Oficiálně oficiální: BMW 1 Coupé je na světě
V posledních dnech jsme vám postupně přinášeli další a další informace týkající se nového modelu BMW, kupé postaveného na bázi jedničkové řady. Neřešme na tomto místě, zda se o postupné uvolňování informací zasadilo samo BMW, nebo šlo o neřízený únik. Faktem je, že nyní víme o tomto modelu a jeho nejbližši budoucnosti úplně vše, neboť právě dnes o půlnoci byla uvolněna kompletní tisková mapa představující všechny evropské i americké verze tohoto modelu. Sluší se snad dodat jen to, že spolu s tiskovou mapou a prvním videem nebyly uvolněny žádné fotografie, a tak se musíme spolehnout na ty dříve uniknuvší. Jsou to nesporně tytéž snímky, které do světa brzy pustí i BMW, jejich kvalita je ale o něco nižší.
V Evropě zatím jen s turbem
V prvé řadě musíme poopravit dříve prezentované informace. Jedničkové kupé se na trh opravdu dostane se dvěma benzinovými a dvěma dieselovými motory, atmosférický třílitr bude ale s označením 128i Coupé (a výkonem 230 koní) nabízen pouze na americkém trhu. V Evropě tak bude (alespoň zpočátku) v nabídce zcela chybět atmosférický šestiválec, což je pro puristické příznivce značky jistě velká rána. Druhým benzinovým motorem totiž bude již mnohokrát avizovaný biturbo třílitr 3,5i, naftu zastoupí čtyřválce 2,0d a 2,3d (tedy dvakrát přeplňovaný 2,0d).
Zopakujme v krátkosti základní technické údaje: BMW 135i disponuje výkonem 225 kW/306 koní dostupným v 5 800 ot., nejvyšší točivý moment činí 400 Nm a při troše představivosti se jeho křivka změní v přímku táhnoucí se od 1 300 do 5 000 ot. Tento výkon bude stačit k akceleraci na stovku za 5,3 s, klilometr s pevným startem za 24,6 sekundy a maximální rychlost omezenou na 250 km/h. Pokud z více jak tří set koní využijete cca 30, dočkáte se i udávané kobinované spotřeby 9,2 litru Naturalu 95 na 100 km. Na opačném spektru nabídky se objeví dieselový čtyřválec 120d s výkonem 130 kW/177 koní v 4 000 ot. a maximálním točivým momentem 350 Nm v opět poněkud idealistickém rozpětí 1 750 - 3 000 ot. Necelých 180 dieselových koní dostrká jedničkové kupé ke stovce za 7,6 sekundy, kilometr s pevným starem zvládne za 28,2 s a dodá ji maximálku 228 km/h. Pokud zapomenete na tato čísla a smíříte-li se s předpisovými rychlostmi, můžete se setkat i s udávanou průměrnou spotřebou 4,8 litru nafty na sto km. Premiéru v jedničkovém kupé si odbude již dříve představený dvakrát přeplňovaný dvoulitrový naftový čtyřválec 2,3d s paralelně řazenými turbodmychadly a výkonem 150 kW/204 koní v 4 400 ot. Ten bude pramenit z točivého momentu až 400 Nm posazeného mezi 2 000 a 2 250 ot. Naftové stádo by mělo jedničkový dostavník roztáhnout na stovku za rovných sedm sekund a pevný kilometr zvládnout za 27,3 s. Maximálka bude činit 238 km/h. Průměrná spotřeba, trapně dodáváme, že jen při adekvátní sebekázni, dosáhne i 5,2 litru nafty „na sto”.
Pomalu těžká váha
Většinu dalších námi již zveřejněných údajů tisková zpráva BMW pouze potvrzuje. Jedničkové kupé tedy bude měrit 4360 mm na délku, 1748 na šířku a 1408 na výšku, čimž bude o 130 mm delší než tří- i pětidvéřový hatchback. Převisy karoserie zůstanou díky rozvoru 2660 mm nadále snesitelné, delší zadní by měl pomoci se zatížením jinak někdy trochu nervózní zádě při akceleraci. Smutná zpráva přichází při pohledu do kolonky hmotnost. Vrcholná verze 135i bude totiž pěkný cvalík, její pohotovostní hmotnost (vč. 75 kg pro řidiče a náklad) bude činit 1560 kg, čímž dává jedničkové kupé definitivní vale myšlence o malém a lehkém kupé Malé bude, lehké nikoli. Hmotnost vozu je opravdovým zklamáním a vůz tím trochu popírá svůj smysl, vždyť je o pouhých 45 kg lehčí než výrazně větší model 335Ci. Kam konstruktéři „nacpali” tolik hmotnosti nám zůstává záhadou. Věříme, že i tak bude jedničkové kupé zásadně zábavnější a mrštnější než stále odtažitější trojka, ale hmotnost výrazně překračující 1500 kg nechává na bílé holubici koncepce jedničkového kupé nepřehlédnutelnou černou skvrnu.
245 mm pro zadní osu
Pojďme ale k příjemnějším záležitostem. Skutečností se ukázala i spekulace, že chlouba celé řady, verze 135i, bude ve standardu nabízena s kompletním M aerodynamickým paketem i M podvozkem a interiérem. Standardem budou 18" kola s pneumatikami 215 /40 vpředu a 245/35 vzadu. Nemáme tak pochyb o tom, že přenos vysokého výkonu s touto výbavou bude pro 135i hračkou.
Design vozu si každý jistě zhodnotí sám. Za nás říkáme jen tolik, že jsme od zadních partií očekávali o něco větší uhlazenost, i tak se ale zřejmě jedná o nejčistší verzi jedničky. Zbylá fakta snadno vyčtete z přiložených tabulek, nákresů a grafů. Přehlédnout byste neměli ani přilo
žené oficiální video, na kterém můžete vidět nejnovější parádu mnichovské automobilky v jemné akci.
