Jdi na obsah Jdi na menu
 


Učivo literatury nezapisujeme do sešitu, ale na volné papíry, které musí být svázány (viz dále - Jak vést katalog). Poznatky o autorech, dějinách literatury, lit. pojmech, obsahy ukázek, povinnou četbu,... vše zapisujeme sem. Výjimečně se zápis provádí do sešitu - v případě, že jde např. o ukázku od autora, který nemá vlastní záznamový arch,...
Záznamy vedeme od šestého ročníku, takže zodpovědní žáci mají na konci devátého ročníku vlastní "učebnici" literatury.

                                                POVINNÁ ČETBA
V každém ročníku je žák povinen přečíst dvě knihy během jednoho pololetí a podle zadání, které má nalepeno v sešitě na vnitřní straně obalu, provést zápis. Každý chybějící či nesprávně zapsaný údaj se hodnotí sníženou známkou. Četba je označena v pravém horním rohu číslem ročníku, lomítkem, označením pololetí (tj. vždy dva zápisy mají stejné označení, např. 6/2) a je většnou přiřazena za záznamový arch daného autora. Pokud jde o autora, o němž neexistuje záznamový arch, zařadí žák zápis z četby místo něj.
Pozn.: Jméno autora je v zápise z četby na prvním místě, pak následuje název knihy a teprve poté další údaje.

VLASTNÍ ČETBA
 

Známku z českého jazyka můžete ovlivnit i vlastní četbou. Jde o knihy, které čtete nad rámec povinné četby (= nejsou v seznamu povinné četby). O každé takové přečtené knize proveďte zápis buď do katalogu (pak jej označte např.: Vlastní četba. 8.r.) nebo do zvláštního sešitu (Čtenářský deník). Po třech záznamech zápisy vždy odevzdejte ke kontrole. Chcete-li ještě známky navíc, pak máte možnost každou zapsanou knihu prezentovat u tabule. 

 

 

JAK ZAPISOVAT DO ČTENÁŘSKÉHO DENÍKU


 


1.     Bibliografické údaje:

-         název knihy, jméno autora

-         překladatel (jde-li o cizí literaturu)

-         ilustrátor (pokud je kniha ilustrovaná)

-         nakladatelství, místo, rok vydání

-         počet stran (číslovaných)

 

       2.     Zařazení knihy v rámci literatury

-         literatura česká či jiného národa

-         podle druhu literatury (próza, poezie, drama)

-         žánr (pohádka, pověst, sci-fi, společenský román, přírodní lyrika,…) + podle čeho žák poznal, že jde o tento žánr

 

      3.     Obsah

        -   max. na 10 řádků
-  u souboru pohádek či povídek stačí obsah tří z nich (délka dle uvážení) 
- u básnických sbírek stačí obsah, téma nebo hlavní myšlenka tří z nich 

4.     Postavy

-         vybrat jednu či více hlavních postav, napsat jejich stručnou charakteristiku

 

       5.     Citát

-         opsat krátký úryvek (věta, popř. část textu zajímavá obsahově, jazykově či stylisticky), zdůvodnit výběr

 

       6.      Názor na knihu, hodnocení; pokud jsi nečetl/a celou knihu, uveď počet přečtených          stran

Pozn.:  
1. každý zápis bude označen číslem ročníku a pololetí (př.: 6/1, 6/2)

 

2. Výraz „něco se mi líbí (nelíbí)“ není názor! K tomuto výrazu musíš dodat, proč se ti kniha (citát) líbí / nelíbí. 




 

 JAK VÉST KATALOG

  

-         zápisy jsou vedeny na volných listech (možnost záznamy průběžně řadit), které jsou však pevně uchyceny v  šanonu,…)

-         šanon je podepsaný a označený „Teorie literatury“ a jménem a příjmením žáka

-         záznamy jsou psány čitelně, barevně jsou zvýrazněny důležité údaje

-         záznamy jsou řazeny dle následujících pokynů:

1.      literární pojmy

2.      chronologický vývoj literatury (historické přehledy, literární směry,…) - tyto informace budou uceleně zpracovány až v 9. ročníku

3.      abecedně řazené záznamové archy jednotlivých autorů

 

 -         každý autor (není-li řečeno jinak) má svůj A4 záznamový arch (nelze psát dva autory na jeden list - na každou stránku jednoho):

     

Jméno autora

  ·        Osobní údaje (datum a místo narození, úmrtí,…)

·        Stručný životopis ( 5 - 10 odrážek!)

·        Přehled nejdůležitějších děl (3 - 5)  a jejich stručný popis (obsah, žánr) 

·        Obsah ukázek, které žák četl ve škole

·        Obsahy knih, které žák od autora četl 

 

 

      

 

 

  

 

-         Pozn.: pořadí bodů uvedených na ukázce záznamového archu není nutno (kromě jména autora) zachovat, pokud např. čte žák nejdříve knihu, pak zapíše její obsah a teprve ve chvíli, kdy  se o autorovi učíme, zapíše ostatní údaje apod

 - záznamy v šanonu musí být řazeny výše uvedeným způsobem

-         Všechno, co se o autorovi žák dozví (včetně povinné četby), zařazuje za hlavní záznamový arch daného autora                                                                                        
 

 

 

 

  

REFERÁT O SPISOVATELI

 

Každý žák musí odprezentovat dva referáty o spisovateli, vždy v každém pololetí jeden (výjimky určuje vyučující). Spisovatel je zadán na začátku školního roku (výjimečně během něj), včetně přibližného časového vymezení.

Po zadání doporučuji začít shánět informace, referát si napsat a cca 14 dnů před prezentací se začít učit.

Referát se říká zpaměti, žák má možnost základní (= NE všechny) údaje napsat na tabuli (viz níže), popř.  jednou dvakrát nahlédnout do papíru.

Hodnotím úplnost údajů, přehlednost, kvalitu projevu.

U každého autora žák u dvou tří jeho nejdůležitějších děl zmíní stručný obsah (nezapomene na žánr - komedie, historický román, básn. sbírka,...), rok vydání. Další díla vyjmenuje (s určením žánru).
 

Co má referát obsahovat:
a) info o životě a díle: jméno autora, data narození a úmrtí, rodinné poměry, studia, nejdůležitější zaměstnání, význam pro českou (světovou) literaturu, přehled děl (nutno díla rozdělit na prózu, poezii a drama) včetně krátké informace o obsahu (stačí jednou či dvěma větami); jedná se o nejdůležitější autorova díla. Z ostatních se zmiňte o několika - jen je vyjmenujte jako příklad další autorovy tvorby.
b) krátká ukázka: z kteréhokoli autorova díla; můžete ji přečíst, zarecitovat, předvést (možno s pomocí spolužáků zahrát), popř. pustit na CD, DVD, VHS, MC, gramofonové desce, interaktivní tabuli.
Pozn.: pokud budete chtít používat techniku, musíte si ji dopředu připravit (ráno před vyučováním, popř. o přestávce před danou hodinou) 

      c) zápis pro ostatní: na tabuli si o přestávce připravte stručný zápis, který ostatní budou po referátu zapisovat do katalogu (zápis je stručnější než referát!!!)


Pozn.: s konceptem referátu může žák za mnou kdykoli přijít na konzultaci.