Byl policejní zákrok na Strahově opodstatněný?
O co na Strahově vlastně šlo?
Šlo o další zásah proti tzv. "warez scéně" (předchozí proběhl například v srpnu). Na ní působí skupiny lidí, kteří prolamují bezpečnostní kódy k programům, filmům na DVD či hudebních nosičích. Ty pak dál poskytují přes FTP server k dalšímu kopírování, například přes sítě peer-to-peer (P2P). Co to je „warez“ ? Skupina získá kopii softwaru, například filmu nebo počítačového programu, předá ho programátoru, který z něj odstraní ochranu proti kopírování. Tuto podobu pak předá dál lidem, kteří ji umístí na FTP server, kde k ní mají přístup další lidé. Skupina ze svého počínání nemá většinou žádný zisk.
Jde o peníze
A o peníze a ne malé jde především a zdá se, že začíná přituhovat. Normálně bych i já tvrdil, že každý kdo chce něco získat, musí za to zaplatit. Jenže v tomhle případě a hlavně pokud se týče autorských práv, to tak zřetelné není. Málokdo totiž ví, že hudebnímu průmyslu platíme výpalné i z toho, co od něj nenakoupíme. Také jsem o tom neměl tušení, až jednou při prohlížení jednoho z množství letáků jsem si všiml odkazu na dvě zkratky. Symbol PHE zná už snad každý (Poplatek za Historická Elektrozařízení), vedle něj se však krčila zkratka jiná (je odlišná v různých letácích) – poplatek za autorská práva. Když jsem si šel koupit balík čistých CD i tam stálo: včetně autorských poplatků. Jak může někdo vybírat autorské poplatky za něco, co je čisté a na co si nahrávám například já fotky z cest? Ono nejde jen o CD, jde o tiskárny, paměťová média, prostě vše, na co dosáhla úhradová vyhláška č. 488/2006 a autorský zákon č. 121/2000 Sb., novela 216/2006 Sb. (viz. tabulka). Ačkoliv je oproti ostatním zemím Evropské unie šíře poplatků nebývale vysoká (mnoho zařízení, nyní uvedených ve vyhlášce v civilizované Evropě zpoplatnění nepodléhá), nezbývá prodejcům než dodržet dikci zákona a poplatky přenést na koncového uživatele.
Takže studenti
si vlastně soubory stáhli na média (kromě softwaru policisté zadrželi i
paměťová média, na nichž byly desítky terabajtů dat.), která si u autorských
svazů předplatili. Je v pořádku po někom chtít za jednu věc dvakrát
zaplatit? A kdo vlastně stál za uvedeným policejním zásahem? Mezinárodní
asociace hudebního průmyslu. Takže další dobrá zpráva, zatímco státní
zastupitelství u nás řídí Čunek, Severa (který vynesením tajných dokumentů měl
možná spáchat jen přestupek) a Bursík. V jeho případě státní zastupitelství
zrušilo jeho šetření, protože policie vlastně nemá dost důkazů, na druhou
stranu státní zastupitelství dává podnět Finančnímu úřadu pro Prahu 1 – takže
buď si dělají legraci nebo tam něco je a u státních zástupců se pohnulo
svědomí? Pokud však někdo ukradne písničku, nastoupí policejní komando a
dotyčného zavřou – protože policii u nás řídí nějaká Mezinárodní asociace! Tomu
se musím smát. Někdo ukradne písničku jde do vazby a někdo ukradne miliardy a
ještě se směje.
Ombudsman se
k tomu také vyjádřil: Ochránce v
této souvislosti zdůrazňuje, že způsob zpoplatnění, především co se týče tzv.
flashdisků a přenosných harddisků, by se mohl časem dostat do rozporu s
principem přiměřenosti. Je totiž zřejmé, že v této oblasti techniky dochází k
prudkému zvyšování kapacity paměťových médií. A nepomůže ani ve zdejší
kotlině obvyklé zaklínání se Evropskou unií: Veřejný ochránce práv oproti předběžnému posouzení předmětné materie
nedospěl k závěru, že povinnost zavést systém zpoplatňování nenahraných nosičů
ukládá České republice Směrnice 2001/29/ES. V tomto směru jde o jistý
"autorskoprávní mýtus", přičemž i sám ochránce byl překvapen tím, že
ne všechny členské státy ES mají zavedeno zpoplatnění nenahraných nosičů (kopírovací
techniky) a že i Evropská komise vyjadřuje vůči některým formám zpoplatnění své
výhrady. Přes námitky se však ombudsman proti vyhlášce nepostavil, ale bude
vše nadále sledovat.
Síť
autorských poplatků přituhuje
Platit za
něco, kde nic není a co použiji pro svou potřebu, své duševní vlastnictví, mi
připadá nejen nemorální, ale silně mi to připomíná desátky, ale ty snad u nás
už byly zrušeny. Nebo se pletu? Nějak tak si představuji naplnění pojmu
vykořisťování.
Přeji klidné a
tiché Vánoce. Proč tiché? Protože veřejná prezentace hudby musí být
v Čechách ohlášena Ochrannému svazu autorskému. Takže vánoční koledy
zpívejte potichu, nejlépe v koupelně, abyste dárky nemuseli rozbalovat
v policejní cele. Ale vážně. Je načase odstoupit od principu
"presumpce viny", popřípadě zvýšit dohled nad zájmovými organizacemi,
které poplatek vybírají .
Výpalné pro hudební a zábavní
průmysl:
z inkoustové tiskárny 45 – 900 Kč
z jiných tiskáren 120 – 6 750 Kč
z kopírovacího přístroje 120 – 13 500 Kč
nosič zvuku (např. kazeta) 1,50 – 2 Kč za kus
nosič obrazu (např. VHS) 3 – 4 Kč za kus
CD, CD-RW
DVD, DVD-RW
minidisk 4 Kč
Nezabudované paměťové médium – flash paměti – 6 Kč za každých započatých 512 MB kapacity. Nezabudovatelný pevný disk 10 Kč za každých započatých 40 GB, tedy např. u 320 GB disku se jedná o 80 Kč + DPH. Zpoplatněny jsou pak všechny přístroje a nosiče záznamů (pevné disky), např. - 3% z prodejní ceny externích CD/DVD mechanik = mechanika za 2500 bez DPH = 75 Kč bez DPH.
Při kopírování sazba za každou stránku 0,10 Kč za černobílou a 0,20 Kč za barevnou.
Odměny jsou uvedeny bez sazby DPH (i stát nechce přijít zkrátka).
Zdeněk Milata
(v příkladech využity podklady prodejce MacZone, vyjádření ombudsmana)