními zápisy do účetních knih
- účetní jednotky účtující v soustavě podvojného účetnictví účtují v:
            - deníku, v němž účetní zápisy uspořádávají z hlediska časového (chronologicky)
            - hlavní knize, v níž účetní zápisy uspořádávají z hlediska věcného (systematicky)
            - knihách analytické evidence, v nichž podrobně rozvádějí účetní zápisy hlavní knihy
- deník – jeho význam spočívá zejména ve schopnosti prokázat úplnost účetnictví účetní jednotky – obsahuje všechny účetní případy týkající se účetního období, každý účetní případ je zde zaznamenán samostatně
- hlavní kniha – zahrnuje soubor všech syntetických účtů, které účetní jednotka používá
                         - získávají se z ní nejdůležitější informace o stavu a pohybu jednotlivých složek A, P, V a N
                        - musí obsahovat:
                                               - zůstatky účtů ke dni, k němuž se hlavní kniha otevírá
                                               - souhrnné obraty strany Md a Dal účtů za kalendářní měsíc
                                               - zůstatky účtů ke dni, kdy se sestavuje účetní závěrka
            - nedílnou součástí hlavní knihy jsou podrozvahové účty, na kterých se účtuje zejména o majetku, který účetní jednotka používá, ale nevlastní (např. najatý majetek, zásoby přijaté ke zpracování, zpracování přijaté do úschovy)
            - na podrozvahových účtech se účtuje souvztažně s evidenčním účtem
- knihy analytické evidence
            - zaměřují se na různé oblasti účetnictví, v praxi se můžeme setkat zejména s těmito knihami:
                                   - inventární karta (karty) dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku
                                   - kniha zásob (skladní karty)
                                   - pokladní kniha
                                   - kniha pohledávek a závazků (kniha vystavených a přijatých faktur)
                                   - evidence DPH
                                   - inventární karty časového rozlišení (evidenční karty leasingu)
                                   - inventární karty rezerv
Formy účetních knih
- může být různá, záleží, zda je psána ručně nebo na PC
- při ručním zpracování lze použít:
            - vázané knihy
            - volné listy
- v současné době se vedou účetní knihy převážně ve formě počítačových sestav, které svojí podstatou jsou podobné vedení účetních knih na volných listech