Hraní až k smrti
8. 3. 2007
Předmluva
Před psaním tohoto článku, jsem se jen tak zamyslel, jak někoho může svět her spoutat natolik, že zapomene dokonce i na své potřeby nutné k životu a je schopen i zemřít aby mohl co nejdýl hrát. Nebo případy kdy někteří jedinci dokáží zahodit veškeré morální zásady a kvůli virtuální prohře vstát a zabít spoluhráče. A nakonec nejfatálnější případy kdy jsou přímo hry inspirací k reálnému zabíjení lidí. Je to vůbec možné, že hry dokáží natolik ovlivňovat lidskou mysl a jsou nebezpečné? Ono by to taky mohlo nakonec dopadnou tak, že u her se vedle kolonky pro doporučený věk bude psát i kolonka: Pozor ovlivňuje lidskou mysl! Nebo taky: Pozor nabádá k zabíjení!. No toto je už asi mnou vymyšlený extremní případ ale kdo ví co jednou bude. Tak nyní už se pojďme společně kouknout na téma Hraní až k smrti.
Jenže jak přesně začít tento článek? No problémy, které si tentokrát rozebereme by se dali zařadit asi tak do tří skupin. První skupinou by byli sebevraždy / uhrání se k smrti – jedná se o tu nejnevinnější část článku, kde dotyčný jedinec nezmaří život někomu jinému ale pouze sobě. Druhá skupina bude už o něco tragičtější, vraždy z prohry – zde už začíná jít pomalu do tuhého, dotyční jedinci už svým chováním zasahují nejen do života svého ale i do života druhých. Na a tou poslední a z mého pohledu nejtragičtější skupinou, jsou vraždy podle her – zde jistě každý pochopí proč píšu nejtragičtější, prostě a jasně když hra jakožto prostředek zábavy a uvolnění se, se zvrhne v reálnou krvavou řežbu, tak to už není normální ani zábavné ;-)
Mnozí z vás si jistě řekne, že to jsou případy jen slabomyslných jedinců a že normální myslící lidi, nemůže ani ve snu napadnout někoho zabít, ale opak je pravdou! I normálně zdravě myslící člověk se dokáže v nervové situaci (nervy při důležitém zápase) chovat jinak než by jste do něj normálně řekli. Ale nejen nervy hrajou ve hrách tu slabou stránku člověka, je to i herní čas strávený u onoho titulu. Ať prostě chcete, či nechcete, tak hra vás ovlivňuje svým prostředím, hudbou, chováním NPC apod. Budete-li pařit pořád GTAčko budete se cítit v podvědomí jako tvrdej gangster ale opravdu to je jen o tom, kolik u hry strávíte času, popřípadě jestli už jste nějaký zkušený hráč, či malé děcko co není zvyklé hru hrát 6 hodin vkuse apod.
O jistém nebezpečí z herní strany vypovídá i fakt, že do her (zatím a doufejme že jen tam) na asiatském trhu (Čína a okolí) se zabudovává jistý ochranný systém, který vás cca po třech hodinách upozorní, že by jste měli přestat hrát. Neuposlechnete-li příkaz hra vám bez vašeho svolení sníží statistiky a budete-li dále ignorovat příkaz přestat hrát, tak vaše statistiky klesnou na minimum. Na štěstí na tento systém přistoupila zatím jen hrstka asiatských společností zabývajících se hrami, nás Evropanů se díky bohu netýká. Ptáte-li se proč zrovna na asiatském trhu se dějí takto radikální zákroky do herního života, tak odpověď je zcela jednoduchá. Právě v asiatských zemí je nejvíce závislých lidí na MMORPG hrách a dokonce tamější vláda se rozhodla návrh podpořit. Zdá se vám to radikální řešení? Nebo naopak dobrý počin? Tak či onak z mého pohledu si myslím, že každý člověk by měl být zodpovědný sám za sebe a své chování – ovšem v případě, že to nezvládá je nutná náprava a zakročit.
