Nikdo není dokonalý!
Je jasné, že kdyby se u nás na škole pořádala soutěž pro žáky, kteří se doma denně (skutečně denně, tedy i o Vánocích) pravidelně učí, nikdo by se nepřihlásil. Pro notorické nenosiče domácích úkolů, odmítače pravidelného učení a pro ty, kterým se občas nezadaří, nabízím možnosti, jak si zlepšit hodnocení v češtině i v JASu. Vyzkoušejte je, třeba to vyjde.
Český jazyk
- samozřejmě základem je nosit domácí úkoly (podepsané), vést správně katalog
Teorie literatury, sešit Teorie českého jazyka a slohu, číst a zapisovat povinnou
četbu (každé pololetí dvě knihy, to snad není mnoho), naučit se každé pololetí jednu
báseň, pokusit se psát do sešitu dle pokynů učitelky a ten, kdo nechce mít z češtiny
horší známku než dvojku, by se měl alespoň občas něco naučit :-)
- kteroukoli hodinu (kromě těch, kdy se píše diktát, srovnávací prověrka, velké
testy,...) si můžete připravit mluvní cvičení. Jedná se o krátký mluvený projev
v délce jedné až dvou minut (deváťáci do tří minut) na libovolné téma. Trémisté
mohou mít k nahlédnutí osnovu svého vystoupení. Hodnotím plynulost textu,
návaznost (logiku), opakování slov, zbytečné používání sloves být, mít, stavbu textu
(úvod, závěr), intonaci, pauzy, tempo řeči,...
- opět kteroukoli hodinu (za stejných podmínek jako mluvní cvičení) si můžete
připravit referát z četby. Jedná se o krátké seznámení (do tří minut) s knihou,
kterou jste četli ze zájmu a nešlo o povinnou četbu. O knize se musíme dozvědět
základní údaje (autor, název, nakladatelství, rok vydání, popř. ilustrátor,
překladatel), stručný obsah, co se vám na ní nejvíc líbilo a přečtete nám krátkou
ukázku (max.15 řádků).
- opět kdykoli si můžete připravit básničku (20 veršů) nebo text zpaměti (15
řádků); samozřejmě pokud je většina veršů (řádků) tvořena jedním či dvěma slovy,
nebudete hodnoceni příliš příznivě.
Já a společnost
- v tomto předmětu se hodnotí především práce v hodině, zájem o předmět,
společenské chování a vystupování, schopnost spolupracovat v týmu, ochota
sebepoznání a sebezdokonalování,... (přesný seznam najdete v žákovské knížce na
str. 21)
- pokud se někomu v JASu zcela nedaří, vylepšit si hodnocení může jedině tím, že si
přečte v žákovské knížce, co se všechno hodnotí a začne vylepšovat jeden bod za
druhým. Myslím, že tak těžká práce to zase nebude. Také nezapomeňte na snahu o
kvalitní vedení zápisů v sešitě (úplnost, úprava, ...), plnění domácích úkolů,
zpracování projektů, efektivní (= smysluplná) účast na exkurzních dnech.
- jestli ani to nezabralo, připravte si aktuality z domácí či zahraniční scény (víte, že
nemám ráda "černou kroniku" a násilí), popř. nějaké delší vystoupení na téma, které
je blízké obsahu předmětu, tj. týká se některého učiva JASu