Škoda Fabia: Miláček nebo zkáza rodinného rozpočtu?
Proč fabie?
Při výběru vozu sehrály hlavní roli finance. Chtěli jsme spolehlivé auto, které nebude náročné na údržbu, bude mít malou spotřebu a eventuální náklady na náhradní díly nezruinují náš rodinný rozpočet. Z této úvahy vyšla vítězně Škoda Fabia.
Já chtěla žlutou, manžel technicky zdatnou
Požadavky na vlastnosti automobilu bývají u žen odlišné od mužských. Proto ani pana prodejčího nepřekvapilo, že si jako první vybírám barvu a doplňky interiéru.
Manžel se ptal spíše na technické vlastnosti vozu. Vše šlo jako po másle. Vybrali jsme si konkrétní vůz, zažádali o leasing a během pár hodin jsme věděli, jestli nového člena rodiny získáme či nikoli.
Na zvážení bylo jen to, co ještě všechno chceme z nadstandardu. K údivu okolí jsme nechtěli centrální zamykání.
Navíc jsme vybrali pouze přípravu na rádio, přední mlhovky navíc a pár drobností. Rázem však byla cena vozu někde jinde.
Škoda Fabia 1,2 HTP v číslech 40 kw při 4750 ot./min 3 1198 cm3 45 litrů 260 dm3 1016 dm3 7,8/4,8/5,9 l 150 km/h 19,2 s
Jízdní vlastnosti potěšily
Výkon
Počet válců
Zdvihový objem
Objem palivové nádrže
Objem zavazadlového prost.
Po sklopení sedadel
Spotřeba oficiální (město/mimo město/kombinace)
Maximální rychlost
Zrychlení z 0-100 km/h
Jelikož jsme přesedlali z felicie, bylo jasné, že jízda fabií bude o hodně pohodlnější. Pochvalovala jsem si zejména posilovač volantu a interiér.
Otázka spotřeby byla také velmi důležitá. Felície spořádala zhruba 8 až 9 litrů na 100 km při jízdě „mimo město“ a Fabie si zpočátku brala něco mezi 4,5 až 5 litry.
Ve městě byl rozdíl znatelnější. Z původních 10 litrů u felicie jsme se s fabií dostali na 6 – 7 litrů. Při dnešních cenách benzínu je to v peněžence dost znát.
I když se uvádí, že maximální rychlost „jednadvojky“ je 150 km/h, náš žlutý ďáblík jede v pohodě tachometrových 170 a ani se moc nezadýchá. Při rozjezdu je jistě trošku línější než „jednačtyřka“, ale když se dostane do obrátek jede velmi dobře a do kopce na rozdíl od Felície dokáže i zrychlovat, což mě potěšilo. Navíc je to velmi tiché autíčko, což mi jistě potvrdí každý, kdo se s ním svezl.
Problémy přichází až po záruce
Nové auto jsem si
koupila hlavně proto, abych na něj nějakou dobu nemusela, jak se říká,
ani sáhnout. Prvotní představa byla, že kromě leasingu, ve kterém jsou
zahrnuty i potřebné pojistky, a kromě benzínu nebudu platit nic moc
navíc. To jsem se ale spletla.
I pravidelná roční garančka stála kolem 3000,- Kč a to bylo auto v pořádku. První dva roky jsme však nemuseli až snad na nějaké to světlo měnit vůbec nic. Po dvou letech – když skončila základní záruka – už nám vypověděl službu jeden válec a cívka. Oprava stála 6000,-.
Nyní (po třech letech) nás čekala výměna oleje, nové pneumatiky, které se vpředu (logicky) sjíždějí rychleji než vzadu a zase pravidelná podzimní servisní kontrola. (Než se úplně přední kola sjedou, je možné je zaměnit na nějakou dobu za zadní a tzv. je dojet – poradili nám v servisu.)
Česko: jedna fabia za různé ceny Škoda Fabia je dlouhodobě nejprodávanějším
automobilem v České republice. Rozhodli jsme se vyzkoušet, za kolik se
dá fabia skutečně koupit. Jako zákazníci jsme navštívili tři
autorizované prodejce s tím, že uvažujeme o koupi Škody Fabia ...VÍCE
Jednání s pojišťovnou je běh na dlouhou trať
Bohužel bydlíme v Praze, kde jsou krádeže a vykrádání aut na denním pořádku. Když nám žluťáska vykradli poprvé, bylo to bolestné a také finančně nejnáročnější, a to se vlastně jednalo jen o ukradení základní povinné výbavy a zničení zámků. Tehdy jsem zjistila, za jaké služby platím tak drahou pojistku.
Pojišťovna měla na vyřízení samozřejmě spoustu času. Minimálně půl roku trvalo, než se o můj problém začali vůbec zajímat. Dokonce k mému zděšení mi začali nabízet náhradu škody v naturáliích (že by mi přivezli starou rezervu a nářadí a tak).
Pak jsem dalších půl roku čekala na peníze a když už jsem potřetí urgovala, že mi měly přijít a v pojišťovně stále opakovali, že už dávno odešly (trvalo jim to 3 měsíce), tak mi poslali polovinu peněz.
Obrátila jsem se na ně tedy znovu pro vysvětlení, které se mi dostalo v této podobě: Váš nákup byl drahý, my tady máme tabulky a víc peněz Vám na to nedáme. Marně jsem jim říkala, že nemám čas jezdit po celé republice a shánět nejlevnější lékárničku apod. Víc peněz jsem již nedostala.
Při druhém vloupání mě polilo horko a přes pojišťovnu jsem to raději v zájmu zachování dobrého zdraví ani nezkoušela. Pak následovalo ještě třetí a při čtvrtém se mi podařilo pachatele přistihnout při činu.
Nechala jsem ho utéct, za prvé ze strachu, že mi něco udělá a za druhé proto, že by mi stejně škodu neuhradil. Proto jsem se opět obrátila na svou pojišťovnu. Poslala jsem potřebné formuláře apod. a za tři čtvrtě roku mi přišlo oznámení, že mi dají 0,- Kč. Myslela jsem si, že se mi to jen zdá a rezignovala.
Bohužel do doby, než splatím leasing, nemohu s pojistkami nic udělat, jsou součástí smlouvy.
Kolik stojí čtyřkolý miláček
Při uzavírání smlouvy o leasingu jsme složili okolo 70 000,- přičemž byla zrovna akce, že nám počítali 90 000,- kč. Počáteční cena Fábie byla 265 000,-. S mírnými úpravami jsme se dostali na 289 000,-. Leasing byl od společnosti GE Leasing.
Měsíční splátku nám vypočítali na 5 let 6068,- včetně pojistek, které tvoří zhruba třetinu z této sumy. Na billboardy lákající na leasing již od 3000,- měsíčně se usmívám a říkám si, že k přilákání klientely je to dobré. Ovšem pojistky jsou povinné a ty do toho zpravidla započítány nejsou.
Podmínky leasingu jsou tvrdé a neúprosné. Jednou jsme se dostali do finančních problémů a už po jedné nesplacené částce nám vyhrožovali odebráním auta. Nakonec to však dobře dopadlo – auto nám zůstalo a už se moc těším, až ho splatíme.
Čtěte také: Nová fabia - první obrázky a informace |
Britský motoristický časopis AutoExpress jako první na světě přinesl ukázku, jak by mohla vypadat nová generace Škody Fabia, nejprodávanějšího auta v Česku. Nové auto, na kterém Škoda teprve pracuje, by se mělo ukázat světu nejdříve za rok, možná za dva ...VÍCE |