Informace
o oficiálním představení vozu na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu a uvedení na trh začátkem roku 2008 (vsadíme se, že objednat půjde již krátce pro Frankfurtu) zůstává v platnosti.
Kompletní technické parametry
Verze | 135i | 120d | 123d | |
Dveří / míst k sezení | 2 4 | 2 4 | 2 4 | |
Délka / Šířka / Výška | mm | 4 360/1748/1408 | 4 360/1748/1423 | 4 360/1748/1423 |
Rozvor | mm | 2 660 | 2 660 | 2 660 |
Rozchod vpředu / vzadu | mm | 1470/1497 | 1484/1517 | 1484/1517 |
Průměr otáčení | m | 10,7 | 10,7 | 10,7 |
Objem palivové nádrže | ca. l | 53 | 51 | 51 |
Objem chladícího systému | l | 8,2 | 7,2 (7,5) | 7,2 |
Objem systému mazání motoru | l | 6,5 | 5,5 | 5,5 |
Photovostní hmotnost | kg | 1560 | 1450 (1455) | 1495 |
Užitečná hmotnost | kg | 440 | 440 | 440 |
Celková hmotnost | kg | 1925 | 1815 (1820) | 1860 |
Maximální zatížení náprav | kg | 945/1030 | 895/985 | 925/1000 |
Maximální zatížení střechy | kg | 75 | 75/75 | 75/75 |
Objem zavazadlového prostoru | ltrl | 370 | 370 | 370 |
Součinitel odporu vzduchu x čelní plocha | cX x A | 0,32 x 2,10 | 0,30 x 2,10 | 0,30 x 2,10 |
Motor | ||||
Koncepce / Válců / Ventilů na válec | R/6/4 | R/4/4 | R/4/4 | |
Objem válců | cm³ | 2 979 | 1995 | 1995 |
Zdvih / Vrtání | mm | 89,9/84,0 | 90/84 | 90/84 |
Kompresní poměr | : 1 | 10,2 | 16 | 16 |
Palivo | ROZ 95–98 | Diesel | Diesel | |
Výkon | kW/PS | 225/306 | 130/177 | 150/204 |
Při ot. | min–1 | 5 800 | 4 000 | 4 400 |
Točivý moment | Nm | 400 | 350 | 400 |
Při ot. | min–1 | 1300–5 000 | 1750–3 000 | 2000–2 250 |
Elektrika | ||||
Akumulátor / Umístění | Ah/– | 70/Gepäckraum | 80/Gepäckraum | 80/Gepäckraum |
Alternátor | A/W | 180/2 520 | 180/2 520 | 180/2 520 |
Podvozek | ||||
Přední náprava | Náprava typu McPherson, hliníková ramena | |||
Zadní náprava | Pětiprvkové zavěšení | |||
Přední brzdy | Šestipístkové třmeny | Jednopístkové třmeny | ||
Kotouče | mm | Větrané/338 x 26 | Větrané/300 x 24 | Větrané/330 x 24 |
Zadní brzdy | Dvoupístkové třmeny | Jednopístkové třmeny | ||
Kotouče | mm | Větrané/324 x 22 | Větrané/300 x 20 | Větrané/300 x 20 |
Systémy jízdní stability | ABS, CBC, ASC, DSC, DTC, DBC; | |||
Řízení | Hřebenové | Hydraulické hřebenové | ||
Převod řízení | : 1 | 16 | 16 | 16 |
Převodovka | G | H weit (6HP19TÜ) | G weit | |
Převodové poměry I | : 1 | 4,06 | 5,140 (4,171) | 5,08 |
II | : 1 | 2,4 | 2,830 (2,340) | 2,8 |
III | : 1 | 1,58 | 1,804 (1,521) | 1,78 |
IV | : 1 | 1,19 | 1,257 (1,143) | 1,26 |
V | : 1 | 1 | 1,000 (0,867) | 1 |
VI | : 1 | 0,87 | 0,831 (0,691) | 0,84 |
R | : 1 | 3,68 | 4,638 (3,403) | 4,61 |
Stálý převod | : 1 | 3,08 | 2,56 (3,15) | 2,65 |
Přední pneu | 215/40 R18 85Y RSC | 205/50 R17 89V RSC | 205/50 R17 89W RSC | |
Zadní pneu | 245/35 R18 88Y RSC | 205/50 R17 89V RSC | 205/50 R17 89W RSC | |
Přední kola | 7,5J x 18 LM | 7J x 17 LM | 7J x 17 LM | |
Zadní kola | 8,5J x 18 LM | 7J x 17 LM | 7J x 17 LM | |
Jízdní výkony | ||||
Váhový poměr | kg/kW | 6,6 | 10,6 | 9,5 |
Litrový výkon | kW/l | 75,5 | 65,2 | 75,2 |
Zrychlení z 0–100 km/h | s | 5,3 | 7,6 (7,8) | 7 |
0–1000 m | s | 24,6 | 28,2 (28,1) | 27,3 |
80–120 km/h na 4./5. př. st. | s | 5,0/6,0 | 6,4 (–) | 5,5 |
Nejvyšší rychlost | km/h | 250 | 228 (226) | 238 |
Spotřeba | ||||
Město | l/100 km | 13 | 6,1 (7,2) | 6,5 |
Mimo město | l/100 km | 7 | 4,1 (4,4) | 4,4 |
Kombinovaná | l/100 km | 9,2 | 4,8 (5,4) | 5,2 |
Emise CO2 | g/km | 220 | 128 (144) | 138 |
Ostatní | ||||
Emistní třída | EU4 |