Analýza direct-marketingových aktivit
Datum zpracování: 1. dubna 2007
1. ročník
Letáky. Každý člověk k nim přistupuje jinak, proto jsem při hlubším zamyšlením dospěla k diferenciaci lidí dle jejich přístupu k letákům a následně je podle příbuznosti separovala do skupin. Skupiny jsem následně nazvala: letákový skeptici, chorobní nakupovači, lovci akcí pasivní a aktivní a podpalovači.
A) tzv. letákový skeptici - lidi, které obtěžují, protože jim zbytečně plní schránky. Ti je bez bližšího prozkoumání rovnou hodí do koše (někteří dokonce i s účty). Těmi se zabývat nebudu, protože letákový skeptici si je neprohlédnou, snad ani kdyby bylo na hlavní straně Chardonnay za 15 korun.
B) Chorobný nakupovač. Někteří lidé (obzvláště důchodového věku) však na ně chtivě čekají za lehce odkrytou záclonou u okna. Jejich počínání má několik fází.
1.) pečlivé pročítání, prohlížení cen
porovnávání cen jednotlivých výrobků
sepisování nejlevnějších alternativ
blokování městských hromadných prostředků
vlastní nákup
Ti jsou velice vděčnou skupinou (řekla bych zásadní a největší cílovou skupinou).
C) Lovci akcí pasivní – tito lidé si někdy letáky prohlédnou a když už je něco skutečně cenově oslní, jdou, popřípadě jedou a věc si zakoupí.
D) Lovci akcí aktivní – potřebují si koupit nějaký určitý druh zboží (většinou se jedná o dražší či luxusní zboží) a proto si sami vyhledají potřebné letáky.
E) Podpalovači. Pak ještě musím zmínit poslední skupinu lidí, kteří vysoce kvalitní papír používají na podpal krbů, táborových ohňů, pecí atd. Ti jsou však pro mou analýzu nepodstatní stejně jako skupina A. Avšak pro zadavatele, kteří si je na vlastní náklady nechají tisknout nepodstatní nejsou! Často vídám odhodlané důchodce, kteří obchází supermarkety s velkými taškami či dokonce krabicemi a berou si letáky po kilech, aby měli čím večer zatopit. Jak tomu však zabránit???
Albert versus Kaufland
každý z těchto maloobchodů zvolil jinou „letákovou“ strategii. Albert je luxusnější, z kvalitnějšího papíru s lepší grafikou, kvalitnějšími barvami a přehledností. Začněmě tedy „tím lepším.“
Albert, Váš pohodlný nákup...
Velikonoce jsou za dveřmi. Tvůrci albert letáků si to dobře uvědomují, proto na kvalitní křídový papír tisknou informace o slevách a akcích ve velikonočním duchu. Albert se řadí mezi supermarkety, proto je zpracování kvalitnější. Na hlavní straně vás zrak přitáhnou o 42 procent levnější vejce – jedna z nejkupovanějších věcí o tomto svátku. Myslím, že je to vskutku dobrý nápad, jak „přilákat“ zákazníky, ale esteticky vejce v plastovém obalu moc nevypadají. Takový pocukrovaný zlatavý beránek by byl hned lepší... Ale bohužel není v akci. Klasické modro-žluté barvy doprovázejí celý několikastránkový leták. Ceny jsou v červených rámečcích i v procentech – větší přehlednost, lépe to působí.
Když prospekt otevřete, hned na první dvojstraně jsou prezentovány slevněné masné výrobky, což si myslím není dvakrát nejšťastnější. Druhá strana = druhý dojem, druhý dojem většinou utvrzuje či vyvrací ten první. Syrové maso, mleté maso, salát za 6,90... (z čeho proboha za tu cenu je???), cikánská pečeně za 13,90 podněcuje kvůli ceně a názvu mou fantazii o původu této pečeně... Vegetariánům, dětem, slabším povahám a mně by mohla mražená kachna připomenout ledacos ne zrovna chutného. Proto bych informace o masných výrobcích zařadila až na předposlední dvojstranu.
K dalšímu uspořádání stran – mléčné výrobky, pečivo, cukrovinky, pochutiny, nápoje,
drogistické zboží, zelenina – již nemám žádných výhrad.
Nechybí kontakt, www stránky, ani kdy leták platí. Informačně tedy nestrádá. Vše je jasné, přehledné, nechybí ani elementární popis vyfoceného výrobku. A pozor! Jak slibuje poslední strana, při nákupu nad 300 kč nové číslo magazínu Albert zdarma!
Kaufland
Ikdyž se „Kaufland do schránek“ tváří jako časopis nebo noviny, pořád se jedná o normální leták, který má na posledních pár stránkách zařazeny nějaké články.
Enviromentální problematika se dotýká nás všech, Kauflandu nevyjímaje, proto je jejich leták z vysoce recyklovatelného papíru našedlé barvy. Leták sice vypadá jako použité noviny, ale s takovým obrovským nákladem na jejcich tvorbu je potřeba ušetřit alespoň na papíru.
Pro jednoduchost a přehlednost rozdělím nyní mou analýzu na část obsahovou a část formální.
Obsahová: Důležité informace jsou na hlavní straně (jako je adresa, internetová adresa, běžná otevírací doba i o.d. v době Velikonoc, platnost letáku... Chybí kontaktní telefon – důležitý pro všetečné otázky zákazníků). Titulek nám přeje veselé Velikonoce a bohatou pomlázku. Nejdůležitější akce (nejrapidnější slevy) jsou vyobrazeny právě zde.
U každého produktu je napsáno: původní cena i cena po slevnění, celý název, u většího slevnění i procentuální vyčíslení, dále hmotnosti a objemy výrobků...
Leták má dohromady 28 stran. Zboží je správně rozděleno dle příbuznosti stranu od strany. Chápu, že se v průměru na člověka v ČR skutečně zkonzumuje spousta masa, ale nemusela bych se jím pokochat hned na čtvrté straně.
Věci navíc - jednoduché reklamy, luštěnka,články, vtipy, rady... Bohužel jsem zde našla spoustu stylistických chyb (o gramatických radši nemluvě).
Formální: ve snaze ušetřit jsou na sebe informace příliš (promiňte mi to strašné slovo, ale zdá se mi adekvátní) „naňahňány.“ Ztrácím přehled, která cena patří ke kterému produktu. Co se grafiky týče, má leták barevnou klasiku Kauflandu, červenou a kanárkově žlutou.
Vítěz...
Albert vyhrává! Je přehlednější, lepší, propracovanější a ikdyž mu chybí luštěnka a články (podotýkám podřadná luštěnka a bezduché články), které jsou v Kauflandu.