Charakter národa
Jednání národa se posuzuje podle nějaké reprezentativní skupiny. Tou je obvykle střední třída. Ta národ vždy vedla a svým chováním navenek reprezentovala. Všimněme si jak vznikla.
Poláci jsou národem šlechticů. Jejich chování tomu odpovídá. Jsou sebevědomí, i když mnohdy nemají proč. Neradi přiznají selhání. Jejich střední třída totiž vznikla ze šlechty. Drobná šlechta měla dobré podmínky k rozmnožení, šlechtické majetky se stále více dělily na početné potomstvo, až už byl šlechtic pouhým sedlákem. Nicméně si zachoval svoji pozici ve společnosti, svoje vzdělání a přehled a také vztah ke své domovině. Byl to vztah vlastníka, lépe řešeno spoluvlastníka, který obsahoval zodpovědnost. Stále ovšem byly přítomny prvky šlechtické loajality ke státu. Suverenita šlechtice se proměnila v individualizmus. Příliš solidarity s jinými lidmi toto chování neobsahovalo, spíše to byla jen pyšná charita nadřízeného. Obvykle tato vrstva bohatství zdědila a tedy se nemusela příliš snažit a pracovat. Poláci byli spíše intelektuálové umělecky a kulturně založení, méně již schopní technici a manažéři. Manuelní prací spíše pohrdali. Střední třída převzala od šlechty kontinuitu tradic včetně loajality ke katolické konfesi jako národní církvi.
Němci převzali převážně poměry vzniklé v pruském státě.
Tam od dob reformace převládalo luteránské náboženství. Na rozdíl od katolické
církve, která má svoji samostatnou organizaci a mnohdy byla oponentem státní
moci, luteránská církev zcela závisela na světské moci, v dřívější době na
jednotlivých feudálních pánech a králi, později císaři. Charitu, kterou
prováděla katolická církev ve své oblasti, musel v luteránských zemích
převzít nadřízený feudální systém, šlechtic nebo král. Z toho se vyvinul
režim hodných osvícených feudálů, kteří se o své poddané vzorně starali, zato
na oplátku vyžadovali poslušnost a plnění povinností. Němci tedy byli vychováni
v parochiálním systému osvícené vlády, myšlení ponechali pánům a sami
loajálně pro pány pracovali. I střední vrstva se vyvíjela z prostého lidu
bez nějakých velkých práv a ve velké závislosti na feudálech, aniž nějak proti
nim bojovala, neboť i feudálové zvyšovali svobodu svých poddaných podle toho,
jak to vyžadovala ekonomická praxe. Střední třídu dokonce tvořili spíše
úředníci a různí pracovníci placení přímo státem, tedy pokorní, poslušní a
loajální. Takovéto jednání nazvěme lokajstvím.
Nejsložitější byl vývoj v českých zemích. Už husitské
války a vítězství nad čtyřmi křížovými výpravami izolovalo české poměry od
evropských. Vývoj spěl k nábožensky svobodné společnosti, velké
samostatnosti jednotlivých feudálů, velké pluralitě a toleranci mezi
jednotlivými, většinou evangelickými, náboženskými konfesemi. Byl to celkem
bezprecedentní vývoj a kdyby pokračoval, snad bychom měli poměry podobné
anglickým. Tomu napomáhal i velký rozvoj drobné šlechty, podobný polskému.
Český stavovský sněm měl rozhodující slovo v zemi, což můžeme považovat za
předzvěst demokracie.
Konec tomu udělala bitva na Bílé Hoře a pronásledování
nekatolíků. Šlechta, většinou evangelická, opustila zemi a půda byla rozdělena
velkým cizím feudálům. Ti neměli k lidu zásadní vztah. Malá šlechta se
nevytvořila a střední třída se tvořila z lidu (po zrušení nevolnictví
koncem osmnáctého století a zavedení určitých svobodných poměrů). Střední třída
byla hrdá na svůj lidový původ a na svoje schopnosti se vypracovat
z malých poměrů. To je velký rozdíl zvláště oproti polské střední vrstvě.
Česká střední třída přijala ideje prostého lidu a intelektuálně zhodnotila vše
čím se tento lid po Bílé Hoře vyznačoval: odporem k nadřízeným cizím
aristokratům, odporem ke vnucenému katolickému náboženství, odporem
k císařství, které bělohorskou katastrofu způsobilo. V náboženské
oblasti to znamenalo neuznání církevních autorit. Protože k přijetí
předbělohorských evangelických náboženských
konfesí nebyla chuť (znamenalo by to velký zásah do života), spěl vývoj
spíše k náboženské vlažnosti, uznávání v té době již existující ideje
osobní víry (podle filosofa Imanuela Kanta) a připravoval se převažující
ateistický ideový názor.
Odpor se projevoval hlavně v boji za větší
demokracii, kterou každá střední třída vždy potřebuje a prosazuje, a tím
vlastně se snaží o svoje větší politické uplatnění. V české oblasti to byl
zároveň i národní boj, neboť střední třída byla česká a nadřízené orgány
německé. Tímto bojem bylo vyplněno celé devatenácté století až do první světové
války.
Celá situace nepřála nějaké loajalitě k nadřízeným, kteří byli většinou cizí národnosti, ale naopak k jisté solidaritě s lidem a proletáři, u kterých hledala spojence ve svém národním boji, kterým tím ovšem musela ustupovat, což bychom mohli chápat jako rovnostářství. Připomeňme ovšem, že podobným způsobem vznikla například americká střední třída a proto ona spřízněnost, vzájemné porozumění a sympatie, dodnes patrné a tradované (vzor americké revoluce byl velmi působivý). K tomu bych připomněl, že Američané jsou také plebejský národ vzniklý z vyděděnců všeho druhu a chudáků, kteří se nemohli v Evropě obživit, a také hrdí na to, jak se vzmohli vlastním přičiněním.
Slováci v devatenáctém století neměli téměř vůbec svoji
šlechtu, ani početnou střední třídu. Ta byla většinou maďarská. Slovenský živel
byl udržován převážně vlasteneckými katolickými kněžími. Na začátku českého
národního obrození sice katoličtí kněží také kulturně zachraňovali národ a jeho
jazyk, ale jejich role, vzhledem k celé historii, nebyla tak doceněna jako
u Slováků. Proto se Češi a Slováci tak lišili ve vztahu k církvi, což byl
hlavní kulturní rozdíl. Slovenská střední třída se převážně začala tvořit až za
Československé republiky, do doby, než vznikla, ji, po vytlačení Maďarů,
částečně suplovali Češi, stejně jako stání zaměstnance. To vedlo k dalším
animozitám ve vztahu: Čech podnikatel nebo úředník versus Slovák jako chudý rolník
nebo proletář.
Rozdílností vývojových procesů lze vysvětlit i rozdílné
charaktery národů. Nepochopením potom mohou být tyto rozdíly zveličovány a
jednotlivé národy proklamovat svoje výtky ke druhým. Slováci mohou směřovat
k Čechům výtku, že jsou to vychytralí „vyčuránci“, přičemž Češi ke
Slovákům těžko mohou něco adresovat, protože jim to jejich rovnostářské myšlení
nedovoluje. Poláci mohou o Češích hovořit jako o podlézavcích a málo hrdých
občanech. Češi o Polácích jako o líných povýšencích.
Vztah Němců a Čechů je ještě složitější. Němci, jak byli vychováni, v Češích hledají stále ony plebejce a cokoliv tomu nasvědčuje je zveličeno. Plebejec je podle nich člověk, který se snaží podbízet a potom je neloajální. Lokaj je člověk, který nedovede nic jiného než sloužit (čeká vždy jen na příkaz) a musí mu někdo vládnout, zato je loajální a nepodvádí. Podle toho jsou Češi spíše plebejci a Němci lokajové. Němcům potom vyhovuje diktatura, zatímco Češi ji vždy odmítají i když si často dosti dobře sami vládnout neumějí. Ona neschopnost vládnout vede Čechy spíše k demokracii, protože tam se zodpovědnost rozprostře. Němci hledají parochiální systém, kde by jim někdo vládl. Snadno se podřizují autoritám. Bohužel autoritou nejsou vždy oni osvícení feudálové jako za starého dobrého Pruska, ale někdy i zločinci (viz Hitler). Němec to dosti dobře nerozezná, hlavně je rád, že je o něj postaráno. Čech (vyjma některých českých lokajů, obvykle odsuzovaných jako kolaboranti) takovou vládu nepřijme, podle okolností poslušnost bude spíše předstírat (viz Švejk) nebo ji odmítne. K tomu ho vede zděděný plebejský vzdor (patrný již za husitství), prolínající se celou českou historii.
