Kurt Cobain
Kurt Cobain a jeho hudební lásky
Bylo úterý 1. března 1994. Hala Terminal 1 v Mnichově praskala ve švech. Po předskokanech Melvins nastoupila Nirvana, která na poslední chvíli změnila playlist. Svůj úplně poslední koncert začali neplánovaně coververzí "My Best Friend's Girl" od americké new wave kapely The Cars. Kurt Cobain o ní v jednom z raných rozhovorů prohlásil, že to je jedna z mála převzatých věcí, které umí zahrát. Naučil se ji prý hned, jak dostal svou první kytaru. Za sedmiletou kariéru ale hrála Nirvana coververze od kdekoho a už jejich první singl "Love Buzz" byla píseň holandských Shocking Blue. A právě převzaté skladby nám pomůžou přiblížit Cobaina, který by se 20. února dožil čtyřiceti let. Uděláme si obrázek o tom, co ho v hudbě zajímalo a co ho ovlivňovalo.
Když vyšel v roce 1991 "Nevermind", bylo to jako rána lopatou bez varování. Neznámou, otrhanou kapelu z amerického Aberdeenu najednou znal celý svět, novináři začali hovořit o fenoménu grunge, lidé se jali to slovo skloňovat ve všech pádech. Nemalý podíl na tom měla úvodní skladba desky "Smells Like Teen Spirit"; Kurt přiznal, že svůj největší hit, který si tehdejší generace doslova přivlastnila, napsal pod vlivem Pixies. Později ale někteří Cobainovi vyčítali, že píseň je nápadně podobná skladbě "More Than A Feeling" od Boston. Jejich desky měl frontman Nirvany ve své sbírce od čtrnácti let, a je proto možné, že podvědomí při psaní "Teen Spirit" zapracovalo. Ostatně se sebeironií sobě vlastní skupina dokonce zahrála krátký útržek z originálu od Boston na svém vystoupení na festivalu v Readingu 1992; bylo to asi to nejlepší, co tenkrát mohli udělat.
Na stejném festivalu, ale o rok dříve, si Kurt splnil svůj velký sen a pak to označoval za jeden z největších zážitků svého života. Setkal se tam s Eugenem Kellym ze skupiny Vaselines a dokonce si spolu zazpívali jejich píseň "Molly's Lips". Cobain Vaselines miloval a propagoval, kde mohl. Při svém druhém vystoupení v pořadu Johna Peela 21. října 1990 nahráli čtyři převzaté písně a hned dvě z nich byly právě od Vaselines (obě, "Molly's Lips" a "Son Of A Gun", později vyšly na albu "Incesticide"). Nirvana také poměrně často hrála jejich další skladbu "Jesus Doesn't Want Me For A Sunbeam", kterou si vybrali i pro unplugged vystoupení v MTV. Na to, že kompletní tvorba Vaselines se skládá z pouhých devatenácti písní, jsou tři převzaté Nirvanou docela dost. A aby Cobain dokázal, jak moc je má rád, nechal si na ruku vytetovat písmeno K dle distributora jejich hudby K Records, dokonce i svou dceru pojmenoval podle zpěvačky Vaselines Frances McKee (alespoň to tvrdil v jednom z rozhovorů, jindy zas říkal, že Frances Been Cobain se jmenuje podle herečky Frances Farmer).
Ohnivá jezera
Stejně vřelý vztah jako k Vaselines měl Kurt ke skupině Meat Puppets . Když objevil jejich druhé album, pořád ho vnucoval svému okolí, jenže to jeho nadšení nesdílelo. Curtney Love onehdy vzpomínala, jak ji pořád přesvědčoval, že to je skvělá deska, ale ona jí na chuť přišla až ve chvíli, kdy ji Kurt přehrál na kytaru. S jeho barvou hlasu a frázováním údajně dostala ten správný šmrnc a teprve pak uznala, že má pravdu. Bratry Kirkwoodovy si později Kurt přizval i do pořadu "MTV Unplugged" a společně zahráli jejich skladby "Oh Me", "Plateau" a "Lake Of Fire". A Meat Puppets měli předskakovat Nirvaně před jejím zrušeným pražským koncertem.
