Válec
28. 3. 2007
Jako srdce motoru je válec, kterým je možno regulovat otáčky a sílu
motoru. Proto k jeho úpravě přikročíme s maximální přesností a
pečlivostí. K úpravě válce z typu Jawa 21. Nejdříve vyjmeme litinovou
vložku z válce motoru pomocí ocelového trnu. Průměr trnu volíme dle
průměru válce jež používáme (průměr 38- 39 mm do vložky lehce
nasunout). Délka trnu je o něco delší než vložky válce.
Při vlastním vyjímání postupujeme takto:
Ocelový trn se vloží asi na 1- 2 hodiny do mrazícího boxu chladničky.
Označíme si vzájemnou polohu vložky a válce ryskou nebo svrtáním a
napevno naraženým kolíčkem do hliníkového pláště.Válec nahřejeme na
elektrickém nebo plynovém vařiči (asi 150°C). potom se do vložky válce
vsune podchlazený trn (ten odeberme teplo vložce, která zmenší své
rozměry) a vložku z válce vyrazíme dřevěnou nebo gumovou paličkou. Je
potřeba pracovat dosti rychle, než se teploty vyrovnají, jinak se musí
postup opakovat. Po rozlisování zkontrolujeme spodní dosedací plochy
válce, popřípadě je zbrousíme na zabrušovací desce. Zároveň
zkontrolujeme protější rovinu u klikové skříně, mezi než vložíme při
konečné montáži papírové těsnění potřené olejem. Důležité pro výkon
motoru je správné dodržení úhlů všech kanálů a symetrie přepouštěcích,
plnících kanálů válce.Tyto rozměry a údaje jsou zakresleny na přiložené
výkresové dokumentaci, kterou se snažte co nejpřesněji
dodržovat.Materiál ubíráme ruční frézkou a dolícování se provede
pečlivě jehlovými pilníčky různých tvarů. K zachování přesností tvarů a
rozměrů doporučuji předem vyhotovit šablony. Kanály po vyfrézování
dočistíme a zaleštíme skelným plátnem. Leštěný povrch nerozhoduje, ale
přesně dodržené tvary a úhly nám zaručí slíbený výkon. Oba hlavní
přepouštěcí kanály odlité ve válci zanecháme v původním stavu
zakoupeného válce. Až v horní části (ve výběhu) kanálu změníme rádius i
úhel, pod kterým směs vstupuje do prostoru válce nad píst. Ve spodní
části obou kanálů zbavíme povrch vyčnívajících zrnek nebo grotů hliníku
a spasujeme tyto průchody společně s výběhy, které vystupují z klikové
skříně. Tuto vzájemnou polohu můžeme jistit dvěma vrtanými kolíčky,
které jsou zalisované v dosedací ploše klikové skříně. Papírové těsnění
vložíme mezi skříní kliky a válcem nesmí vyčnívat do kanálů a tím
zabrzďovat přepouštění směsi do spalovacího prostoru. Značný vliv na
výkon motoru má konstrukce výfukového kanálu. Proto je řešen přidáním
dvou malých okének, kterými výfukové plyny přes svorníky válce do
výfukového potrubí. Podle výkresu vložky vybrousíme i hliník válce v
okolí svorníků, bránícím úniku výfukových plynů do potrubí.K držení
výfukového potrubí doporučuji zesílit svorníky zapuštěné ve válci na
sílu M 8 a potrubí pečlivě spasovat s výstupem ve válci. Nakonec celý
výfukový kanál leštíme do vysokého lesku, čímž zamezíme usazování
karbonu a připravíme dokonalý únik výfukových plynů z válce motoru.
Nyní přistoupíme k úpravě sacího kanálku, který částečně rozšíříme a
začátek kanálu (při otvírání pístem) vybrousíme do tvaru kruhu dle
výkresu. Tento přesný tvar nejdříve vypilujeme do litinové vložky.