Národní obrození ukázalo, že jsme národem, který si dovede
poradit i v nepříznivých podmínkách. Střední třída povstalá z lidu
byla vždy hrdá na svoje schopnosti se takto vzchopit, zachovat si jazyk a
kulturní odlišnost, dokázat se spojit a udělat pro národ velké věci (postavit
svoje národní divadlo, zajistit české školství atd.). Kulturní znaky se musely
generovat z lidových zvyků (proto i kultura je spíše plebejská), nic
jiného po ruce nebylo, historie stavovského českého státu už byla hodně
vzdálená. Evropský humanizmus a socialistická hnutí byla východiskem pro
společnost odmítající aristokratické a náboženské tradice. Výsledky francouzské
revoluce byly přitažlivé. Revoluční duch husitství jakoby stál v pozadí.
Vrhnout se do víru nových věcí bylo spíše východiskem v tápání národa
s přerušenými tradicemi než výsledkem přirozeného vývoje.
Tak jsme se
stali spíše „bývalými plebejci“, plebejství dostalo sebevědomého ducha vzdoru a
hrdosti ve vlastní schopnosti a víru v nové ideje a další úspěchy. Dosti
zůstalo přízemních plebejců, tedy lidí podlézavých a přitom své nadřízené
nemilujících. Také se vyskytuje zcela přirozeně morálnější druh přízemního
plebejce – lokaj. V masarykovském období vrcholil vliv sebevědomých
plebejců, bohužel komunistický režim podpořil přízemní plebejce a zvláště
jejich závistivost, mobbing a podrážení noh schopným, také zvýšil množství lokajů.
Ve vztahu k Evropské unii se právě projevuje onen
rozpor mezi paternalistickým chápáním EU, jako hodné matky, která se bude o
děti starat a které je nutno se podřídit, aby se nehněvala, a suverénním
chováním sebevědomého plebejce, obvykle pocházejícího ze střední třídy, který
je hrdý na svoje úspěchy, těžko se probral ke spoluúčasti na vládě a má
strach, aby o ni nepřišel. Bohužel komunistický režim nás uvedl do situace, kdy
střední třída se teprve tvoří, dále nejsou ony úspěchy nějak vidět a hrdost se
nemá o co opřít.
Ve skutečnosti to není tak zlé. V otevřeném světě se dnes již schopnosti těžko proměňují v úspěch. I jiné národy nemohou dnes říci, zda svoji úroveň mají na základě svých schopností nebo prostě proto, že jsou součástí vyspělého světa a žijí vlastně pouze z práce svých předků, kteří onen vyspělý svět vybudovali. Už to, že jsme tak dobře se vyrovnali se svým místem uprostřed Evropy, aniž bychom se propadli do bídy, kterou poznaly země na Východě, že navzdory diskriminačním opatřením EU a podkapitalizaci dokážeme po vstupu do EU prosperovat v otevřených hranicích lépe než dříve v uzavřených, by nás mělo naplnit radostí a odhodláním. Jen si nesmíme na krk nechat nasadit chomout administrativních opatření EU, politického nařizování a všeho toho, co mají tak rádi Němci. Svoji demokracii musíme vylepšovat a nebát se samostatného rozhodování.
Němci dnes v Evropě vedou. Bohužel se jim jiné národy,
propadlé idejím levicového liberalizmu, málo staví do cesty. Parochiální
Evropa, jako administrativní socialistická diktatura po vzoru pruských
osvícených monarchií, je velkým snem každého správného Němce. Čím větší bude
stát, tím větší bude stabilita a moc takové monarchie (Němci poznali porážkami
za světových válek, že jsou vlastně malí a slabí, proto ona touha být větší).
