Jdi na obsah Jdi na menu
 

Scott Aspect 940 2021 - recenze

Úvod

Vše začalo někdy v červenci 2020, kdy jsem se rozhodl pořídit nový bike. HT do 20 tisíc. Předpokládal jsem, že kolo je věc celkem běžná, a tak, že zajdu do prodejny a prostě něco vyberu. To jsem se pěkně mýlil :-)). Doba kovidová je doba kovidová... V každé prodejně se mi vysmáli, že kola nemají a ani jen tak nebudou. Že mám počkat na nové modely na podzim.

Jenže podzim nastal a nová kola stále nic. Resp. pár výrobců s něčím přišlo, ale jinak to bylo samé až v lednu, až na jaře… Mezitím jsem ale četl recenze, články, fóra a dělal si nějaký obrázek. Dilema trochu bylo klasické téma 29 vs. 27,5 palce (výška 173cm). Nakonec padla volba na větší průměr. Každopádně na toto téma bylo mraky rozhovorů, článků, názorů, až jsem měl hlavu jak balón. Navíc je pro mě horák devětadvacítka premiéra, kdy jsem od mládi jezdil na 26" horáku a  chvíli na krossovém.

V hledáčku jinak byl třeba Giant, Cube, Orbea, Canonndale, právě Scott nebo i legendární Marin. Výběr se celkem zužoval nedostupností, cenou nebo výbavou. A když se objevil jeden jediný Aspect skladem v emku u zastoupení Scott Endorphinrepublic, tak to byl jeden z ASPEKTŮ, abych po něm šáhnul :-). Samozřejmě sehrál roli i vztah ke značce. Na eshopu byla navíc 5% sleva, takže za 18500Kč (v říjnu 2020, po roce to samé kolo je za 23000!, mazec) a kolo dovezli složené a seřízené přímo před barák. Jak se říká, že Scott je drahá značka, tak při porovnání nevyšel zase tak hrozně. Za stejnou cenu měl třeba Giant, Orbea nebo Canyon stále základní vidlici XCM! Já trval alespoň na této XCR32. 

Myslím, že to byl jeden z prvních těchto Scottů v ČR a troufám si tvrdit, že první v Českých Budějovicích :-). 

Moje hodnocení je mimochodem pohledem takového běžného uživatele. Ano, sice nemám na kola velké nároky, ale zase na druhou stranu je občas nešetřím a i nějaký kamenitý nebo kořenový sjezd si dám. Na kole jezdím od mala a byly doby, kdy jsem najel i 5000km za rok, takže nějaké zkušenosti mám. 

Výbava

Kolo je na Aliviu. Jak řazení, tak měnič a přehazovačka. Vše z těchto věcí funguje velice dobře. Výjimečně se stane, že při přeřazení, jak dolu nebo nahoru, převod trochu zaváhá. Ale je to opravdu sporadicky. 

Hydraulické brzdy Shimano MT200 jsou velice dobré a na to, jak se o nich mluví, že stojí za nic, tak bych tedy s tímto nesouhlasil. Takže tyto brzdy jsou opravdu na běžné podmínky dostatečné. Srovnatelné s dobře seřízenými véčky. Jediné, co jsem po čase dělal, tak že jsem dal nové kotouče ze sady Deore RT54. A dopředu 180mm. Jsou lehčí (i ten větší) a lépe vypadají :-). A samozřejmě o trochu lepší brzdný účinek. Více v samostatné sekci Úpravy na kole.

Vidlice je pružinová Suntour XCR32 (průměr vnitřních noh 32 mm) o váze nějakých 2500g. Má už nastavení tlumení zespodu červeným ovladačem a chod je solidní. Ano, vzduchová by byla lepší, ale i pružina plní funkci dobře při mých 75kg. A podstatnější je podle mě právě ten průměr noh. Silnější znamená lepší pevnost vůči namáhaní. Obzvláště při kolech 29". Ještě jsem ji časem vyladil, opět v jiné sekci Úpravy na kole.

Řídítka Syncros o šířce 720 mm se drží perfektně. Všechny ty úhly jako backsweep a rise jsou sladěné opravdu ideálně. Aspoň mně vyhovují. Vyzkoušel jsem i jiná, právě i s větším risem (zvednutí nahoru) a nebylo to ono. A šířka je velice dobrý kompromis mezi trailovým ovládáním a XC ježděním. Sedlo Syncros nebylo ze začátku i přes svou poměrně malou délku až tak špatné. Ale časem mi začalo vadit a tlačit na citlivé partie. Takže jsem sháněl náhradu. Přečetl jsem mraky názorů, diskuzí a recenzí a nakonec padla volba na WTB Volt. Už kvůli tomu, že jsem si ho mohl otestovat v Dajsportu u nás. Stalo tisíc korun, ale je perfektní. Mě vyhovuje skvěle.

img_20201023_131753.jpgRám má v souladu s dnešním trendem vedení bowdenů vnitřkem, což mám rád. Působí to čistě a elegantně. Navíc nehrozí, že vám obnažená lanka podřou lak, jak se mi někdy stávalo. Nevýhodou pak je, že sem tam bowdeny v rámu zachrastí. Rám jako takový má standardní proporce a konstrukci. Malinko se odlišuje v nahrbení horní rámové trubky, která má jinak zploštělý profil. Zbytek nevybočuje ze standardů. Zpracování je solidní, i když nějaké malé nedokonalosti při bližším zkoumání člověk objeví. 

