SEAT
Koncernový projektil – Seat Leon FR 2.0 TFSI (TEST)
Usedám
do vozu a tuhá sportovní sedadla svírají moje tělo. Otáčím klíčkem
v zapalování a slyším hluboký tón jednoho z nejpovedenějších
přeplňovaných benzinových čtyřválců v současnosti. Ještě jednou
prohlížím specifikaci zapůjčeného automobilu s označením FR na zádi a
přidávám plyn. Velký točivý moment mě tlačí do sedadla a ručička
tachometru nekompromisně letí vzhůru. Není se co divit, že přední
náprava tohoto horkokrevného Španěla má i na suchém povrchu mnoho práce
s trakcí, přenáší totiž na silnici až 200 koňských sil… |
Již delší dobu označují dvě písmena FR na zádi modelů Seat dynamické naladění těchto vozů, v případě
Leona může zákazník získat ještě sportovnější potenciál snad už jen
v netrpělivě očekávané verzi Cupra. Charismatickým rysem vozu Seat Leon
FR je především mohutný přední nárazník, na jehož linii plynule
navazují robustně vzhlížející prahy. Když si k tomu domyslíte efektní pětiparpsková kola o rozměru |
|
Již standardní provedení tohoto modelu působí podle odborné veřejnosti daleko povedenějším dojmem než třeba svérázné Toledo. Také přidáváme náš názor a subjektivně hodnotíme právě Leona jako designově nejpovedenější současný model této značky. |
|
Velmi čisté linie jsou k vidění hlavně na zadní části automobilu se sportovně tvarovanými světlomety. Nutno
dodat, že provedení FR je ještě o stupeň atraktivnější, obzvlášť pokud
vozí provokativní žlutý odstín karosérie jako námi testovaný vůz.
Celkový dojem ale dotváří i další doplňky jako jsou třeba vnější
zrcátka vyvedená ve stříbrném provedení nebo anatomicky tvarovaná
sedadla, která určitě stojí za povšimnutí. Jejich provedení a optimální tuhost totiž výborně koresponduje s teprve nedávno vzniklou pomyslnou třídou vozů označovanou jako „hothatch“. |
Příkladné boční vedení těchto sedadel skvěle „podrží“ tělo v jakékoliv rychle projeté zatáčce a i jedinci s vyšší postavou nejsou délkou jejich sedáku a opěradla jakkoli znevýhodněni. V superlativech lze také psát o anatomicky tvarovaném volantu s relativně malým průměrem a silným věncem, jenž opravdu dobře padne do ruky. |
Přístrojovému panelu dominuje dvojice kruhových ukazatelů s bílým
podkladem, dynamický charakter vozu naznačuje tachometr cejchovaný do Srdcem vozu Seat Leon FR může být buď turbodmychadlem přeplňovaný „dvoulitr“ FSI s přímým vstřikem benzinu nebo výkonná varianta vznětového čtyřválce 2.0 TDI o nejvyšším výkonu 125 kW, která je dobře známá ze současné Octavie RS. |
|
My jsme pro náš test zvolili právě zážehový 2.0 TFSI, který jsme si pochvalovali již v Audi A4 quattro. Není se tedy co divit, že s relativně lehkým a především sportovněji pojatým Leonem ještě více vynikl jeho potenciál. |
|
Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1984 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 147 kW. Největší točivý moment je uváděn hodnotou 280 N.m. a je k dispozici již při 1800 ot/min. Na silnici je točivý moment přenášen přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku s velmi přesným řazením a lehkým chodem.
Při jízdě na povrchu se sníženou adhezí měla přední náprava značné problémy s přenosem relativně velkého výkonu, zde jsme poněkud postrádali pohon všech čtyř kol. |
Není žádnou
výjimkou, že se při razantní akceleraci také na suché silnici
poměrně často aktivuje elektronický protiskluzový systém a to i
na druhý převodový stupeň. Pozitivně nás překvapila spotřeba
paliva, která byla pochopitelně značně závislá na jízdním stylu, s
kombinovanou hodnotou |
|
|
S tímto Leonem FR lze uhánět rychlostí až |
|
Přestože zimní obutí poněkud degradovalo skutečný potenciál vozu, není pochyb o tom, že avizované FR disponuje tvrdým nastavením podvozkových prvků a to i dokonce v porovnání s koncernovým sourozencem VW Golf GTI. V zatáčkách je tak Leon dlouho neutrální a téměř se nenaklání.
Nevýhodou je jen málo citlivé řízení s příliš účinným posilovačem. Co se týká ergonomie řadíme však FR na pření místo ve srovnání s „ostrými“ modely jako jsou zmiňovaný VW Golf GTI, Ford Focus ST, nebo třeba Renault Megane RS.
Motorizací mu pochopitelně poněkud ujíždí Focus ST s přeplňovaným pětiválcem
|