Korpus
Popis kytary - korpusKorpus kytary a jeho tvar není jen otázka image kytaristy, ale především zde jde o zvuk. |
Tělo kytary neboli korpus plní několik úkolů. Tím nejdůležitějším je ovlivnění zvuku kytary, kterého se dosahuje použitím dřeva (příp. jiného materiálu). Každé dřevo má nějakou tónovou charakteristiku a podle toho jaký má být výsledný zvuk kytary, se vybírá konkrétní dřevo. Zároveň tvoří tělo základní část estetické stránky kytary a to svým tvarem a povrchovou úpravou. Každá firma se snaží vyrábět co nejoriginálnější kytary a vytvářet zajímavé tvary kytar. Některé tvary se natolik vžily, že je kopírují jiné firmy např. les paul, sg, stratocaster, telecaster, warlock aj.
Elektrické kytary můžeme rozdělit podle korpusu na:
- Solid body (masívní kytary)
- Hollow body (lubové kytary)
My se zaměříme především na kytary solid-body. Problematika lubových kytar je složitější, neboť je lze dále dělit na polubové, s masívním středovým blokem apod. Solid-body kytary mají tedy nejčastěji korpus sklížený ze dvou desek, v některých případech se může jednat i o tři fošny. Spojení bývá provedeno zakolíkováním a slepením (sklížením). Při tom je třeba dbát na to, aby bylo dodrženo spojení desek podle směru letokruhů (což se v některých továrnách na výrobu levných kytar neděje a má to za následek mechanické i zvukové problémy). Někde mohou být korpusy z jednoho bloku dřeva, jindy zase kytarář raději jednolitý kus dřeva rozřeže a opět spojí. Mohou se objevit kytary složené ze tří kusů dřeva. Více dřev může být použito pokud má tělo kytary několik vrstev, pak mluvíme o sendviči. Různé druhy dřeva se používají pro zajištění lepšího vzhledu (horní deska má pěkný vzor) nebo pro úpravu zvuku (horní deska přiostří zvuk spodní desky, která má hutný, ale neostrý zvuk). V některých případech může být korpus i překryt laminátem. V případě průběžného krku se k němu dolepují křídla.
Korpus může být tvarován pro zajímavý image nebo pro pohodlné hraní. Právě pro pohodlnost hraní se u kytar objevuje vykrojení v oblasti kytaristova břicha. Vykrojení (cut) je samozřejmé v oblasti spoje krku a kytary u horního E , kde slouží pro pohodlné hraní sól. Některé kytary jsou plastické - jsou bombírovány a tím vzniká na kytaře jakési vyklenutí (vypouklina). Ovšem např. slavný telecaster je hanlivě přezdíván jako záchodové prkénko, protože je ho korpus nemá žádné bombírování a je to v podstatě kus uřezané desky.
Není jasné do jaké míry ovlivňuje tvar výsledný zvuk. Jisté je že vliv zde určitě je. Už jsem slyšel názor kytaráře, který tvrdil, že ostřejší rohy kytary ovlivňují zvuk....Eddie Van Halen musel přestat používat kytaru, které seřízl korpus, protože ztratila svůj specifický zvuk. Někteří kytaráři tvrdí, že kytara má "duši" a podle toho, jakým způsobem se na ni hraje, tak se výsledný zvuk tvaruje. Jeden kytarář dokonce prohlásil, že jeho kytara úplně ztratila zvuk, když ji používal konkrétní kytarista, zatímco když ji prodal jinému, tak se jí zvuk vrátil. Zní to jako pohádka, ale nevymyslel jsem si to....
Na druhé straně je jisté, že kytara zraje. Dřevo ze kterého je kytara postavena stárne, zraje a její zvuk se mění. Pozitivní vliv má také to, pokud se na kytaru opravdu hraje, protože při hraní kytara rezonuje a je pak vyhraná. Proto někteří kytaristé shánějí raději starší vyhrané kytary, nejlépe po jiných dobrých kytaristech.
Korpusy kytar jsou vyráběny především ze dřeva, případně výjimečně z jiných materiálů, ty mají vliv na konečnou hmotnost.
Jak bylo řečeno, ve snaze odlišit se, vymýšlejí firmy různé tvary kytar. dalo by se říct, že dnes již se snad ani nic nového vymyslet nedá a všechny základní tvary již existují. Přesto hlavně u menších firem a kytarářů můžeme občas narazit na něco opravdu neobvyklého - většinou se ale jedná o nějaký extravagantní tvar.
Solid body kytary v sobě obsahují několik otvorů, které ale slouží k provozním účelům. Jsou do nich vkládány potenciometry, přepínače , tremolo apod. U stratocasterů je pro elektroniku vydlabána díra z lícové strany, která je zakryta krytem (pickguardem), ve kterém jsou ony potenciometry. Jindy může být díra vydlabána z rubu kytary, pak je kryt zezadu a pickguard na kytaře nebývá.
Na kytarách Ibanez si lze všimnout zajímavého otvoru v těle nazvaném Monkey Grip, který slouží k pohodlnému uchopení kytara jako zavazadla.
Celá kytara (tělo, krk, hlavice) může mít lemování (binding). To může být až z několika proužků. zajímavé je to, že např. u Gibsonu se udělá lemování, pak se celá kytara stříká a aby lemování nakonec opět bílé, musí se barva na lemování ručně seškrábat...
Nesmíme zapomenout, že existují kytary pro praváky, ale i pro leváky.