Reakce europoslanců na bankroty v letecké dopravě
V zimním letovém řádu řada leteckých společností výrazně přehodnotila své linky. Například ČSA úplně vypustily své tradiční lety do Spojených států. Podobnými radikálními tahy reagují i jiné letecké společnosti. Zdá se, že důvodů je více, nejen změna ročního období.
Není to tak dlouho, kdy sdělovací prostředky oznámily bankrot několika cestovních kanceláří, které své zákazníky zanechaly svému osudu v zahraničí. Česká Poslanecká sněmovna na tyto případy reagovala několika opatřeními. Po krátké době se zjistilo, že zákonná úprava má své mezery, a tak byla doplněna. Tento model není všespasitelný a bankrot slovenského leteckého přepravce nám naznačil, že v současné době se krizová situace přesouvá o patro výše.
Různé přehledy nás již od letních prázdnin pravidelně informují o kritické situaci většiny leteckých přepravců na celém světě. Snad s výjimkou několika čínských společností se pohybují již řadu měsíců v červených číslech. Situace je natolik vážná, že ji zaznamenal i Evropský parlament a jeho Výbor pro dopravu a turistiku přijal po neformální výměně názorů návrh rezoluce. Jde o to, aby se cestující, a to nejen nízkonákladových společností, dostali domů i po krachu leteckého přepravce. Nebývá totiž zvykem, že rekreant má s sebou tolik volných finančních prostředků, aby si sám zajistil, zejména z odlehlejších míst, zpětnou přepravu domů. Protože se Evropská komise již touto problematikou zabývala, navazujeme na dosud vydaná opatření, z nichž poslední je nařízení Evropské komise 1008/2008 z 24. září loňského roku, o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve společenství. Evropský parlament vyzývá po zkušenostech z bankrotu 77 leteckých společností, aby Komise poté, co provedla rozsáhlé konzultace a v únoru 2009 informovala Evropský parlament o výsledcích studie, zabývající se problematikou spojenou s bankrotem leteckých společností a vlivu těchto bankrotů na pasažéry, zajistila u národních leteckých úřadů plnění jejich povinností vyplývajících z dosud přijatých nařízení a doporučení. Zároveň žádá Komisi, aby do 1. června 2010 předložila odpovídající zákonodárnou iniciativu, která zajistí právo cestujících na návrat v případě bankrotu letecké společnosti.
Je pravda, že těm cestujícím, kteří podobnou situaci již zažili, tato iniciativa nepomůže. Ale vzhledem ke špatnému stavu většiny subjektů v sektoru je třeba jednat bezodkladně. Lhůta, ve které EP vyzývá Komisi k akci, je poměrně krátká. Uvědomme si, že nová Komise dosud není sestavena a stará Komise je prakticky na konci svého mandátu. Je zajímavé, že všech osm poslaneckých skupin se na potřebě rychlé akce shodlo, jen frakce, ve které se nalézá konzervativní skupina poslanců z České republiky, má snahu text rezoluce rozmělnit. Jak je vidět, i v Evropském parlamentu, kde výrazněji než v minulém období převládají konzervativní a pravicové skupiny, lze nalézt shodu v případě dostatečně jasného společného zájmu.
autor: Jaromír Kohlíček
Náhledy fotografií ze složky Třešničkový bál 2009