Jdi na obsah Jdi na menu
 


Drezínová nostalgie

20. 2. 2008

Cílem dnešního výletu je malá vesnička Zubrnice, ležící velmi zhruba na východ od Ústí nad Labem. Přesněji, na silnici č. 260 vedoucí z Malého Března (na toku Labe pod Ústím nad Labem) do Úštěku. Do Zubrnic se dostaneme po asi osmikilometrové jízdě vzhůru z labského údolí. Na horním konci náměstíčka zahneme vpravo směrem na Týniště a Touchořiny (na příjezdu od Úštěku vlevo, sledujeme poutače upozorňující na Zubrnickou muzeální železnici) a po několika stech metrech se ve svahu objeví malé nádražíčko, cíl dnešního výletu.

Obrazek 

 Na přelomu devatenáctého a dvacátého století, v době masivního budování sítě lokálních tratí v zemích bývalé habsburské monarchie, byla kvůli podpoře místního lehkého průmyslu vystavěna železniční trať z Malého Března do Úštěku, s odbočkou na Verneřice. Sloužila dlouho, bez problémů, ale na základě plánu útlumu lokálních tratí v tehdejším ČSSR byla postupně v sedmdesátých a osmdesátých letech omezována a uzavírána. Naštěstí se část trati zachovala tak, že se skupince nadšenců po revoluci podařilo a daří ji v přijatelném stavu udržovat, a v plánu je její odkoupení od ČD a obnovení alespoň muzeálního provozu.

Obrazek

To však není vše, jenom kvůli tomu bych Vás sem netáhl. Vedle hlavní budovy nádraží je v přilehlé expozici vystavena řada drážních drezín. Co to je? Inu, drezíny jsou samohyby určené k pohybu a převážení služebního personálu a potřebných nákladů a nástrojů po trati v případech, kdy nebylo nutné vypravit pracovní vlak. Podle určení jsou to stroje od těch nejmenších, pro jednoho „ajzboňáka“ až po několikanápravové motorové stroje. Právě ty menší a starší samohyby vyzařují tu správnou nostalgickou poezii starých a dávno minulých časů. Dvou, tří či Obrazekčtyřkolé šlapací drezíny vyrobené na základech obyčejných jízdních kol byly postupně ve dvacátých a třicátých letech minulého století nahrazovány podobnými, ale poháněnými různými motocyklovými motory. Motorkáři se tu tak naskýtá ne zrovna obvyklá příležitost k prohlídce agregátů, které by jinak zmizely v propadlišti dějin. Dalším pokračováním vývoje byly drezíny upravené z tehdejších osobních automobilů, zvláště značek Tatra, no a odtud již vede Obrazekpřímá vývojová linie k dodnes používaným motorovým vozíkům, MUVkám. Ale, to je již „jiná pohádka“. Rozhodně ale tahle unikátní expozice stojí za prohlídku, která Vám společně s expozicí místní trati zabere dvě až tři hodinky. V Zubrnici najdete vše potřebné pro obnovu Vašich sil, nabídka je dostatečná.

Zbytek dne pak je možno strávit výletem na mašině po okolní krajině Českého Středohoří. Hustá síť malebných, uzounkých a zatáčkovitých silniček mezi Českou Lípou, Novým Borem, Děčínem, Ústím a Litoměřicemi k tomu přímo vybízí. Úmyslně neuvádím některé, protože všechny jsou fajn a nelze se Obrazekprakticky při výběru trasy mýlit, ať již Váš prst na mapě ukáže kamkoliv. Každopádně, v této oblasti nejsme naposledy, určitě se v některém dalším příspěvečku vrátíme.

 

J

Zde jsou na www: 

http://www.zmz.cz/default_cz.htm

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář