Láska nebeská
Láska nebeská
„Love is all around“, „All you need is love“, nemáte už dost sladkobolných romantických komedií? A co byste řekli na novou ryze vánoční komedii, kterou napsal a režíroval tvůrce Mr. Beana a místo jednoho příběhu jich do filmu nasázel hned deset?!
Romantická komedie je žánr obdivovaný i nenáviděný. Jsou (inteligentní) lidé, kteří by za jeho obhajobu dokázali upsat duši ďáblu a bránit ho až do úplného konce. A jsou (inteligentní) lidé, kteří ji, považují za stereotypní nereálnou blamáž, nucené zlo, které je nutné jednou za čas v partnerském vztahu vytrpět. Vedle nich je samozřejmě mnoho lidí, kteří obě hlavní barvy střídají podle toho, jaká jim zrovna aktuální kousek sedne. A určitě se najde i pár lidí, kteří o něčem podobném nikdy neslyšeli a ani slyšet nechtějí. Richard Curtis, britský národní poklad, natočil film pro všechny tyto skupiny.
Hlavním tahem, kterým Curtis překročil stín obyčejného vánočního slaďáku, je fakt, že tentokrát nesledujeme jeden víceméně zajímavý počin sbližující se dvojice, ale hned deset různých. Tedy ne úplně odlišných, příběhy ze všech kontinentů počínaje britskou královskou rodinou a italsku familií konče, by byly nepochybně zajímavé, ale žádný experiment se nemá přehánět. Těch deset příběhů, ačkoli se paraleně odvíjejí, spolu úzce souvisí, postava z jednoho se prolíná do druhého, z druhého do třetího a tak dál, až se celý ten kruh zase zcela uzavře. Přitom každý z těch příběhů je jedinečný.
Nedávno zvolený ministerský předseda (Hugh Grant) se zakouká do baculaté sekretářky, díky které je schopný rozpoutat mezinárodní konflikt s prezidentem USA (Bily Bob Thornton). Premiérova sestra (Emma Thomson) řeší mnohem obyčejnější problémy, její manžel (Alan Rickman) až příliš podléhá vyzývavému kouzlu své svůdné podřízené. V té samé práci klíčí další nový vztah mezi neurotickou asistentkou (Laura Linney) a pohledným grafikem.
A tím samým tempem se pokračuje dál, skrz všechny věkové skupiny. Čerstvý vdovec (Liam Neeson) se musí nejen vyrovnat se smrtí své manželky, ale i s faktem, že jeho jedenáctiletý nevlastní syn prožívá nešťastnou lásku se spolužačkou. Podvedený spisovatel (Colin Firth) zase na nuceném odpočinku poznává uklízečku, která bohužel neumí ani slovo anglicky. Mladá manželka (Keira Knightley) zjišťuje, že manželův dávný přítel jí ve skutečnosti tajně miluje. Ošklivý kuchař chce odletět do USA, protože si myslí, že tam bude na svůj britský přízvuk balit holky jak na běžícím pásu. Dubléři pro milostné scény si právě dávají své první nesmělé rande a vším prochází starý rocker, který právě natáčí vánoční písničku a upřímně jí nenávidí...
Přiznejme si sami, kolik minut je z každého romantického filmu opravdu zajímavých a podstatných a zjistíme, že na rozehrání, vyprávění a zakončení toho nepřipadá nijak moc. Láska nebeská nabízí přesně takovou koncentrovanou podobu, všechny příběhy se pomalu rozjedou a sejdou v obrovském a (proč si to nepřiznat) happyendovém finále. Přitom ve všech je vidět podstatný vývoj. Každý příběh má jiný motiv a podání, jednou to může být zcela reálný problém (starší muž chytá druhou mízu) v reálném prostředí, podruhé to může být splněný sen všech romantiků (spisovatel se vydává do cízí země, aby našel svojí dívku), potřetí třeba téměř pohádkové sci-fi (eskapády mladíka v USA).
Samotná romantika by však nebyla nijak zajímavá, kdyby okolo ní nebylo rozeseto mnoho vtipných situací. Zde exceluje nejen Curis, který svým neodolatelným smyslem pro (suchý britský) humor servíruje jeden skvěle vypointovaný dialog za druhým, ale i absolutní většina hvězd, kterých se tu nastřádalo opravdu požehnaně. Každý je sice obsazen přesně do ulitky, do které dokázal během své kariéry zapadnout, přesto (a nebo právě proto) každý z nich přináší něco nového. Jako perlička vedle početné enklávy superhvězd v hlavních rolích je tu ještě dost velkých hvězd v epizodních rolích (Rowan Atkinson, Denise Richards, Claudia Schiffer), posilující dojem, že každý kdo v anglickém filmu něco znamená, se musel tohoto podniku zúčastnit.
Curtisův tah na branku je opravdu drtivý a pokud na jeho hru přistoupíte, nemůžete prohrát. Rychlé tempo a pohodová atmosféra však občas nedokáží zastínit, že scénář byl šitý horkou jehlou a některé dějové detaily by nesnesly bližšího zkoumání (podvedl nakonec Alan Rickman svojí manželku nebo nepodvedl?). A deset různých příběhů také nemá stejnou kvalitu, je logické že ty s většími hereckými hvězdami si (možná neprávem) pro sebe urvou větší část pozornosti. Ale mezi těmi deseti příběhy nehledejte chyby, hledejte ten, který vám nejvíc sedne.
Aby to celé kouzlo bylo dotaženo do dokonalosti, všechny příběhy začínají šest týdnů před Vánocemi a končí na Štedrý den. Co ještě dodat? Zapomeňte na předsudky a nechte se unést skvělými hereckými výkony, skvělými dialogy a především nádhernou skoropohádkovou atmosférou. Možná to z odborného hlediska není úplně maximální zážitek, ale jako divák jsem lepší a pohodovější romantickou vánoční komedii neviděl. Sláva Vánocům a sláva Richardu Curtisovi!