7.6.2005, Právo: Zmizely poslední mechanické závory
V liberecké čtvrti Pilínkov od pátku funguje automatika řízená na dálku počítačem
Z Liberce zmizely v pátek poslední mechanicky ovládáné železniční závory. V místní čtvrti Pilínkov je železničáři klikou stáhli naposled v pátek v 9 hodin ráno před průjezdem rychlíku z Turnova do Liberce, poté už v úseku začaly fungovat automatické šraňky řízené na dálku počítačem. Ty především zvyšují bezpečnost přejezdů, protože z procesu obsluhy vylučují lidský faktor. "Byly to poslední mechanicky řízené závory na území města Liberce, obsluhovali tu jeden muž a tři ženy, což jsou takzvaní hláskaři s prodejem jízdenek. Zvažovali jsme také, co s výpravní budovou v Pilínkově, jejíž stav je velmi kritický, nakonec jsme rozhodli o demolici a výstavbě přístřešku s informacemi pro cestující," vysvětlil vrchní přednosta liberecké železnice Jaroslav Šrajer.
Pro dráhy modernizaci tří pilínkovských železničních přejezdů provedla pražská společnost AŽD, přes rok trvající akce přitom přišla na 14 miliónů korun. Stržení dřevěných závor přivítali především pilínkovští motoristé, kteří museli dlouhá léta i celé hodiny čekat, než vlaky přejedou a šraňky se zvednou.
"Někdy to byly dokonce celé dny, v zimě tu zase zamrzala tažná lana, takže minimálně v deseti případech lidé dokonce závory rozřízli, aby mohli projet. Ono to sice teď vypadá jako legrace, ale bylo to velmi nebezpečné, protože mohlo dojít ke strašné havárii a asi dvakrát to bylo skutečně na spadnutí. I kvůli často staženým závorám byl Pilínkov dlouhá léta investičně nezajímavou oblastí," líčil jeden z pilínkovských občanů Stanislav Šetina.
Na Liberecku ale i nadále ještě mnoho starých mechanických závor zbývá. Jen v libereckém městském obvodu Vratislavice jsou hned dvoje, další jsou ve Frýdlantě, Hejnicích, Křižanech, Semilech či Košťálově.
"Ve Vratislavicích letos začneme s první etapou modernizace, která zahrne nejen nahrazení mechanických závor, ale i zabezpečení sedmi nechráněných přejezdů s kříži. Celkem si tři etapy v letech 2005 až 2007 vyžádají náklady 25 až 27 miliónů korun," dodal Zdeněk Exner z liberecké správy zabezpečovací a sdělovací techniky.
Foto popis: V pátek si pilínkovské železničářky naposled mohly zatočit klikou.
Foto autor: Foto PRÁVO - Ivan Langr