No tak po poměrně dlouhém úvodu se už konečně pustíme do článku :-)
Sebevraždy / Uhrání se k smrti
Tak první případ sebevraždy, co jsem zaznamenal(skopíroval nebo vyhledal na netu), bylo když svému dítku zakázali rodiče hrát svojí oblíbenou MMORPG. rodiče nebyli spokojeni s výsledky chlapce ve škole a tak mu razantně udělali čáru přes herní rozpočet. Hráč neunesl to, že jeho postava bude slabší než ostatní postavy soupeřů ve hře a skočil z dvanáctého patra věžáku. Zde je dobře vidět jak školou povinný člověk (základní škola) dokáže přilnout ke hře natolik, že zapomene dokonce na svůj život. Další případ je až z dalekého Ruska. Zde se nejedná přímo o sebevraždu ale spíše o uhrání se k smrti. Dvanáctiletý chlapec trávil v počítačové herně veškerý svůj čas. Zde nebyla známa žádna změna v psychice, pouze rapidní zhoršení známek ve škole. Prostě klasika, pokud hodně hrajete hry, nemáte logicky čas na školu. To by ještě nebylo tak tragické, kdyby jednoho dne chlapce nenašli v herně mrtvého. Lékařova diagnóza zněla infarkt. Bohužel chlapci nebylo už možno pomoci. Zarážející na tom je, že před navštěvováním oné herny nebyly známy žádné zdravotní problémy u chlapce. No upřímně mě připadá zvláštní to, že rodiče nezasáhli už dříve a nechali své dvanáctileté dítko hrát v herně celé dny, přitom je přímo jasné, že organismus člověka (děcka) není stavěný na několika hodinovou zátěž, ať psychickou, či fyzickou.
Vraždy z prohry
Tak asi nejstarší a zároveň nejvíce známý je případ dvou hráčů Counter-Striku, kdy jeden neunesl prohru od svého soupeře, vstal od stolu, vytáhl pistoli a zastřelil svého protihráče. Ano opravdu je tomu tak! No a asi nemá cenu zveřejňovat asiatské undergroundové pařby kde to většinou končí taky nejednou kapkou krve ;-) Další vražda je vraždou ne zrovna z herní prohry ale svým způsobem sem zapadá a zdůrazňuje to jak není dobré někomu věřit když jde o peníze a hry. Je to rovněž případ dvou asiatských hráčů MMORPG kdy dotyčný šťastný hráč našel jistý meč, který na burze chtěl prodat kupci za 150 dolarů. Posléze byl kontaktovaný jistým dalším hráčem, který mu nabídl pomoc při prodeji výměnou za polovinu utržené částky. Na tom by nebylo nic špatného kdyby dotyčný pomocník neprodal meč sám a peníze shrábl do své kapsy. Původní majitel meče byl natolik rozhořčen, že kontaktoval dokonce policii, jenže ta mu nemohla pomoci, protože nezná právo vlastnictví na virtuální věc. Majitel vzal tak zákon do vlastních rukou a zloděje zabil. Posledním skandálním případem je zanedbání povinností dvou asiatských rodičů o svého tříměsíčního potomka. Oba rodiče byli (a možná ještě jsou) náruživými hráči World of Warcraft, veřejně se netajili, že u hry trávili celé dny, noci a zapomínali na své denní povinnosti. Ale jednoho večera jejich herní obliba překročila meze. Jejich dcerka byla nalezena až druhý den ve své postýlce udušená. Příčina smrti byla udušení zablokováním dýchacích cest, když se děvčátko přetočilo na bříško a hlavu od polštáře už nemohlo zvednout. poněkud skandální byla i odpověď obou rodičů a zároveň hráčů WoWu, když vypovídali, že mysleli že celou dobu nehybně spí a že jí nechtěli budit. Sice se tomu dá ironicky zasmát ale život děvčátku to už nikdy nevrátí.
Vraždy podle her
Zde jsou většinou hlavní aktéři spíš Američané než asiati. Asi jeden z těch z poslední doby čerstvých případů je případ amerického chlapce kdy zabil tři policisty ve stylu GTA:SA. Bohužel bližší informace se mi nějak nepodařilo nikde získat ale výmysl to bohužel není. Dále by se tu pak naskytovalo brutální umlácení tyčí ve stylu Kingpina (vaše první zbraň ve hře), kdy dva jedinci co se zrovna nemuseli si to mezi sebou vyřídili už jednou provždy a navždy :-) No ono to není moc vtipné ale prostě když jeden z nich šel z večerní školy domů, tak druhý si na něho počkal na zahradě a když ho viděl jak otevírá své dveře od domu, tak vyběhl a přes záda ho praštil ocelovou tyčí a okamžitě z místa činu utekl. Ještě ten den ho v noci vyzvedla policie s obviněním z vraždy. Dotyčný pachatel jen nechápavě koukal a odpovídal, že ho neudeřil do hlavy a že není možné, že ho mohl zabít. Jenže zapomněl na to, že při úderu a následném pádu mohl mrtvý hoch spadnout na hlavu a dostat krvácení do mozku. Tragické že?
Závěr
No nebylo to sice veselé téma a závěr ať si udělá radši každý sám. Zajímavé na tom celém je, že všechny tyto případy se staly na půdě USA nebo asiatských zemí. Evropa je zatím díky bohu čistá, respektive čistější ;-)Ještě se těšíte domů až si "zapříte"???
