Lovecká sezóna
Lovecká sezona
Další mluvící a inteligentní zvířátka v jednom z dalších CGI animáků. Tentokrát tu máme ochočeného medvěda, který si musí s pomocí nepříjemného jelena poradit v divočině. Neviděli jsme už něco podobného?
Když filmové společnosti zjistily, jak enormně vysoké částky vydělávají počítačově animované filmy, každá založila svou vlastní animovanou divizi. Sony přichází se svým prvním přírůstkem, ale výrazný zářez do značně se rozrůstající rodiny CGI animáků se svým debutem Lovecká sezóna rozhodně neudělá. Jde totiž o jeden z těch filmů, na které se podíváte, a než dojdete z kina domů, vypaří se vám z hlavy. Snímek trpí opisováním od slavných předchůdců (takže se vám všechny ty animáky, co jste kdy viděli předtím, pomotají) a naprostou neschopností čímkoliv zaujmout. Nejenže není Lovecká sezóna ani trošičku originální, ale není v ní ani žádná výraznější zapamatovatelná postava nebo vtip, o kterém byste si mohli s kamarády vyprávět hned potom, co jste vylezli z kina.
Její příběh je destilát všeho možného od úspěšnějších studií. Je tu dvojice hlavních hrdinů, kteří až příliš nápadně připomínají Shreka a Oslíka (bodrý hromotluk a otravný parťák). Domestikovaná zvířata jsou vhozena do divočiny, a nevědí, jak si v novém a nebezpečném prostředí poradit (stejně jako v Madagaskaru). Potom je tu ještě špetka materiálu ze Za plotem, nechybí trocha morálního ponaučení, a máme tu CGI animák vyrobený podobně jako instantní polévka. Prefabrikát v sáčku, který chutná úplně stejně jako ostatní prefabrikáty. Nebýt Pixaru, asi už se něčeho jako "originality" v počítačově animovaných filmech nedočkáme (ovšem i DreamWorks se snaží, to se musí uznat).
Takže k tomu příběhu. Hlavní postavou je medvěd Boog. Toho jako malé medvídě našla správkyně rezervace Beth, vzala si ho domů a vychovala ho jako domácího mazlíčka. V její garáži má útulný nábytek, v pelíšku plyšového medvídka, svůj vlastní záchod a řadu jiných vymožeností lidského společenství. Vlastně mu vůbec nic nechybí. Spolu s Beth pořádají čas od času pro obyvatele zdejšího malého městečka cirkusovou show, od své milované paničky dostává najíst, a kdyby jednoho dne nezachránil jelena přivázaného na kapotě maniakálního lovce zvířat, možná by si tak žil až do smrti. Ten zachráněný jelen se jmenuje Elliot, je to strašný otrava a myslí si, že když mu Boog zachránil život, má teď za něj odpovědnost. Nakvartýruje se k němu do garáže, a tím začne série velmi nepříznivých událostí, které mají za následek Boogův převoz hluboko do rezervace pro jeho zdánlivou nezvladatelnost. Už je moc velký na to, aby byl Bethiným domácím mazlíčkem a musí se naučit žít samostatně v nebezpečném a ohromně velikém lese.
Tam na Booga a jeho nešikovného, otravného a nesmírně nepříjemného kamaráda Elliota čeká řada příhod, zdejší zvířecí obyvatelé je budou šikanovat, ale nakonec zjistí, že to jsou dobráci a spojí síly v záchraně svých vlastních životů. Právě totiž začíná lovecká sezóna a všichni ti obyvatelé toho přítulného malého městečka popadnou brokovnice a vydávají se do lesů upustit uzdu trochu té lidské agrese a rozstřílet nějaké to nebohé zvířátko na cimpr campr. A mezi nimi je i onen maniakální lovec, který zasvětil celý svůj život zabíjení zvířat, protože věří, že se spikla a chtějí ovládnout celý svět. K postupnému vyhlazování mluvící zvěře používá sniperku, která má vlastní jméno a také svou... maniakálnost.
Na koho je Lovecká sezóna zaměřena lze poznat hned z první minuty filmy, ve které se objeví medvěd a předvede velmi trapný taneček. Ano, hádáte správně. Lovecká sezóna je určena těm nejmenším dětem, kterým jsou ve filmu servírovány ty nejpodřadnější myslitelné fórky. Zvířátka tu prdí (nezbytnost), medvěd má problém vykakat se v lese, aniž by ho nikdo neviděl, a nejvtipnějším vedlejším zvířátkem je ježek, který neustále opakuje jedno a totéž slovo - "Milouši". Opakuje ho tak často, až mě popadla nějaká mozková demence a postupem času jsem se tomu začala smát. Smutné. Příběh je předvídatelný až hanba, chybí zábavnější vedlejší postavičky (ani ty kachny a veverky nemají v českém dabingu francouzské a skotské přízvuky jako v originále) a Lovecká sezóna nezvládá ani základní práci s postavami. Například se příliš nesnaží vysvětlit moment, ve kterém si Boog vytvoří náhle přátelství k Elliotovi, ačkoliv ho po celou dobu nesnáší, a není se mu co divit (Elliot je snad ta nejotravnější postava v historii animáků a častokrát si poťouchle přejete, aby ho konečně ten maniakální lovec svou sniperkou dostal ranou mezi oči).
Na projekt byla přizvána v animované branži celkem známá jména. Mezi třemi režiséry je například Roger Allers, režisér Lvího krále či Jill Culton, který pracoval v Pixaru. A občas se jejich schopnosti projeví - například u nejspíš nejpovedenějšího fóru z celého filmu, který staví na vyvedeném vizuálním gagu (stínové tahání střev, tu scénu zajisté poznáte). Ale když je špatný scénář (stojí za ním zejména dvojice, která napsala i podobně nepovedeného Strašpytlíka a Medvědí bratry), ani dobrý režisér příliš nezmůže. Samotná animace je, jak už bývá, vcelku slušná, a ta nerealistická "cartoonová" zvířátka a lidé se vlastně do rámce příběhu docela hodí. Ovšem vizuální stránka nemůže zachránit neoriginalitu, nevtipnost a omšelost.<object width="425" height="350"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MPNTtqqTB5s"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/MPNTtqqTB5s" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>