2. Kanárské ostrovy - úkoly námořníků
Námořníci Jejího Veličenstva se opravdu ocitají na Kanárských ostrovech. Na Bertu zde čeká další úkol. Je třeba vybrat toho nejvíc odvážného námořníka, který má nejpronikavější hlas, aby jej bylo možné slyšet i přes zpěv a povyk papoušků.
Úkoly:
1. úkol Košová hlídka
Motivace: Námořníci se při plavbě střídají také v hlídce v koši, vysoko na stěžni. V této hře si tedy vyzkoušíme, kdo je na tuto službu nejlepší, kdo je nejbystřejší pozorovatel.
Provedení: Soutěž jednotlivců všech posádek. Hráč postupně projde tři stanoviště, na každém splní úkol, výsledek je součet umístění ze všech tří stanovišť.
1. Zrak
Nejprve ukážeme, jak má vypadat správný nález. Ten potom půjdou děti hledat. Někde (v budově) na stromě je pověšen papír se čtvercovou sítí 7 x 7 polí. Papírů je rozmístěno spousta, jen jeden je však správný. Každý hráč svůj tip zapíše na papír. Nikdo nesmí vidět, jak hráč uvažoval, ani hráči stejného družstva.
Pole má rozměr 5 x 5 cm. Všechna pole jsou bílá, jen několik je náhodně vybraných a je černých. Hra je odstartována ve stejný okamžik pro všechny hráče.
Na viditelném místě je umístěn správný nález. Je určeno, kolik času mají hráči na kopie nálezu. Je třeba, aby i hráči správný nález zapsali na papír, s místem a datem a časem nálezu. Tento papír je třeba podepsat, napsat zde barvu své posádky a předat na předem určené místo. V průběhu hledání je možné kopii správného nálezu přemisťovat- Je třeba si dobře zapisovat místo a čas přemístění, aby bylo nedošlo k případnému dalšímu nedorozumnění při vzávěrečním hodnocení. Pořadí všech odpovědí se zaznamenávají na odevzdaný list. Vyhrává nejrychlejší hráč se správnou odpovědí.
Úkol 2. Postřeh
Před hráče položíme papír A4, na něm jsou náhodně rozmístěna čísla 1 – 20. Každé číslo je jinak velké, jinou barvou a jiným druhem písma. Hráč na čas ukazuje čísla od jedné do dvaceti.
Vyhrává první nejrychlejší.
Úkol 3. Odhad vzdálenosti
Vybereme v okolí školy nebo přímo ve škole různé dobře viditelné body (brána, stožár, strom, kopec na obzoru...) a hráč odhaduje vzdálenost ze stanoviště k těmto bodům. Tuto vzdálenost si zaznamená na herní kartu. Předem si vzdálenost změříme u bližších a odhadneme u vzdálenějších bodů. Určíme toleranci ± a počítáme počet správně nebo v toleranci určených vzdáleností.
Vyhodnotime hráče jednotlivých posádek podle bodů a určíme tzv. košovou hlídku Tuto hlídku využijeme později při hře: Soutěž ve řvaní; Území v mlze.
4 úkol: Kanárský triatlon
Motivace:
Posádky na naší výpravě dorazily na Kanárské ostrovy. Zdejší obyvatelé mají zvláštní formu soutěže, kterou my známe pod názvem triatlon. Domorodci by rádi vyzvali posádky lodí na závody.
Kanárský triatlon má tyto disciplíny:
běh, plavba (samozřejmě na lodi) a jízda s dvojspřežím, neboť jízdní kolo ještě nebylo vynalezeno.
Provedení: Závod čtyřčlenných hlídek na čas.
Po startu dva z posádky nasednou na deku (žíněnku) a dva je táhnou po určené trase (okolo paluby), dále hlídka si sedla na zem za sebe a odráží se rukama od země, čímž vytvoří jakousi lod a musí proplavat vytyčenou trať, vždy po jednom. Aź se doplaví poslední, družstvo si stoupne a zvedne ruce. Tím dá ve známost, že dokončilo úkol. Poslední úkol je běh, ale pozpátku, zase je to po vyznačené trase a vždy po jednom se členové střídají. Za každou soutěž se připisují body.
Úkol pro košovou hlídku: Soutěž ve řvaní
Motivace: Košová hlídka musí umět také hlasitě ohlásit, když spatří něco v blízkosti lodi. A přehlušit burácející oceán a kanárky není jednoduché.
Provedení:
Hrajeme na poli nebo louce, na hřišti, na chodbě, v tělocvičně. Soutěží všechny posádky současně a košová hlídka. Máme hráče – řvouny a ostatní hráče – posluchače.
Řvouni se postaví na určené, vhodně vzdálené místo. Skupina posluchačů jde od nich na takovou vzdálenost, která je pro všechn předem stanovena. Posluchači jsou v naprosté tichosti, aby dobře slyšeli co řvoun křičí. Když se posluchači vzdálí, vylosuje si každý řvoun kartičku se třemi krátkými větami. Věty má každý řvoun jiné, potřebujeme tedy 12 vět. Věty jsou např. Kapitán má příušnice! Před námi velký ledovec! Kuchař spálil omeletu! Piráti na pravoboku! apod.
Záleží na řvounech, zda bude křičet jeden, nebo všichni společně. Řvoun zakřičí větu a posluchači se radí, co slyšeli. U posluchačů na louce je rozhodčí, který má také seznam všech křičených sdělení a tomu posluchači řeknou, co odposlechli. Řvouni volají věty. Posluchači zzapisují slyšené věty. Počítá se, který řvoun lépe hulákal a družstvo mu rozumělo.
Za každou správnou větu si připisuje řvoun bod. Tyto body se pak přičítají družstvu, do kterého řvoun patří.