Pokusy na zviratech ve skole
HUMÁNNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Pokusy na zvířatech a pitvy ve výuce
S pitváním zvířat se někteří studenti setkávají již na střední škole. Na většině vysokých škol přírodovědného zaměření (humánní a veterinární medicína, farmacie, biologie) jsou pak pitevní praktika a pokusy na zvířatech běžnou součástí výuky. Používání zvířat usmrcených za účelem pitvy a provádění pokusů na zvířatech ale není samozřejmostí. Na mnoha školách se tento (klasický) způsob výuky považuje za jediný správný a plnohodnotný, s doplňujícím tvrzením, že se daný předmět takhle vyučuje již desítky let. Ale na řadě (převážně) zahraničních středních a vysokých škol již byly tyto invazivní metody úspěšně nahrazeny humánními, alternativními metodami a studentům se tak dostává kvalitnějšího a komplexnějšího vzdělání. Vzdělání, které učí úctě k životu a neodrazuje zodpovědné a přemýšlivé studenty.
Je nutné používat pro výuku zvířata?
V některých případech ano. Například studenti veterinární medicíny by se bez výuky zahrnující zvířata neobešli, ale to neznamená, že musejí provádět pokusy na zvířatech. Důležitou součástí vzdělání je pro ně klinická praxe, kdy se učí přímo v ordinaci, musí řešit základní i složitější problémy, mají možnost naučit se řadu dovedností a také získají bezpočet užitečných zkušeností a vědomostí.
Pro pitevní praktika mohou studenti přírodních věd a budoucí veterináři používat zvířata utracená z důvodu nemoci nebo přirozeně uhynulá (dají se získat po dohodě s veterinární klinikou/ordinací).
Pokud jde o studenty medicíny, pro ně je praxe v nemocnici součástí výuky a pro počáteční nácvik běžných procedur jako například šití lze používat vysoce realistické modely kůže, odběry krve si studenti zkoušejí na sobě navzájem, apod.
V žádném případě ale není nutné zvířata zabíjet čistě pro účel pitvy nebo provádět pokusy na zvířatech. Při většině pokusů se jen stále znova opakují známé principy a účinky různých látek nebo stimulací na zvířecí organismus. Stovky až tisíce zvířat se tak ročně použijí a zahodí, přičemž dané poznatky si studenti mohou plnohodnotně osvojit jinými způsoby.
Podceňovaný, ale velice důležitý vzkaz, který je touto formou výuky (experimenty na zvířatech, utrácením zvířat pro pitvu) studentům předáván zní: Zvířecí život není důležitý, zvířata jsou jen materiál, který se použije a zahodí. Pro účely vědy a medicíny je dovoleno provádět se zvířetem cokoli. Pokud vám to vadí, jste přecitlivělí a musíte to překonat nebo odejděte.
Mnoho zodpovědných studentů se nechá tímto přístupem a „výchovou“ odradit od studia příslušných oborů. Nechtějí studovat biologii, život a léčení za cenu smrti a utrpení. Přišli na školu, protože se chtěli naučit jak léčit, chránit přírodu, porozumět životu, živým zvířatům a ne proto, aby se naučili jak zabíjet a využívat bezbranných.
Nemálo studentů, profesorů, vědců a ochranářských organizací na celém světě si uvědomuje tento rozpor a snaží se o zlepšení vzdělávacího systému ve vyšším školství. Tento pozměněný systém, který se označuje jako humánní vzdělávání, bere v potaz svobodu svědomí studentů, kvalitu výuky a zodpovědný přístup ke vzdělávání s vyloučením zbytečného utrpení a zabíjení. Podporuje také kritické myšlení a chápání věcí v širších souvislostech. V současnosti existují tisíce ověřených alternativ k pokusům na zvířatech a řada z nich je úspěšně používána na velkém počtu (především zahraničních) vysokých škol. Velká část těchto vysokých škol již vůbec nepoužívá pokusy na zvířatech a neutrácí zvířata za účelem pitvy a jejich studenti mají znalosti a schopnosti na stejné, často i lepší úrovni než studenti, kteří se učí „tradičním“ způsobem.
Naše legislativa je v tomto ohledu pokroková, ale níže uvedené bohužel není striktně dodržováno. Vyučující jsou totiž povinni vyhledávat a případně poskytovat k pokusu na zvířeti nebo pitvě alternativu:
Zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, § 15, odstavec 3, říká: „Pokusy mohou být povoleny pouze po ověření, že při současném stavu nelze zajistit poznatky nebo jejich využití jinými metodami nebo postupem,...“
Dále § 16, písmeno h): „Právnické a fyzické osoby provádějící pokusy na zvířatech jsou povinny ověřovat v registrech mezinárodně ověřených a uznaných alternativních metod, zda k plánovanému pokusu existuje alternativní metoda, při které nemusí být použito zvíře.“
Ověřených a uznaných alternativních metod dnes existuje víc než dost – viz přehled.
Měli byste vědět že : Každý student má právo odmítnout provést pokus (pitvu) a nesmí mu za to být snížena známka ani ztíženo získání zápočtu (zkoušky). Nikdo vás nemůže nutit provést pokus/pitvu proti vaší vůli! (na základě Listiny základních práv a svobod)
Vysvětlení pojmů
Alternativy jsou vzdělávací pomůcky nebo učební přístupy, které nahrazují pokusy na zvířatech nebo doplňují existující humánní výuku.
- pokrokové vzdělávání, kde je cílů výuky dosahováno pomocí humánních metod, tzn. bez pokusů na zvířatech
- výuku, kde nejsou zraňována zvířata a studenti mají svobodu svědomí
- vzdělávání, které podporuje celostní vnímání a úctu k životu
- výuku zodpovědnou a kvalitní
Zdroj: www.svobodazvirat.cz