VYPROŠŤOVACÍ TANK VT-55A, lidově zvaný HARAPÁK
4. 5. 2007
Něco málo o vozu
- výroba probíhala v bývalém Československu od roku 1969 a vychází ze středního tanku T-55
- určen k vyprošťování uváznuté či poškozené těžké techniky a díky jéřábu i k jeřábování s předměty
- osazen dvanáctiválcovým motorem V-55 o objemu 38 880 ccm o výkonu 426kW/580k při 2000 ot/min, max. kroutící moment je 2400 Nm při 1200-1250 ot/min, spotřeba je různá v závislosti na cestě a na hmotnosti taženého předmětu např. na silnici bez zatížení je cca 190 -210 l/100 km a při tažení tanku může být až 470 - 1000 l/100 km
- délka: 7120 mm, šířka 3275 mm, výška 2250 mm, hmotnost 35 t
- posádku tvoří 3 osoby a výzbroj tanku se skládá z osobních zbraní posádky tedy samopaly SA-58, RPG-7, ruční granáty, dýmovnicemi a ruce vojáků
- původní verze měla jeřáb o nosnosti 1,5 t a s prodlouženým ramenem 1,2t, od 1.7.1978 se výráběla modernizovaná verze a hlavní zlepšení bylo ve zvětšení nosnosti jeřábu na 2,0 t a s prodlouženým ramenem 1,6 t., max. tažná síla hlavního navijáku s jednou kladkou je 490 kN a přes dvě kladky 735 kN, světlá výška podvozku je 450 mm
- speciální výbava vozu zahrnuje: naviják vozu, pomocný naviják, kladky k navijáku, jeřáb, tažné tyče, ženijní nářadí, přední hydraulicky ovládaná radlice, zadní ostruha, svářecí agregát a další potřebné náčiní
- schopnost brození do hloubky 5 metrů (po přípravě)
VT-55A našeho kamaráda.
Nájezd VT-55A na podvalník
VT-55A a zub času
Protože jsme modeláři, tak nás trochu mrzí modely našich kolegů, kteří si pro samou patinu a rez ve finiši pustí fantazii na uzdu a model tím úplně zničí. Zde máte možnost se podívat na VT-55A, které jsou dlouho vystavěny povětrnostním vlivům - déšt, slunce, horko, mráz, vlhkost atd. Výsledek posuďte sami. No a druhý pohled je ten, že tyto fotky vzbuzují pro nás milovníky techniky i trochu smutku, jelikož finančně šáhnout na tento stroj není snadné a zde vesele reznou do ztracena. A věřte tomu, že se na nich počasí velice podepíše.
VT-55A, Písek 2005