Geometrie je velice příjemná, spíše uvolněná. Je to logické už z pohledu zaměření kola - rekreačně sportovní. Hlavový úhel 68,5° slibuje kompromis mezi ovladatelností a držením stopy. Stack je v eMku 612mm a reach 419mm, což mi velice sedne. Spolu s kratším představcem (70mm) není posed moc natažený, ani nahrbený, prostě akorát. Zkoušel jsem třeba Orbeu, která měla kratší reach a bylo to dost znát, přišlo mi to kolo malé. Co jsem upravil na skotíkovi, bylo akorát to, že jsem otočil představec do negativu. Tím jsem získal o trochu víc sportovní pozici a kolo se lépe chová v prudkých výjezdech. 

Jediný problém nastal u plášťů. img_20201104_132229.jpgZ výroby je kolo osazenou plášti Kenda Booster šířky 2,4" a TPI 30. Neplést s kvalitnějším modelem BoosterPro (TPI120), se kterým sdílí jen vzorek. Ten je takový klasický pro XC. Tyto pláště ale pro mě byly spíše zklamáním. Přišlo mi, že mají zbytečně velký valivý odpor a ani záběr nebyl vždy stoprocentní. No ale stejně se to vyřešilo samo. A to tak, že mi prostě po týdnu začaly dělat defekty v podobě natržených ventilků. Zjistil jsem, že se guma posouvá po ráfku i při velkém nahuštění. A klidně o 5 cm na pár kilometrů! Zkoušel jsem odmastit ráfky i patky plášťů, ale nepomohlo to. Tak jsem volal do obchodu a poslali mi nové v rámci záruky. Sice jiné - Impac Ridgepac 2,25", ale jsem  rád, protože to jsou vlastně Schwalbe a ty bývají spolehlivé. Problém byl vyřešen a jako plus je, že méně hučí na asfaltu a přijdou mi rychlejší. Váha cca 800g. Nakonec jsem po roce pořídil pláště s hnědými boky - miluju je. Padla volba na Specialized Fast track. Jsou to takové univerzály na XC ježdění. A musím říct, že na asfaltu jsou opravdu rychlé a i díky nízké váze 640g najednou jedu lehčeji. V terénu se také neztratí, ale pro větší záběr v blátě nebo na kořenech to není. Přeci jen nemají figury tolik daleko od sebe. Co mě ale překvapilo, že dost dobře vedou i v mělkém písku. Jel jsem vyšší rychlostí po polňačce a najednou úsek s jemným pískem. Už jsem se připravil a pevněji sevřel řídítka, že mě to bude chtít hodit do smyku a ono dobrý.

Duše jsem vyměnil za  Maxxis Light vážící 155g proti těm z výroby, které měly 220g; to je už znát :-). Nebo používám i levnější Rubeny, které mají dokonce cca 125g. Řekl bych, že u light duší není odolnost vůči píchnutí o moc horší a jezdím je už roky. 

A jedeme

Jízda na kole je pohodlná. Na poměrně robustní konstrukci dvacetdevítkového kola je bike obratný a působí lehčím dojmem, než vypadá i při mojí výšce. Geometrie vybízí k lesním pěšinám, polňačkám a hravějšímu terénu. Na asfaltu je robustnost přeci jen trochu hendikep, ale ne nijak dramaticky. Navíc vzpřímenější posed sám o sobě tolik nevybízí k nějakému závodění. Ale to by člověk musel zabrousit např. k modelu Scale. Přední talíř se 36 zuby mi plně vyhovuje. Na rovinkách nebo z kopce si rád přišlápnu a to mi spolu s 11z kolečkem převod umožňuje. Pro větší dříče by byl vhodný klidně i větší talíř. Menší talíř pak pokryje většinu stoupání, co jsem já schopný vyjet s velikou rezervou. 

Řazení vpředu na talířích je pomalejší, uvítal bych i lepší odezvu.  I chod páčky je dost dlouhý. Na crossu s XTčkem to bylo  přeci jen mnohem lepší. Scottyho Alivio zde tedy zaostává. Vzadu to ale tak znát není. Jinak, co se pohonu jako celku týče, tak jsem neshledal zatím nějaké větší nedostatky.

Pružení obstarává poměrně obyčejná vidlice Suntour XCR32 pružina, která má mezi "profíky" pověst pouze držáku předního kola. Ale dovolím si nesouhlasit, neboť její funkce je opět na běžné ježdění dostačující. Nastavení tlumení také funguje, já ho mám nastaveno na rychlejší a vyhovuje mi to. Kde je trochu problém, tak samozřejmě vaše váha vs. pružina. Ta je zde standardně ve střední tuhosti, což je ideál tak pro váhu 80 - 90 kg. 

elastomer.jpg

Pro mě s mými 75kg je už dost silná, a vidlice mi chodí tak v rozsahu 5 - 6 cm. Ale už mám objednanou pružinu měkkou, tak uvidíme. Případně může člověk vyndat elastomer uvnitř pružiny, to také trochu pomůže. Ten je zde z důvodu progresivity pružiny - je o něco kratší než pružina. Takže asi v polovině zdvihu se začne mačkat i elastomer a pružení tuhne, zároveň plní funkci dorazu. Ale pro lehké váhy může opravdu ven! Stačí vyndat vrchem pružinu po odšroubování zátky. 

 

Takže když to shrnu, tak za celkem solidní peníze dostanete i solidní a vzhledově povedené kolo od renomované značky na dvacetdevítkách. Dokonce se mi několikrát stalo, že kolo lidé tipovali dražší.