Kurt Cobain byl člověk, který se dokázal z ničeho nic nadchnout pro věc, k čemuž mu stačil nepatrný podnět. Takovým případem byl i článek Williama Burroughse o bluesmanovi Leadbellym. Písničkář, kterého ve 30. letech objevil ve vězení sběratel lidových písní John Lomax, Cobaina zaujal zejména upřímností a syrovostí, jež doslova sálaly z jeho nahrávek. Hned po přečtení článku si rocker pořídil album "Leadbell's Last Sessions" a v roce 1989 spolu s Markem Laneganem ze Screaming Trees nahrál čtyři Leadbellyho kousky ("Where Did You Sleep Last Night", zpíval Lanegan, dále "Ain't It Shame", "Grey Goose" a "They Hung Him On A Cross"). První jmenovaná se dokonce dostala na Laneganovu sólovku a i Nirvana ji použila ještě několikrát. Nejznámější je akustická verze z pořadu "MTV Unplugged".
Kurt Cobain se hudbou nechal ovlivňovat možná víc, než by si dokázal připustit. V dětství poslouchal pop, v pubertě přešel na heavy metal, koncem 80. let trávil hodně času s Buzzem Osbornem z Melvins. Od něj znal hlavně punkové kapely, a tak se nemůžeme divit, že kazeta, na níž si nahrál směs své tehdy oblíbené muziky, obsahovala písně tak rozdílných skupin, jako jsou Queen, Sweet, Metallica, The Beatles, Blondie nebo Velvet Underground.
Pocty jiným
Nirvanou předělané písně se také čas od času objevily na některém z tribute alb. V roce 1990 to byla "Do You Love Me" od hardrockových Kiss na desce "Hard To Believe" a "Here She Comes Now" od Velvet Underground na "Heaven And Hell Vol. 1". V roce 1992 to zas byla "Return Of The Rat" na čtyřsinglové vinylové lahůdce "Eight Songs For Greg Sage And The Wipers" věnované portlandským punkáčům The Wipers, další Kurtem zbožňované partě. Od nich Nirvana použila ještě song "D7", který nahrála na EP "Hormoaning" určené pro Japonsko a Austrálii. V roce 1993 se Kurt potkal s noise-rockovými Jesus Lizard a byl opět nadšen. V rozhovorech prohlašoval: "Jesus Lizard jsou nejlepší kapela na světě." A David Yow zas na oplátku pěl oslavné ódy na Nirvanu. Výsledkem setkání byl společný singl "Oh, The Guilt" / "Puss", právě skladbou "Puss" zahájili Jesus Lizard svůj pražský koncert v roce 1996.
Náhoda také občas sehrála v tvorbě Nirvany svou roli. Při nahrávání "Territorial Pissings", nejagresivnější skladby z "Nevermind", měl Cobain pocit, že by to chtělo nějaké intro, které píseň uvede. Řekl Chrisi Novoselicovi, ať něco zazpívá, načež ten spustil kousek refrénu z "Get Together" od Youngbloods. Byla to první píseň, která v tu chvíli Novoselica napadla, a později říkal, že použitím hippiesáckého idealismu došlo k zajímavému kontrastu, čímž prý "Territorial Pissings" poodkryla svou novou tvář o ztracených ideálech. Na sklonku svého života mluvil Cobain často o R.E.M. Spřátelil se s Mikem Stipem a před svou smrtí mu dokonce věnoval jednu ze svých kytar. Plánoval, že další skladby chce psát právě pod jejich vlivem, mluvilo se dokonce o společném projektu.
Cobain měl moc rád album "Automatic For The People". Pátého dubna 1994 jej vložil do CD přehrávače a vzal si svou dávku heroinu. Vpich do paže byl nedaleko vytetovaného K. A zatímco z přehrávače zněly skladby jako "Everybody Hurts" či "Man On The Moon", Kurt Cobain nabíjel svou brokovnici a psal dopis na rozloučenou...