Tyto věci jsem si nevymyslel ale pouze vyhledal.Dalo to hodně práce,ale snad se mi podařilo odradit vás od častého paření.Mě to tedy odradilo(i když mě rodiče udrží na uzdě :-D)
Před psaním tohoto článku, jsem se jen tak zamyslel, jak někoho může svět her spoutat natolik, že zapomene dokonce i na své potřeby nutné k životu a je schopen i zemřít aby mohl co nejdýl hrát. Nebo případy kdy někteří jedinci dokáží zahodit veškeré morální zásady a kvůli virtuální prohře vstát a zabít spoluhráče. A nakonec nejfatálnější případy kdy jsou přímo hry inspirací k reálnému zabíjení lidí. Je to vůbec možné, že hry dokáží natolik ovlivňovat lidskou mysl a jsou nebezpečné? Ono by to taky mohlo nakonec dopadnou tak, že u her se vedle kolonky pro doporučený věk bude psát i kolonka: Pozor ovlivňuje lidskou mysl! Nebo taky: Pozor nabádá k zabíjení!. No toto je už asi mnou vymyšlený extremní případ ale kdo ví co jednou bude. Tak nyní už se pojďme společně kouknout na téma Hraní až k smrti.
Jenže jak přesně začít tento článek? No problémy, které si tentokrát rozebereme by se dali zařadit asi tak do tří skupin. První skupinou by byli sebevraždy / uhrání se k smrti – jedná se o tu nejnevinnější část článku, kde dotyčný jedinec nezmaří život někomu jinému ale pouze sobě. Druhá skupina bude už o něco tragičtější, vraždy z prohry – zde už začíná jít pomalu do tuhého, dotyční jedinci už svým chováním zasahují nejen do života svého ale i do života druhých. Na a tou poslední a z mého pohledu nejtragičtější skupinou, jsou vraždy podle her – zde jistě každý pochopí proč píšu nejtragičtější, prostě a jasně když hra jakožto prostředek zábavy a uvolnění se, se zvrhne v reálnou krvavou řežbu, tak to už není normální ani zábavné ;-)
Mnozí z vás si jistě řekne, že to jsou případy jen slabomyslných jedinců a že normální myslící lidi, nemůže ani ve snu napadnout někoho zabít, ale opak je pravdou! I normálně zdravě myslící člověk se dokáže v nervové situaci (nervy při důležitém zápase) chovat jinak než by jste do něj normálně řekli. Ale nejen nervy hrajou ve hrách tu slabou stránku člověka, je to i herní čas strávený u onoho titulu. Ať prostě chcete, či nechcete, tak hra vás ovlivňuje svým prostředím, hudbou, chováním NPC apod. Budete-li pařit pořád GTAčko budete se cítit v podvědomí jako tvrdej gangster ale opravdu to je jen o tom, kolik u hry strávíte času, popřípadě jestli už jste nějaký zkušený hráč, či malé děcko co není zvyklé hru hrát 6 hodin vkuse apod.
O jistém nebezpečí z herní strany vypovídá i fakt, že do her (zatím a doufejme že jen tam) na asiatském trhu (Čína a okolí) se zabudovává jistý ochranný systém, který vás cca po třech hodinách upozorní, že by jste měli přestat hrát. Neuposlechnete-li příkaz hra vám bez vašeho svolení sníží statistiky a budete-li dále ignorovat příkaz přestat hrát, tak vaše statistiky klesnou na minimum. Na štěstí na tento systém přistoupila zatím jen hrstka asiatských společností zabývajících se hrami, nás Evropanů se díky bohu netýká. Ptáte-li se proč zrovna na asiatském trhu se dějí takto radikální zákroky do herního života, tak odpověď je zcela jednoduchá. Právě v asiatských zemí je nejvíce závislých lidí na MMORPG hrách a dokonce tamější vláda se rozhodla návrh podpořit. Zdá se vám to radikální řešení? Nebo naopak dobrý počin? Tak či onak z mého pohledu si myslím, že každý člověk by měl být zodpovědný sám za sebe a své chování – ovšem v případě, že to nezvládá je nutná náprava a zakročit.
No tak po poměrně dlouhém úvodu se už konečně pustíme do článku :-)
Sebevraždy / Uhrání se k smrti
Tak první případ sebevraždy, co jsem zaznamenal(skopíroval nebo vyhledal na netu), bylo když svému dítku zakázali rodiče hrát svojí oblíbenou MMORPG. rodiče nebyli spokojeni s výsledky chlapce ve škole a tak mu razantně udělali čáru přes herní rozpočet. Hráč neunesl to, že jeho postava bude slabší než ostatní postavy soupeřů ve hře a skočil z dvanáctého patra věžáku. Zde je dobře vidět jak školou povinný člověk (základní škola) dokáže přilnout ke hře natolik, že zapomene dokonce na svůj život. Další případ je až z dalekého Ruska. Zde se nejedná přímo o sebevraždu ale spíše o uhrání se k smrti. Dvanáctiletý chlapec trávil v počítačové herně veškerý svůj čas. Zde nebyla známa žádna změna v psychice, pouze rapidní zhoršení známek ve škole. Prostě klasika, pokud hodně hrajete hry, nemáte logicky čas na školu. To by ještě nebylo tak tragické, kdyby jednoho dne chlapce nenašli v herně mrtvého. Lékařova diagnóza zněla infarkt. Bohužel chlapci nebylo už možno pomoci. Zarážející na tom je, že před navštěvováním oné herny nebyly známy žádné zdravotní problémy u chlapce. No upřímně mě připadá zvláštní to, že rodiče nezasáhli už dříve a nechali své dvanáctileté dítko hrát v herně celé dny, přitom je přímo jasné, že organismus člověka (děcka) není stavěný na několika hodinovou zátěž, ať psychickou, či fyzickou.
