3. Trh a jeho zákony
3. TRH A JEHO ZÁKONY
POTŘEBY
- je pocit nedostatku, který si člověk uvědomuje a snaží se ho odstranit (jídlo, spánek,...) - - -
- vyvíjí se a roste, každý člověk může mít různé potřeby
- potřeby člověka jsou ovlivňovány: podstatou člověka – liší se podle věku, fyzického či psychického psychického založení člověka
vlivem okolí a společnosti – vyspělost ekonomiky, techniky, úroveň vzdělání, životní prostředí, volný čas,...
výší příjmů – jiné potřeby mají lidé s min. mzdou a jiné manažeři
- potřeby se vyvíjejí a rostou: s věkem (malému dítěti stačí gumová hračka, většímu počítač
s vývojem ekonomiky a technický pokrok (chytré ledničky)
- potřeby mohou být: individuální – týkají se jednotlivců (najíst se, vzdělávat se, bydlet,...)
kolektivní – pro skupiny lidí (obyvatelé obce; zaměstnanci–zajištění práce; společnost-zdravotní péče, vzdělávání, bezpečnost)
hlavní - vyvolávají potřeby k uspokojení
doplňkové - (fotografování vyvolává potřebu fotky vyvolat a pak je dát do alba)
- potřeby se rozdělují podle vzácnosti na: - neomezené (neexistuje hranice pro množství nebo druh druh statků, služeb)
- vzácné - zdroje, které jsou omezené k pořizování či produkování statků a služeb – příjmy, výr. faktory
STATKY
- jsou předměty uspokojující potřeby
- hmotné (chléb, obuv, dům, auto,...)
- nehmotné (počítačový program, znalost jazyků), jejich nositel bývá hmotný statek (PC program na CD)
- volné – jsou bezprostředně k dispozici (voda, vzduch, lesní plody...)
- ekonomické – jsou výsledkem činnosti člověka a nejsou volně dostupné
- spotřební – slouží k uspokojení potřeb přímo (potraviny, oděvy...)
- kapitálové – slouží k výrobě nebo poskytování služeb (obilí, vařič, nitě, šicí stroj...)
- služby činnosti uspokojující potřeby (doprava, opravy, obchodní činnosti, péče...)
- veřejné – získáváme je jakoby zdarma, jsou poskytovány státem z daní (pouliční osvětlení, lavičky v parku, policie)
ŽIVOTNÍ ÚROVEŇ
- je míra uspokojování potřeb a zahrnujeme do ní:
- kolik statků a služeb obyvatelstvo spotřebuje (nakupuje) a v jaké kvalitě
- kolik veřejných statků a služeb je obyvatelstvu poskytováno a v jaké kvalitě
- jaká je úroveň životních podmínek (životní prostředí, volný čas)
- hranice produkčních možností zobrazuje maximální množství produkce, kterou lze ze zdrojů daného státu vytvořit
- ekonomika = hospodářství = veškerá činnost směřující k získání zdrojů, jejich zpracování a produkce výrobků a služeb
VÝROBNÍ FAKTORY
- výrobní faktory (činitelé) slouží k získání statků a služeb
- zahrnují: - přírodní zdroje – půda, nerostné bohatství, lesy, voda, vzduch
- kapitál – všechny kapitálové statky (hmotné i nehmotné) používané k práci látka, nůžky, šicí stroj...)
! přírodní zdroje se vložením práce stávají kapitálem!
- práce – vynaložení fyzické a duševní energie člověka na získání statků a služeb (švadleny, dělníci...)
- finanční kapitál slouží k získání výrobních faktorů (pořízení hmotného kapitálu, placení práce...)
- náklady obětované příležitostí – hodnota druhé nejlepší příležitosti, které se subjekt vzdá ve prospěch jiné (mám peníze, mohl bych koupit nový stroj, ale teče mi střechou tak ji místo toho opravím)
KOLOBĚH EKONOMIKY
- ve společnosti vykonávají různí lidé různou práci, jde o tzv. dělbu práce
- specializace – soustředění se na určité činnosti (práci)
- výsledky své práce lidé směňují
- směna – vyprodukované statky a služby vyměníme za peníze, a naopak
domácnosti pronajímají výrobní faktory (práci) firmám, které jim za to platí, firmy tyto faktory používají k výrobě statků, k poskytování služeb, které pak prodávají domácnostem
TRŽNÍ MECHANISMUS
- pohyb nabídky a poptávky, jehož výsledkem je pohyb cen
- poptávka - ukazuje kolik statků či služeb bude chtít spotřebitel koupit a za jakou cenu
- s rostoucí cenou poptávané množství klesá a naopak
- nabídka - ochota a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží
- s rostoucí cenou nabízené množství statků a služeb roste a naopak
- zboží - statky a služby určené k prodeji (veřejné statky nejsou zbožím)
- při převyšování poptávky nad nabídkou bude cena stoupat. Při převyšování nabídky nad poptávkou bude cena klesat, tímto pohybem se cena ustálí na určité výši a vznikne:
- rovnovážná cena - cena, při které se vyrovná nabízené množství s poptávaným
- rovnovážné množství - stejně poptávané i nabízené množství
- konkurence - schopnost produkovat dostatečně žádané statky a služby nebo je prodávat za ceny srovnatelné s konkurencí
- prodávající si konkurují: - snahou produkovat právy ty statky a služby, které kupující chtějí
- cenou statků a služeb
tím je konkurence prospěšná pro spotřebitele jelikož:
- v jejím důsledku můžeme získat statky a služby, které chceme za nižší ceny
- kupující si konkurují: - ti co jsou schopní zaplatit určitou cenu, si mohou dovolit koupit větší množství či vyšší kvality statků a služeb
ÚLOHA ZISKU V TRŽNÍM SYSTÉMU
- zisk je částka, která zůstane podnikateli po uhrazení nákladů
- náklady vyjadřují vynaložené prostředky v penězích
- výnosy obdržené prostředky v penězích
- výsledek hospodaření = výnosy - náklady
- jestliže jsou náklady vyšší než výnosy jedná se o ztrátu, jsou-li náklady nižší než výnosy jedná se o zisk
PRODUKT
- celková nabídka zákazníkovi
- úrovně produktu: 1. Základní užitek – hlavní důvod proč si produkt koupit (spánek,odpočinek)
2. Základní produkt – čím produkt zajišťuje uspokojení potřeb (lůžko, koupelna)
3. Očekávaný produkt – vlastnosti produktu, který očekáváme (Wi-Fi)
4. Vylepšený produkt – vlastnosti, které mají jen některé produkty (šampaňské zdarma)
5. Potencionální produkt – možné vylepšení produktu, nové možnosti uspokojení potřeb zákazníka (výlet se vznášedlem)
- životní cyklus:
- vývoj postavení produktu na trhu podle jeho prodejnosti
1. Zavádění–seznámení s novým produktem;zisk nízký;cíl získat zákazníky
2. Růst – prodej a zisk roste; cíl zvyšování prodeje
3. Zralost – produkt ve standardní nabídce, velikost prodeje nejvyšší
- dospělost – prodeje rostou, ceny stejné
- nasycenost – prodeje nejvyšší, zisk klesá
4. Útlum – trvalé klesání prodeje produktu a ceny
a) Hvězdy – mají úspěch na trhu
b) Otazníky – malý tržní podíl, většinou nové produkty
c) Dojné krávy – tvoří největší objem tržeb, velký podíl na trhu
d) Bídní psi – neperspektivní produkty