Rozhovor s Giorgio Ascanellim z Toro Rosso
Rozhovor s Giorgio Ascanellim z Toro Rosso
Giorgio Ascanelli, bývalý závodní inženýr mistrů světa F1 jako Nelsona Piqueta či Ayrtona Senny, se po delší pauze znovu vrací do světa Formule 1. Ital totiž přijal nabídku svého přítele Gerharda Bergera, v součastné době spolumajitele stáje Toro Rosso, o angažmá na jedné z nejvyšších pozic v jeho týmu F1. Ascanelli chce pomoci jedné z nejslabějších stájí dnešní F1 k dosažení vytoužených cílů. V rozhovoru pro autosport.com prozradil mnohé o svém vztahu k týmu, tak i k celému motoristickému sportu. Jak sám v rozhovoru prozradil, jeho pozice v týmu STR není ještě zcela jasně definována, nicméně už nyní intensivně pracuje s týmem v Malajsie. Jak probíhal váš návrat do Formule 1 do stáje Toro Rosso? Předcházelo vašemu rozhodnutí hodně přesvědčování? „Jsem schopný přijmout práci na konci startovního roštu a mohu jen věřit v vzestup na vrchol. Beru s sebou tedy i určitá rizika, ale o tom je život. Nemusel jsem sám sebe moc dlouho přemlouvat. V době první nabídky jsem měl nějaké závazky u Maserati.“ „Myslím, že jsem závazkům u Maserati vyhověl, a tak děkuji Ferrari a Maserati, že mě nyní umožnili přijmout novou výzvu poté, co už jsem dokončil svou práci u nich.“ Zajímal jste se o návrat do Formule 1 nebo jste po skončení svého posledního angažmá myslel, že už je konec? „Za pět let jsem se radoval z potomka a to mě vedlo k návratu do Itálie, znovu to tak bylo kvůli životu. Když něco měním, je to kvůli životu… poté smím změnit názor!“ Co bude vyžadováno od vaší nové role v Toro Rosso? Je to zřejmě rozdíl od ostatních týmů, které mají vlastní vozy… „Rád bych řekl, že jsou zde slabé a silné stránky, musíme vše zhodnotit a rozhodnout se. Je nyní příliš brzy nad něčím vynášet soud.“ Je ale tak trochu jasné, že vaše práce bude spíše inženýrského charakteru, než že byste jako technický ředitel dělal náčrty… Vidíte v Toro Rosso potenciál? „Jedna z nejnáročnějších ale přitom z nejzábavnějších věcí mého pobytu u Ferrari v roce 1995 byla ta, že tým byl složen z šesti různých kultur a mentalit – nového a starého Fiatu, nového a starého Ferrari, Angličanů a Francouzů. Byl v tom dost nepořádek. Je to složité, máte ale šanci.“ „Dnes je charakter lidí, pracujících v náročných prostředích jako je F1, takový, že každý věří, že je master ale nikdo vlastně není dost dobrý. Skutečnost je ale taková, že každý má své silné místa a každý má i ty slabé. Záleží na tom, jak dokážete vložit všechno dohromady.“ Je tu velký rozdíl mezi pracovním prostředím u Maserati a Toro Rosso? Bude Vám dlouho trvat znovu si zvykat na práci ve Formuli 1 po dlouhé pauze? „Na práci u Maserati byl jedinečný její přístup, kdy se od začátku vše stavělo na cíly zvítězit. Vše bylo samo skvěle řízeno a mohli jste se soustředit jen na maličkosti. Každý tu pracoval ve své roli a tým pracoval jak hodinky.“¨ Věříte hodně, že takové týmové práce mohou docílit i Gerhard Berger a Franz Tost? Co se změnilo nejvíce ve Formuli 1 od doby, kdy jste tu byl naposledy? „Když jsem v roce 1984 začínal u nejslavnějšího závodního týmu na světě, mohli jsme odjet testovat naše nastavení třeba v deseti lidech. Neměli jsme počítače, dnes tu je mnohem více nástrojů. Fotografové třeba udělají digitální fotku a ta se vám ihned vytiskne. Práce médií se také hodně změnila, je to vše jiné. Je to velká show.“ Jak daleko se podle vás může dostat tak malý tým jako Toro Rosso v součastném světě F1? „Je to boj, je to takový začarovaný kruh Formule 1. Daří se vám lépe a dostanete více peněz. Pak se daří ještě lépe a vy znovu dostanete více. Když ale o peníze přijdete, jste pak horší až ztratíte ještě více peněz. A to už pak nejde moc změnit.“ Dal vám Gerhard v týmu volnou ruku, budete moci dělat vše co bude potřeba? Včetně jezdců? Pojedete na všechny závody? Kdy očekáváte, že začnete dělat změny? |