Teprve po nalisování do hliníkového válce dolícujeme sací otvor ve
válci dle vložky a uděláme celkový sklon sacího kanálu ke klikové
skříni. Plochu pro připevnění sacího hrdla karburátoru zvětšíme
rozfrézováním původní, která je pro nastávající zvětšené sací hrdlo již
nedostačující. Sací hrdlo připevníme k válci čtyřmi svorníky
zapuštěnými v okolí kanálu, které nám zaručí spolehlivé držení hrdla a
karburátoru.
Nakonec do litinové vložky vyhotovíme dva přepouštěcí kanály. Při volbě
těchto pomocných kanálů musíme z odlitku zhotovit nový píst dle výkresu
nebo alespoň upravit píst sériový. Pomocné kanály ve vložce můžeme
vyfrézovat nebo odvrtat a přesný tvar dopilujeme. Kanály jsou vytvořeny
v prostoru mezi sacím kanálem a horní částí válce. Jsou propojovány
pohybem pístu do dolní úvratě okénky vytvořenými v pístu ve stejné
úhlové rovině. Okénka v pístu při pohybu od dolní úvratě propojují
pomocné přepouštěcí kanály, kterými je směs protlačena nad píst.Před
úpravou válce doporučuji všechny kanály z vnějšího povrchu litinové
vložky orýsovat na zvolený rozměr rýsovací jehlou.
Pokud chceme vložku s hliníkovým pláštěm dokonale spasovat volíme volné
vložení vložky do válce. Vnější průměr litinové vložky obrobíme aby
vznikla v klikovém válci vůle 0,01- 0,02 mm a šla volně zasunout do
pláště válce. Pro stejnou polohu při lícování vložky s válcem musíme
mít v hliníkovém plášti nalisovaný kolíček, který nám při každém
zasunutí do pláště zaručí stejnou polohu vložky. Tímto lze dosáhnout
naprosto dokonalého spasování všech kanálů. Předem si rozmyslíme, zda
tuto operaci provedeme, protože je značně náročná. Po dopilování a
spasování kanálu, vložku necháme slabě pomědit vrstvou o síle 0,07-
0,09 mm. Nikdy nenanášíme silnou vrstvu mědi, hrozí její loupání.
Jestliže chceme vnitřní průměr válce zachovat původní, musíme tuto
plochu ochránit před poměděním. Před nalisováním vložky do válce
popřípadě po nalisování a přebroušení válce provedeme sražení vnitřních
hran kanálu:
Horní a dolní hrana výfuku 10/1 mm
Horní a dolní hrany přefuku 10/1 mm
Všechny ostatní hrany 5/1 mm
Sražením hran kanálu nás ochrání proti zbytečnému praskání pístních
kroužků. Doporučuji vždy po rozlisování a slosování válce pracovní
plochu znovu obrobit, nejlépe se osvědčilo válec přetočit nožem
soustruhu, které provedeme po nalisování vložky do válce. Sice nám
vzniknou po jeho ploše nepatrné stopy po soustružení, ale válec se brzy
zaběhne a lépe se po jeho ploše drží olejový film. Při honování válce
nedocílíme stejných rozměrů po celé činné ploše, protože slabé přepážky
mezi kanály neudrží honovací hlavici v dokonalé rovině. Při lisování
potřeme povrch vložky silikonovou vazelínou , která nám zaručí
dokonalejší přestup tepla k žebrům válce. Vlastní nalisování provádíme
nahřáním válce asi na 150ºC. Litinovou vložku vložíme na 3 hodiny do
mrazícího boxu společně s lisovacím trnem, který jsme použily k
rozlisování válce. Ohřátý hliníkový plášť si upneme do svěráku a rukou
vsuneme zmrazenou vložku společně s trnem. Trn nám neustále ochlazuje
vložku. Hlavně dbáme správné polohy válce s vložkou, kterou jsme si
před rozlisováním poznačily (zakolíkovali) a popřípadě trnem vložku
pomocí paličky dorazíme do válce