Mortalium - Obligate Loneliness, CZ
Mortalium: Obligate Loneliness, Ukrajina, 2015
blackened doom/gothic metal, 51:12
Ukrajinská kapela Mortalium, která se na podzim v rámci svého DIY turné představila i mimo jiné v Brně a Praze, navazují na svoji desku „A Gap Between Life And Death“ z roku 2013 horkou novinkou, deskou „Obligate Loneliness“. Kapela ze země, která prochází vleklou geopolitickou krizí, si novou deskou osudu rozhodně neutrhne, z několika důvodů se však nebude jednat ani o velký průlom…
Mortalium se pohybují tam, kde jsou ukrajinské kapely silné v kramflecích, na pomezí atmosférického doom metalu s ambientními prvky a black metalu, v tomto případě ale také s výraznou příměsí gothic-metalových prvků (a bohužel i klišé). I přes nesporné půvaby a kvality zpěvačky Marii se zdráhám kapelu označit jako „female fronted“, kapela se dosti pečlivě snaží vyhnout image korzetové princezny a její doprovodné kapely, k čemuž přispívá i fakt, že Maria kromě mikrofonu zvládá i kytaru, což i při současné přesycenosti scény kočičkoidními pěnicemi působí exoticky a nevšedně.
Ostatně, už úvodní „Chasing the Truth“naznačí, že tu nejde o cukrkandlový pop metálek, i když se skladba přes úvodní growlový nášup přehoupne do klávesově atmosférické střednětempé části, které vládne Maria svým lehce hrdelně zastřeným vokálem, razance se však vrátí v pravý čas a po čtyřech minutách skladbu opět nakopne.
Následující „Chrysalis“ nabídne hutné riffování za doprovodu kláves, které se lehce halucinogenně blíží hammondkám z dob dávno minulých. Nálodotvorný střed písně však lehce naráží na specifičnost hlasu zpěvačky, technicky náročné pasáže nezní tak jistě, jak by mohli, a vlastně ani ty klávesy nepředstavují tak docela to, co by vysloveně lahodilo mému uchu.
Následující „Ode to Deformity“ spravuje dojem použitím klavíru, který ve své prostotě a čistotě daleko lépe dokresluje tíživou atmosféru, jíž vévodí hutný a téměř hmatatelný growling. Šest a půl minuty trvající důkaz toho, co ukrajinské kapely umí dobře: vybudovat i poměrně jednoduchými prostředky všepohlcující temnotu.
Následující trojice písniček ve mně vzbuzují rozpaky. Nesou se ve svižnějším tempu, snaží se o silné refrény a písničkářskou strukturu, ale nedotaženost produkce a zvuku tuto snahu sráží do nemilosrdné šedi průměru, což nejméně platí o poslední z nich, Eleonor Rigby, tedy beatlesáckém coveru, který, i když je možná tisící, možná desetitisící v pořadí, stále má v konkurenci stovek předělávek co nabídnout.
Deska však odkryje skutečné kvality až v samotném závěru, a to ve dvojici předlouhých skladeb „Senseless Decay“ a „Ocean of Depression“. Zejména druhá jmenované, která epicky rozmáchlé riffování protkává nitkou houslí ne nepodobnou ranému příspěvku Martina Powella tvorbě My Dying Bride. Střídání nálad, od špatné k ještě horší, střídání jemných akustických pasáží s ostrými zasekávačkami a nálada, nálada a zase nálada, která překlene dlouhou instrumentální část ke krátkému záverečnému lamentu „I drown slowly to touch the ground…“
Po několikátém poslechu jsem v rozpacích, Mortalium umí vzbudit emoce, umí s nimi pracovat, ví dobře, jak postavit velmi silnou skladbu, která i přes devítiminutovou stopáž ani chvíli nenudí, ale prakticky neexistující produkce a na západoevropské poměry podprůměrný zvuk novou desku sráží do průměru.
Komentáře
Přehled komentářů
Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.
BEST software for captcha breaking!
(MashaFax, 12. 12. 2017 21:04)