Stavba prutů na míru
STAVBA PRUTŮ NA ZAKÁZKU…aneb jak jsem začínal…
Kdysi dávno asi tak před více než 25 lety se mi začaly trhat oviny oček na mých oblíbených prutech z Druchemy. Dostal jsem je přímo od ředitele a vyhovovaly mi natolik,že jsem se jich nechtěl za žádnou cenu vzdát.Lehké přívlačové dvou díly 2,40m dlouhé,které jsem v té době používal na všechno,protože dělení prutů na kaprové, přívlačové a jiné se tehdy nevedlo.Maximálně byly pruty muškařské a pak se čas od času objevil přívlačový speciál,který byl z dovozu a tak drahý,že jsem si jej nemohl dovolit.Začal jsem pátrat po člověku,který by byl schopen očka opravit a dát tak pruty do pořádku.Ptal jsem se po prodejnách až jsem narazil na pana Václava Fuchsu,který mi dal kontakt na pana Milana Pípala v Pelhřimově. Zvedl jsem telefon,zavolal mu a domluvil schůzku.Sedl do auta a zajel do Pelhřimova do ulice Pod náspem.Zazvonil a čekal.Otevřelo se přízemní okno a vykoukl tatínek,který mi sdělil,že mám zvonit na druhý zvonek,protože syn bydlí o patro výše.Milan a Alois je rozdíl.Alois je tatínek a Milan je syn,který pruty dělá.Rázem jsem byl v obraze.Zazvonil jsem na Milana a po chvíli se ve dveřích objevil sympatický vousáč,který mne klidným hlasem přivítal a pozval dál.Ukázal mi malou dílničku,vyprávěl o tom co všechno dělá a ukázal mi i pruty,které v té době dělal.Byly to krásně udělané kaprařské speciály pro německého výrobce a po pravdě jsem jim ani nerozuměl.Natolik se lišili od mých dutých laminátů,že to pro mne byla španělská vesnice.Předal jsem Milanovi své pruty do opravy a klidně jsme se rozloučili.S napětím jsem čekal,jak oprava dopadne.Jsem puntičkář a v té době nebylo v republice zvykem vsázet na detail.
Po 14 dnech jsem si zajel pro výsledek. Dodnes nezapomenu na tu situaci,když se otevřela vrátka a vyšel Milan,který v ruce držel mé opravené pruty. Se skromností jemu vlastní mi je podal a čekal co já na to.Zapíchl jsem oči do ovinu oček a tiše zíral.Měl jsem pocit,že mám v ruce úplně nové pruty,které jsem nikde a nikdy v žádném obchodě neviděl.Ovin oček byl naprosto přesně a jasně olakován.Lak bez jedné jediné bublinky a otřepu.Nikdy jsem nic takového neviděl.Byl jsem konsternován a zaskočen.To jsem nečekal ani v tom nejlepším scénáři.Poděkoval jsem,přátelsky jsme se rozloučili a já radostně ujížděl k Budějovicům.Netušil jsem ale,co toto setkání bude znamenat v mém budoucím životě , jaký to bude mít vliv na mé rybářské vybavení a právě pruty.
Po čase jsem musel na chvíli rybařiny nechat. Narodily se děti a měl jsem také hodně práce. Na ryby nezbýval čas.Pomalu jsem na rybařinu zapomínal do doby,kdy jsem jednoho dne dostal od kamaráda povolenku na soukromák. Oprášil jsem pruty a navijáky,sedl do auta a vypravil se k vodě. V jedné ruce pruty,v druhé ruce igeliťák s kolínky ve strouhance.Zasedl a nahodil.Naproti mně ve vzdálenosti okolo 70m se vyhazovali velcí kapři okolo 10-12Kg.Já neměl ani záběr.Nemohl jsem pochopit,proč ani jeden z těch kaprů se kolínek ani nedotkne a proč jsou o 30m dále než dokážu dohodit.Byl pátek odpoledne.V lese,který obklopuje rybník bylo příjemně,ale ryby mi nebraly.Po chvilce jsem zaslechl kroky.Otočím se a vidím dva rybáře,kteří ve srovnání se mnou vypadali jako horolezci,kteří se právě vydali na K2.Obrovské batohy,velmi dlouhé futrály s pruty,spacáky a pytle s kukuřicí a šrotem.Pozdravili jsme se a já jen nechápavě zíral.Začali jsme přátelsky klábosit a hoši mne zasvěcovali do tajů tehdejší kaprařiny. Ukazoval jsem jim místo,kde se kapři vyhazují a smutně sděloval,že se tam nedá dohodit. Začali se smát.Vytáhli z futrálů 12Ft pruty a lehkým švihem dopravili olovo s kukuřicí ještě dál než bylo potřeba.Následně mi ukázali,jak má vybavení na kapry vypadat.A tam to tehdy začalo.
Začal jsem nakupovat 12Ft pruty a navijáky, utrácel spousty peněz,ale nikdy jsem nebyl spokojen. Dohodil jsem sice mnohem dále,ale ta očka ta nikdy nebyla jako od Milana na mých starých prutech.Při nákupu prutů se odehrával vždy stejný scénář.Přišel jsem do prodejny,nechal jsem si ukázat pruty,pruty složil a podíval jsem proti světlu na to jak je blank rovný a jak jsou očka v rovině.Bohužel nebyly.Blank nebyl rovný očka šilhala.Olakování oček bylo nerovné,občas bublina.Požádal jsem proto prodavače o jiný kousek.Bylo to jedno a to samé.Požádal jsem o třetí.Ten ale již neměl.Nemohl si dovolit držet na krámě více prutů.Pruty byly drahé,nešly zrovna na dračku.České Budějovice nejsou Praha. Hovor se začínal stáčet na ofenzivu ze strany prodejce. Začal se ptát proč mi vadí trochu křivý blank a šilhající očka,vždyť to na chytání ryb nemá vliv.Odpovídal jsem mu naštvaně,že podřený lak na novém autě také nemá vliv na jízdní komfort a odcházel beznadějně z prodejny.
Když jsem tuto anabazi zopakoval mnohokrát za sebou , došel jsem k převratnému zjištění. Nejsem schopen sehnat pruty, které by odpovídali kvalitou provedení mým představám. Ty pruty totiž nejsou a nebudou.I když jsem vzal do ruky ty nejdražší z nejdražších,kterým byla dělána obrovská reklama,vždy jsem na nich něco našel.Nešlo mi do hlavy,že malorážka ze zbrojovky Uherský Brod, exklusivně provedená a bez chyby, stojí 9000Kč a kaprový prut 12 Ft 2,75Lb s křivým blankem a nemožně nalakovanými očky stojí 12-14000Kč. Začal jsem propadat depresi. Kde jsou ty krásně a bezchybně provedené pruty o kterých se píše v reklamách.
Když jsem nevydržel , podlehl a nakoupil nějaké nové pruty,neustále jsem je oblézal a okukoval. Tu se mi nelíbilo zalakování oček,tu se mi nelíbila rovinnost blanku nebo oček a snažil jsem se s tím smířit. Nepovedlo se.Pruty jsem většinou někomu daroval a hledal dál.Neustále jsem mířil svými nákupy do vyšší a vyšší cenové kategorie,ve které jsem hledal bezchybné provedení.Marně. Za vyšší cenu jsem sice dostal lepší blank, možná lepší očka,ale zpracování bylo pořád stejné. Vždy to končilo stejně. Nákup,pár dnů nervů,telefon Milanovi Pípalovi,cesta do Pelhřimova,oholit celý prut a postavit znovu.Pak teprve jsem byl spokojen se zpracováním.Po čase jsem ale došel k tomu,že nakupovat pruty,demontovat z nich očka,rukojeť ,sedlo navijáku a znovu z nich dělat nové pruty není to pravé ořechové.Podstatně jednodušší je nakoupit blanky a nechat si na nich postavit pruty podle svých představ a přání.
Začal jsem přemýšlet o tom,zda bych si nedal prut udělat na zakázku. Příprava byla důkladná. Zavolal jsem p.Pípalovi. Poprosil ho aby objednal blanky. Byly to Century FBS a blanky jsme nakupovali v Tuněchodech. Milan byl tak hodný,že blanky objednal a když přišly na prodejnu sjel se mnou do Tuněchod,abychom si vybrali ty pravé. Byl to pro mne zážitek.Po cestě jsme klábosili o prutech,jaké uděláme oviny,jaká dáme očka,sedlo navijáku a rukojeť.Blanky jsem zaplatil,naložil a spolu s Milanem jsme pokračovali už večer zpět do Pelhřimova. Mám to před očima jako dnes,jak nás po cestě stihla vichřice a po silnici létaly větve ze stromů. Ještě večer jsme šli k Milanovi. Tam mi odměřil délku paží a určil délku rukojeti.Hned nasadil provisorně mechovku rukojeti na blank a dal mi blank do ruky,abych si vyzkoušel,zda mi bude délka rukojeti vyhovovat pro nahazování , stáčení či jinou manipulaci s prutem.Upřesnili jsme délku rukojeti, Fuji SIC očka,jejich počet,velikost a tvar a hlavně barvu ovinu.Vytáhl krabičku se špulkami nití na ovazování oček a vzal blank, na který natáčel různé barvy nití.Při tom mne upozorňoval na to,že po přelakování se barva nepatrně změní.Každý ovin nitě a každý proužek mi ukázal.Ukázal mi jeho lokalizaci na blanku a vše si pečlivě zapisoval do bloku.Následovalo sedlo navijáku Fuji, v mé oblíbené barvě Gun Smoke a záslepka držadla na spodním dílu z eloxovaného hliníku stejné barvy jako sedlo navijáku.Podání ruky,rozloučení a já spokojeně ujížděl k Budějovicům,protože jsem věděl,že v dané situaci nemohl nikdo na světě pro své rybářské pruty udělat více.
Trpělivě jsem čekal, až budou pruty hotové a těšil se. Samozřejmě, že jsem měl také trochu strach, aby se nestalo něco nepředvídaného,co by stavbu mých FBS zkomplikovalo. Občas jsem zavolal,abych se ujistil,že vše probíhá podle plánu a stavba se nekomplikuje .Až konečně nadešel ten kýžený den a já si jel pro úplně nové pruty.Přiznám se,že to bylo napětí a očekávání,jak to vše dopadlo a zda se nevloudila nějaká chybička,která by nám mohla komplikovat život.Jako dnes si na to vzpomínám,jak jsme vynesli pruty na denní světlo před dům,složili je a začalo dlouhé prohlížení.
Nejprve rovinnost blanku a oček. Nadšením jsem vydechl. Oba pruty byly spolu s očky jako když střelí.Otáčel jsem je ze strany na stranu a hledal,jestli nejsou někde křivé.Nebily.Něco takového jsem nedržel v životě v ruce.Pak jsem je postavil vedle sebe a sledoval jestli jsou oba stejné.Zda očka na obou prutech jsou ve stejné vzdálenosti,jestli koresponduje jejich poloha na jednom i druhém prutu.Jestli oviny a lakování jsou totožné,jestli spojka,kroužek spojky,rukojeť a sedlo navijáku jsou ve stejné vzdálenosti u obou prutů.Krok za krokem ve mně rostla radost z provedeného díla.Pruty byly na vlas stejné a vedle sebe seděla očka jednoho i druhého prutu snad na setinu mm.Neuvěřitelné.Nikdy jsem to nezažil.Přehodil jsem brýle na blízko a začal zkoumat pomalu olakování oček,zda není někde nějaký otřep nebo bublinka.Milan stál vedle mne a v klidu a ochotně mi podával části,které jsem prohlížel.Žádné pohoršení nad tím,že nekompromisně kontroluji každou drobnost.Vůbec ho to nevyvedlo z míry.Nic jsem nenašel.Pruty byly 100%.Že bych se někde spletl?Pomyslel jsem si a zkontroloval pro jistotu vše ještě jednou.Nespletl.Bylo to opravdu 100%provedení.A cena? Jeden FBS mne vyšel se vším všudy o 4000Kč levněji,než se prodával v té době na prodejnách v ČR.
Pak plynula doba a setkával jsem se s novými a novými kamarády, kteří mi vždy dali typ na nějaký nový prut.Doc na Mystik,jejichž blanky jsme vybírali s Milanem u Jardy Těšínského Od 22 do 24hodin do noci. Inu bylo dost na výběr. Opět luxusní provedení. Třetí v pořadí byly Harrison Torrix 13 Ft 3Lb. Zase mne Milan doprovázel až pro blanky a provedení opět 100%. Pak jsem se náhodou zastavil s opravou nějakého feedru nebo přívlačového prutu a Milan mi ukázal Harrison Torrix 11 Ft 1,75 Lb a 2 Lb.To se nedalo vydržet a odolat. Už je mám. 2 Torrixy 11 Ft a 2Lb.Luxusní provedení značka GCH. GCH znamená Gold Czech Hands a Milan tak označuje velmi drobným a malým nápisem jím postavené pruty. Do toho jeden muškařský a pak několik feedrových a přívlačových prutů, které jsem koupil proto, protože nebylo možno koupit blanky a nechat je postavil individuálně. Všechny jsem ale hned po nákupu odvezl Milanovi do Pelhřimova, který je upravil tak abych z nich mohl mít radost. Někde jen porovnal očka,ale někde se předělávalo komplet všechno včetně držátka.
Mám pruty, které nemohu a nechci prodat. Mám k nim vztah. Vím jak vyrůstaly,jak jsou precisně udělané a jakou mají duši. Kamarádi kolem mne už je mají také a také si libují. Pořídil jsem je levněji než konfekční a s jistotou, že jsou 100%.
Díky Milane.
Autor článku:MUDr. Jiří Nožička (Anakonda)
Náhledy fotografií ze složky Stavba prutů na zakázku
Komentáře
Přehled komentářů
Dobrý den ,chtěl bych se zeptat na kolik by vyšlo sestavit dva kaprove pruty na odhoz,já 180cm/90kg. Jedna se mi o pruty 390cm/3,5lbs možná 3lbs ,odnoz 130m ,chtěl bych nacenit jak tři dílně tak dvoudilne pruty,děkuji za nabídku
Tomáš Lajza ,lajza1@seznam ,774485141,lajza1@seznam.cz
Re: Kaprovy pruty
(admin, 12. 7. 2015 10:15)
Ahoj, kontaktuj pana Pípala, zde máš odkaz http://www.gch-pipal.cz/.
Kaprovy pruty
(Tomáš Lajza, 8. 7. 2015 19:21)