Škoda Octavia do roku 2000
Škoda Octavia
Časté závady a na co dát pozor .
Jednou z nejžádanějších ojetin na českém trhu je vedle ostatních škodovek bezesporu Škoda Octavia . My se nejprve zaměříme na její starší model vyráběný do roku 2000 . Jako objekt zkoumání nám dnes poslouží Škoda Octavia z roku 1997 s benzínovým motorem 1,6 ccm o výkonu 55kW . Hned z kraje onen výkon nevypadá na první pohled nic moc, ale zdání klame. Tato pohonná jednotka zajišťuje vozu celkem suverénní jízdní vlastnosti, samozřejmě že ne v situaci, kdy jedete na dovolenou s manželkou, dvěma dětmi, kufrem plným zavazadel a zlatého retrívra a snažíte se předjet kamion do kopce . V takovýchto situacích šestnáctka zrazuje . Představte si ale že jedete po vcelku obstojné silnici, stačí sešlápnout plyn až na podlahu a ani se nenadějete a máte na tachometru krásných 170 km/hod.Při kompromisu mezi oběma situacemi vám dokáže jezdit i za 7,5 l/100km .Ve své vysoké výbavě může mít i klimatizaci, elektrická zrcátka, elektrická okénka, dva airbagy a tak dále. Když už jsme u té výbavy, na co si dát asi při koupi této ojetiny pozor, jsou právě elektrická okénka. Klimatizace, zvláště pak ta mechanická, začíná bez pravidelné údržby zapáchat. Nesmíme opomenout ani prvky aktivní ochrany jako je například airbag . Ne vždy když svítí kontrolka to znamená, že bylo vozidlo havarováno tak že by se podívaly pytlíky ven. Raději si poklepejte na volant zda je záslepka airbagu měkká a bez prasklin a nejde odchlípnout . Taková svítící kontrolka může být jen prasklá plastová závlačka pod volantem, její výměna vyjde v autorizovaném servisu zhruba na 800kč. Co se týče kosmetiky vozu do většiny těchto aut se nenapravitelně zakousl zub času nebo klíč pouličního vandala či závistivého souseda. Co je asi nejčastější vadou na kráse těchto škodovek je asi koroze okolo víčka nádrže, kterou je možno vidět u snad sta procent starých Octavií . Další strup na pověsti jsou prahy, ačkoli tato auta nejsou nikterak nízká, spousta jich je má zespodu promáčknuté. A v neposlední řadě snad ne příliš dokonalé financování našich silničářů a v důsledku toho, okousaná kapota od kamínků .
Co ještě nakonec? samozřejmě mechanické závady.
Snad nejběžnější závadou u těchto vozů je přidřená pumpa servořízení . Nejlépe tuto závadu odhalíte poslechem. Pokud je pumpa už opravdu ve špatném stavu dokáže její řemenice snížit otáčky motoru do takové míry že vám to lidově řečeno chcípne. Nejlépe to poznáte tak že klepnete na plyn tak aby vám otáčky vyběhly na 2500 a při pádu otáček vytočíte volant do krajních otáček. Další celkem časté závady se objevují na přední nápravě . Co lze poznat velmi snadno jsou opotřebované čepy a stabilizační tyčky . K rozpoznání této závady stačí přejet příčný práh nebo železniční přejezd , ozve se vám nádherné klepání jakoby kousek pod sedačkou . Další závada na přední části podvozku jsou opotřebené tlumiče . Zkuste si vůz tak v padesátce jen trochu rozhodit do zatáčky pokud je vše v pořádku nic nepocítíte pokud je však opotřebení větší můžete se i mírně zapotit . Další dobrá rada na zkoušení tlumičů je při malé rychlosti brzdit zprudka téměř do zablokování kol rozhodně by se od tlumičů nemělo ozývat žádné vrzání natožpak rány. Pokud předchozí majitelé nebyli doslova čuňátka za volantem nebudou vás trápit ani klouby poloos a pokud nebyly předchozí majitelé zrovna škudlilové a nenechaly vaši Octavivi jezdit celou dobu na jednu olejovou náplň bez výměny žádné opravdu závažné a nákladné opravy vás nemusejí potkat. Ze zkušeností musím na závěr dodat že dobře udržovaná Octavia umí příjemně svézt i v 350 000 kilometrech . Doufám že ta Vaše bude z těch zachovalých.
ŠKODOVKA!
(ŠKODOVKA!, 21. 1. 2008 22:17)