To se sice stále skrývá pod pláštíkem demokracie, ale já si nedovedu představit
demokratický režim v takovém centralizovaném superstátě s mnoha
národy (nesrovnávejme to s USA, kde je jeden národ vzniklý smíšením
různých národů).
Snad jedině jako německou nadvládu. Ta bude horší než bývala
stará habsburská monarchie založená na rovnováze katolické církve a státu, kde
moc nikdy nebyla centralizovaná a absolutní; z Říma se zasahovalo do
vládnutí i císařům a v nejhorších dobách byl odtamtud zachraňován i český
národ. Dnešní Evropa už zavrhla univerzální víru a protiváhou politické moci
mohou být jen velké finanční subjekty, vzhledem k otevřenému světu, mnohdy
zcela nejasného původu (třeba muslimského, protože hodní bohatí američtí
strýčkové jsou na ústupu). Proto bude nutno mít politickou moc velmi silnou,
aby se finanční subjekty neuplatnily. Tím se kruh uzavírá, pruská osvícená
centralizovaná diktatura nastoupí v zájmu lidu a jeho sociálních potřeb a
dokončí germanizaci Evropy.
Dnes se, možná zjednodušeně řečeno, rozdělujeme na ty, kteří
jsou přízemními plebejci (částečně i lokajové) a na ty, kteří jsou sebevědomými
plebejci (sem tam je nějaký pokus, spíše ubohý, o aristokratické myšlení).
Bohužel komunistická doba vytvořila výrazné množství těch prvních. Také ve
vztahu k EU je vidět onen rozdílný postoj.
Čeští přízemní plebejci a sem tam nějací čeští lokajové jsou v dané chvíli v souladu s německými lokaji. Lokajové vidí v EU hodnou matku, která se bude o ně starat a oni jí budou oddáni, přízemní plebejci vidí také v EU objekt, který se bude o ně starat, ale na který budou svádět své neúspěchy, v hospodě remcat, případně podvádět, okrádat a předstírat neschopnost. Lokajové a přízemní plebejci tedy shodně socialistickou parochiální Evropu podporují, proto chtějí např. ústavu a jiné kroky směřující k centralizaci. Pozor tedy na komplot převážně německých lokajů a našich přízemních plebejců typu Švejk, „plundrař“ a „rozkrádač“.
Tento komplot je umožněn degradací kdysi hrdé Francie a
Anglie. Maladaptivní vývoj těchto koloniálních metropolí je dán směsicí
neschopnosti se oddělit od svých koloniálních národů, které si po osamostatnění
kolonií stěhují do metropole, aby se stále cítili jako univerzalisté, a přitom
zamítnutím nadřazenosti svojí kultury nad nimi, danou relativizací hodnot a
rovnostářstvím. Italští „mafiáni“ se proti komplotu lokajů a přízemních plebejců
také nestaví, neboť jejich povaha je jen agresivnějším odvarem přízemního
plebejství.
Nám, sebevědomým plebejcům může v současné situaci sloužit
spojenectví s polskými „šlechtici“, kteří dnes snad jediní v Evropě stojí
zcela nepokrytě proti tomuto komplotu, a s americkými sebevědomými
plebejci, kteří jsou vlastně jen zámořskou variantou našich.
O Rusech se zde zmiňovat nebudu, dalo by to na celý článek,
ale ti naštěstí dnes nehrají v evropském vývoji rozhodující roli.
www.konzervativnistrana.cz
Komentáře
Přehled komentářů
generic cialis cipla https://rcialisgl.com/ - viagra cheap generic cialis does medicare pay for cialis
tnoegfdDiodaBtjwralkz
(gepayAsd, 28. 5. 2021 23:16)cialis online american express https://cialisjla.com/ - cocaine cialis generic cialis 10 mg price cheap
gsaxzvofbldDiodaBtjwralkj
(fusiaAni, 27. 5. 2021 17:23)Atorlip-5 https://pharmacyken.com/ - is it legal to order drugs from canada pharmacy assistant course online
geeahdDiodaBtjwralki
(exatSwa, 27. 5. 2021 13:22)cialis wiki https://ckacialis.com/ - where can i buy cialis online orignal cialis
sbbolthdDiodaBtjwralkv
(fusiaHtf, 26. 5. 2021 21:12)buy cialis without prescription https://cialishav.com/ - cialis online 2nd day shipping cialis 20 mg online
clinic pharmacy dgsolbvfdinnoriztdo
(jargeVed, 25. 5. 2021 15:55)cialis price australia https://krocialis.com/ - cialis without prescriptions uk how long does 5mg cialis last
venta de viagra original fcsogsaxzvofbldDiodaBtjwralkk
(Anoofusia, 23. 5. 2021 12:50)is there a womens version of viagra https://llviagra.com/ - disfunção erétil psicológica viagra viagra message boards
tadalafil 50mg olgstnoegfdDiodaBtjwralkn
(Gtnbgepay, 23. 5. 2021 0:10)viagra for women https://jokviagra.com/ cialis vs viagra
pill box pharmacy dgsolbvfdinnorfdylg
(Lbsojarge, 22. 5. 2021 20:42)whats better cialis viagra or levitra https://ucialisdas.com/ cialis
cialis 10 mg afhsdbcinnormeryh
(Rebfjarge, 20. 5. 2021 13:33)cialis tablets https://rcialisgl.com/ cialis for sale nz
medical pharmacy west frbdcacldDiodaBtjwralkr
(Jebgfusia, 19. 5. 2021 12:11)tops pharmacy https://pharmacylo.com/ online drugstore
tadalafil back pain olgstnoegfdDiodaBtjwralke
(Gtnbgepay, 14. 5. 2021 7:01)buy viagra online usa https://jokviagra.com/ snort viagra
best online foreign pharmacies frbdcacldDiodaBtjwralkj
(Jebgfusia, 13. 5. 2021 19:52)drugs without prescription https://pharmacylo.com/ online med pharmacy
preço do viagra yahoo fcsogsaxzvofbldDiodaBtjwralkl
(Anoofusia, 13. 5. 2021 5:12)viagra mongolia https://llviagra.com/ viagra branding strategy
tadalafil 20mg + dapoxetine 60mg olgstnoegfdDiodaBtjwralkl
(Gtnbgepay, 6. 5. 2021 14:20)viagra reviews https://jokviagra.com/ viagra doses
phd online fcsgsaxzvofbldDiodaBtjwralkc
(Abdgfusia, 3. 5. 2021 0:54)discount pharmacies https://canadianeve21.com/ Augmentin
valencia pharmacy dgsbvfdinnorxocir
(Lhdvjarge, 28. 4. 2021 16:37)canadian pharmacy cialis https://asciled.com/ cialis men
too much tadalafil olgsasbnvoegfdDiodaBtjwralkv
(Gvdbgepay, 26. 4. 2021 19:32)is tadalafil safe https://boxtadafil.com/ tadalafil (exilar-sava healthcare) [generic version of cialis - (rx) lowest price
levitra drug class fdvefbfbldDiodaBtjwralkp
(Lrbsfusia, 24. 4. 2021 8:37)what is levitra taken for https://uslevitraanna.com/ levitra coupon cvs
Upozornění...
(Ivo Kovář, 13. 2. 2011 14:33)
Jest třeba dodati k pravdě této, že Českého národa jádro duchovní jeho, silně ovlivněno bylo Cyrilem a Metodějem, císařem Karlem IV i Mistrem Janem. Učení Mistra Jana toliko způsobilo, že národ český chlubiti se může, jakožto jediný národ na světě, hrdinou duchovním - češi postrádají světských hrdinů, ku příkladu Jánošík, Vilém Tell a podobně... Toto jest důležité nesmírně, neboť duchovní jádro zkrystalizovalo v podivný ateismus, jenž křesťanštější je, než Křesťané samotni...A tohle způsobuje, že Národ český udivuje národy ostatní a morálkou svou - na mysli samozřejmě mám duchovní jádro - silně převyšuje...
Toliko můj poznatek o Národě českém, jenž vidím jako důležitý a stále nepoznaný, píši já z Valašska...
cialis for cheap afhsdbcinnortwarj
(jargeloh, 29. 5. 2021 23:08)