Peugeot 307
Peugeot 307 - nový lev je na světě
Na podzim loňského roku mohli návštěvníci pařížského autosalonu spatřit v expozici Peugeotu studii Prométhée, která napovídala, jak by mohl vypadat nástupce modelu 306. Již za několik dnů (1.-11.3.2001), v době konání ženevského autosalonu se ve světové premiéře představí nový Peugeot s označením 307. Jak už to u některých automobilek bývá, představila firma Peugeot "třistasedmičku" v mírném předstihu, aby vzbudila patřičný zájem.
Peugeot se s modelem 307 vrhá do v Evropě nejprodávanějšího segmentu nižší středí třídy, také bude muset čelit nejen extratřídě v podobě golfů, focusů a aster, ale také sílící japonské konkurenci, či šarmantní Alfě 147.
Třistasedmička se na to fešácky vystrojila a její design patří ve třídě k nejzdařilejším, když převzala základní tvary menšího, úspěšného, typu 206 a proporce náležitě zvětšila. To je patrné zejména na výšce, která činí 1510 mm, zatímco je automobil dlouhý 4200 mm a široký 1730 mm (viz obrázek s rozměry karosérie). Koncepce 307 totiž připomíná částečně hatchback, částečně kompaktní MPV a je tak pokračovatelem trendu, který nenápadně započal Ford Focus, i když ten spíše tvarem karoserie než výškou, a kterou naplno rozvinula nová Honda Civic. Již nyní také víme, že se podle hesla "prostor především" bude ubírat i nová Toyota Corolla.
Příď Peugeotu 307 nám již poodhalil koncept Pométhée a sériový vůz ji kupodivu převzal téměř beze zbytku, jen prolisy jsou méně výrazné, přibyla černá pryžová lišta na nárazníku a zmenšil se sací otvor ve spodní části nárazníku. Svůj tvar si však ponechal. Z profilu je 307 stará známá "dvěstěšestka", ovšem s výjimkou vyšší střechy a změněného zakončení bočních oken. Dokonce i záď jako by z oka vypadla té u typu 206, má ale rozměrnější skupinové svítilny decentnějších tvarů.
Fanoušky značky jistě potěší, že mohli spatřit přístrojovou desku 307 již v Paříži, neboť ta u konceptu je identická se sériovou podobou. Přehledný a elegantní přístrojový štít sice svým uspořádáním trochu připomíná ty u koncernu Volkswagen, zaměnit je však nelze díky decentnímu chromování a zaobleným rohům panelu s kontrolkami. Shodný je i zdařilý tvar tříramenného volantu a překvapivě i středové konzoly. Ta má ale u 307 strmější spád a celohliníkové obložení ustoupilo v oblasti umístění audiosoupravy tmavému plastu. Nová 307 zdědila po prométhée dokonce LCD displej na přístrojové desce, ten je však podstatně menší. Na něm se budou zobrazovat údaje satelitního navigačního systému, audiosystému a palubního počítače. Zvláštností vozu je i indikátor termínu výměny oleje, takže k ní nedochází v pravidelných intervalech, ale elektronika si sama určí kdy k němu má dojít v závislosti na počtu startů motoru, ujetých kilometrů a jízdních režimů, z nichž vyplývá zatížení motoru. Klimatizace je v základní výbavě a zahrnuje i chladicí schránku v přístrojové desce.
Zavazadlový prostor má průměrnou hodnotu 341 l a lze jej zvětšit sklopením asymetricky dělených opěradel zadních sedadel až na 1328 l. Jeho velikost vzhledem k rozměrům automobilu napovídá, že budou mít cestující na všech sedadlech skutečně nadbytek prostoru.
Peugeot bude poháněn pro začátek trojicí motorů, z nichž jsou dva zážehové a jeden přeplňovaný vznětový se systémem Common-rail. Ten má objem 2,0 l, výkon 66 kW a točivý moment vrcholí hodnotou 205 Nm. Benzinové čtyřválce mají objem 1,6 l a 2,0 l. První z nich se montuje do menšího typu 206 a má výkon 80 kW a točivý moment 147 Nm. Dvoulitr má výkon 100 kW a umožní "třistasedmičce" zrychlit na stovku za 9,8 s a uhánět rychlostí až 205 km/h. K těmto pohonným jednotkám by měl později přibýt ještě jeden turbodiesel o objemu 2,0 l, avšak s výkonem 81 kW a partikulárním filtrem pevných částic ve výfukových plynech, převzatým z luxusní "šestsetsedmičky".
Vůz bude mít standardně ABS, k dispozici bude i protiprokluzový systém ASR a vrcholem nabídky bezpečnostních systémů bude ESP.
Automobil Peugeot 307 se na francouzském trhu objeví již v květnu tohoto roku a na dalších evropských trzích bude k dispozici od července 2001.