Vraždy z prohry
Tak asi nejstarší a zároveň nejvíce známý je případ dvou hráčů Counter-Striku, kdy jeden neunesl prohru od svého soupeře, vstal od stolu, vytáhl pistoli a zastřelil svého protihráče. Ano opravdu je tomu tak! No a asi nemá cenu zveřejňovat asiatské undergroundové pařby kde to většinou končí taky nejednou kapkou krve ;-) Další vražda je vraždou ne zrovna z herní prohry ale svým způsobem sem zapadá a zdůrazňuje to jak není dobré někomu věřit když jde o peníze a hry. Je to rovněž případ dvou asiatských hráčů MMORPG kdy dotyčný šťastný hráč našel jistý meč, který na burze chtěl prodat kupci za 150 dolarů. Posléze byl kontaktovaný jistým dalším hráčem, který mu nabídl pomoc při prodeji výměnou za polovinu utržené částky. Na tom by nebylo nic špatného kdyby dotyčný pomocník neprodal meč sám a peníze shrábl do své kapsy. Původní majitel meče byl natolik rozhořčen, že kontaktoval dokonce policii, jenže ta mu nemohla pomoci, protože nezná právo vlastnictví na virtuální věc. Majitel vzal tak zákon do vlastních rukou a zloděje zabil. Posledním skandálním případem je zanedbání povinností dvou asiatských rodičů o svého tříměsíčního potomka. Oba rodiče byli (a možná ještě jsou) náruživými hráči World of Warcraft, veřejně se netajili, že u hry trávili celé dny, noci a zapomínali na své denní povinnosti. Ale jednoho večera jejich herní obliba překročila meze. Jejich dcerka byla nalezena až druhý den ve své postýlce udušená. Příčina smrti byla udušení zablokováním dýchacích cest, když se děvčátko přetočilo na bříško a hlavu od polštáře už nemohlo zvednout. poněkud skandální byla i odpověď obou rodičů a zároveň hráčů WoWu, když vypovídali, že mysleli že celou dobu nehybně spí a že jí nechtěli budit. Sice se tomu dá ironicky zasmát ale život děvčátku to už nikdy nevrátí.
Vraždy podle her
Zde jsou většinou hlavní aktéři spíš Američané než asiati. Asi jeden z těch z poslední doby čerstvých případů je případ amerického chlapce kdy zabil tři policisty ve stylu GTA:SA. Bohužel bližší informace se mi nějak nepodařilo nikde získat ale výmysl to bohužel není. Dále by se tu pak naskytovalo brutální umlácení tyčí ve stylu Kingpina (vaše první zbraň ve hře), kdy dva jedinci co se zrovna nemuseli si to mezi sebou vyřídili už jednou provždy a navždy :-) No ono to není moc vtipné ale prostě když jeden z nich šel z večerní školy domů, tak druhý si na něho počkal na zahradě a když ho viděl jak otevírá své dveře od domu, tak vyběhl a přes záda ho praštil ocelovou tyčí a okamžitě z místa činu utekl. Ještě ten den ho v noci vyzvedla policie s obviněním z vraždy. Dotyčný pachatel jen nechápavě koukal a odpovídal, že ho neudeřil do hlavy a že není možné, že ho mohl zabít. Jenže zapomněl na to, že při úderu a následném pádu mohl mrtvý hoch spadnout na hlavu a dostat krvácení do mozku. Tragické že?
Závěr
No nebylo to sice veselé téma a závěr ať si udělá radši každý sám. Zajímavé na tom celém je, že všechny tyto případy se staly na půdě USA nebo asiatských zemí. Evropa je zatím díky bohu čistá, respektive čistější ;-)Ještě se těšíte domů až si "zapříte"???
Tyto věci jsem si nevymyslel ale pouze vyhledal.Dalo to hodně práce,ale snad se mi podařilo odradit vás od častého paření.Mě to tedy odradilo(i když mě rodiče udrží na uzdě :-D)
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář