Tento příběh je o tom, kterak si skupinka nadšenců založila firmu a začala se zabývat drobnými technickými úpravami. Tak tomu aspoň bylo do chvíle, než se tihle nadšenci rozhodli, že by si mohli vyrazit na okruh a trochu si zazávodit. A když už na
okruh, tak s něčím pořádným. Jenže s čím? Pronájem nebo snad koupě nějakého závodního náčiní je věc finančně neúnosná. Teda pokud zrovna nemáte peněz na rozdávání. Takže nezbývá nic jiného, než si nějaký ten závodní vůz postavit. Sice tím zabijete spoustu času, ale investice si vaše dílo bude vyžadovat průběžně, takže to nebolí tolik, jako když máte naráz vypláznout balík peněz.
Fajn, cíl bychom měli, ale jak se k němu dopracovat? Co takhle vzít starý trojkový bavorák,
třebas modelové řady E30? Je jich jak hub po dešti, dostupnost dílů je ucházející a hlavně jsou za hubičku. No jo, jenže se sériovým motorem a podvozkem se toho na trati moc dokázat nedá. Takže partička z Prism Motorsport dala hlavy dohromady a evidentně vyhrál nápad toho největšího úchyla. Jak jinak si výsledek jejich konání vysvětlit...
Prvním úkonem byla koupě stařičkého „bavoráku“, který byl kompletně rozebrán a všechny jeho díly byly obroušeny až na samý základ. Po odstrojení se vyztužila konstrukce vozu, především pak v oblasti motoru a podlahy. Zavěšení přední i zadní nápravy taktéž doznalo změn. Vpředu se tak nacházejí půlpalcové pružiny s nastavitelnými tlumiči, vzadu pak jsou pružiny čtvrtpalcové doplněné
rovněž o nastavitelné tlumiče. Na obou nápravách se dají také ve velkém rozsahu seřídit stabilizátory a odklon kol. Na víko kufru se nastěhovalo plně nastavitelné křídlo. Lemy a prahy byly nastaveny o hliníkové plechy, které mají za následek lepší obtékání vzduchu kolem vozu. Všude možně se po celém voze rozesely sací otvory ve tvaru NACA, které přivádějí vzduch k sání, motoru, brzdám a skrze střechu také do interiéru.
Následoval zlomový okamžik, kdy se pod kapotu nastěhoval pětilitrový vidlicový osmiválec původem z produkce Ford, na kterém zůstal původní jen jeho blok. Agregátu přibyla
dvojice vodou chlazených turbodmychadel T28/T40B, zvětšilo se vrtání na 96.3 mm, zasadily kované písty a kovaný klikový hřídel. Nová je také čtveřice vaček, které pracují s proměnným časováním, mazání se suchou skříní a změn doznaly také sací a výfukové ventily včetně leštěných kanálů. Za přední spoiler se nastěhoval mezichladič mamutích rozměrů, který tak s chladičem chladící kapaliny vyplňuje celý prostor čela vozu. Novinkou je rovněž dvojice vzduchových filtrů, silnější vstřiky
a plně programovatelný motormanagement značky SDS. Třešničkou na dortu je také kompletně přepracovaný palivový systém včetně vysokovýkonného čerpadla a bezpečnostní palivové nádrže.
Díky všem těmto úpravám bylo agregátu ve válcové zkušebně naměřeno působivých hodnot. Výkon je za normálních závodních podmínek stanoven plnícím tlakem turbodmychadel 0.55 bar na 548 koní při 6.200 rpm. Ve stejných otáčkách se nachází také maximum točivého momentu 787 Nm. Stejná situace panuje také při krátkodobém navýšení plnícího tlaku na 1.58 bar, kdy tyto hodnoty vzrostou na 670
koní a 950 Nm při 7.200 otáčkách za minutu. Výkon motoru je přenášen skrze šestistupňovou převodovou skříň, která pochází z Dodge Viper. Z ní je hnací síla přenášena přes upravený kardan a poloosy z BMW M3 až na asfalt.
O plynulý a důkladný odvod spalin se stará doma na koleni sestrojený výfukový systém. Ten sestává z leštěných svodů o průměru 1.75 palce. Od turbodmychadel odchází výfukové plyny třípalcovým potrubím a sbíhají se do dvou 3.5 palcových trubek, které na zádi ústí do tlumiče s mohutnou koncovkou. Decelerace byla svěřena do služeb drážkovaných brzdových kotoučů o nemalém průměru 382 mm s dvěma šestipístkovými brzdiči na nápravě přední a 315mm kotoučům s čtyřpístovými brzdiči na nápravě zadní. Možnost rozdělení brzdné síly mezi nápravami je samozřejmostí. Brzdy na svět koukají skrze disky značky Dymags, jejichž rozměry jsou 9x18“ s 245 mm širokými slicky Hoosier vpředu a 10x18“ s 275mm slicky Hoosier vzadu.
V interiéru najdete plnohodnotné závodní vybavení, včetně všech možných budíků (teplota a tlak oleje, množství nasávaného vzduchu, plnící tlak turbodmychadel aj.) a spínačů, které slouží kdoví k čemu. Ocelový bezpečnostní rám a vůbec kompletní bezpečnostní zařízení včetně hasícího systému a odpojení baterie odpovídají předpisům FIA.
Na závěr bych chtěl chlapům z Prism Motorsport popřát hodně štěstí v jejich úchylačení a také ve znovuoživení jejich webových stránek, které jsou už přes půl roku mimo provoz. To byl také důvod, proč jsme byli nuceni použít neoficiální fotky webového magazínu
www.speedoptions.com.