Shakuhachi
Z pořadu Etnická hudba na Vltavě od Vlastislava Matouška:
http://www.shakuhachi.cz/dilo/media/001Shakuhachi1.mp3
http://www.shakuhachi.cz/dilo/media/002Shakuhachi2-1.mp3
http://www.shakuhachi.cz/dilo/media/003Shakuhachi3.mp3
Shakuhachi
Přehled
Jméno shakuhachi prostředky “1.8 noha”, od jeho velikosti. To je směs dvou slov:
- shaku (??) znamená “nohu” (archaická míra délky), se rovnat k 30.3 centimetry (0.994 anglické nohy) a rozdělil v deset (ne dvanáct).
- hachi (??) – Slovo “hachi” prostředky “osm”, tady osm slunce nebo tenths nohy.
Tak, “shaku-hachi” prostředky “jedna noha osm” (téměř 55 centimetrů), standardní délka shakuhachi. Jiné shakuhachi mění se na délku od o 1.3 shaku nahoru k 3.3 shaku. (Delší shakuhachi, snížit jeho ladění.) Ačkoli velikosti se liší, oni jsou všichni ještě odkazovali se na druhově jako “shakuhachi”.
Hráč rekordéru fouká do kanálu, také volal “fipple”, a tak má omezené hřiště kontrolu. Shakuhachi hráčské rány jako jeden by foukaly přes vrchol prázdné láhve, ale protější okraj shakuhachi má ostrou hranu, dovolovat hráče značný kontrola hřiště. Pět dír prstu je nalazené na měřítko pentatonic s žádnou polovinou-tóny ale hráč mohou ohnout každé hřiště jak hodně jako celý tón nebo více, použití technik volalo meri a kari, ve kterém úhel foukání je nastaven ohnout hřiště klesající a nahoru, příslušně. Shakuhachi má rozsah dvou plných oktáv (nižší je nazýván Otsu, horní, Kan) a částečná třetinová oktáva (Tai-Kan). Různé oktávy jsou produkovány používat důvtipné variace dechu a embouchure.
1.8 shakuhachi produkuje D4 (D nahoře Middle C, 293.66Hz) jak jeho ' základ ' poznámka - poznámka to produkuje se všemi pěti dírami prstu krytý, a normální foukající úhel. V kontrastu, 2.4 shakuhachi má poznámku základu A3 (dole Middle C, 220Hz). Jak délka se zvětší, rozestup dír prstu také se zvětší, natahovat jak prsty tak techniku. Delší flétny často vyrovnaly díry prstu a velmi dlouho flétny jsou téměř vždy zvyk dělaný k oblekovým individuálním hráčům. Mnoho z honkyoku zvláště být zamýšlel být hrál na tyto delší flétny dosáhnout vhodného citu.
Hodně z jemnosti shakuhachi (a hráč má dovednost) leží v jeho bohatém tónovém zbarvení a schopnosti pro jeho variaci. Různé fingerings, embouchures a množství meri mohou produkovat poznámky stejného hřiště, ale s důvtipnýma nebo dramatickými rozdíly ve zbarvení tónu. Honkyoku kusy spoléhají se těžko na tomto aspektu nástroje zlepšit jejich jemnost a hloubku.
Shakuhachi je obvykle vyrobený z kořenového konce culm bambusu a je extrémně všestranné nástroje. Díry mohou být pokryty částečně (1/3 krytý, 1/2, 2/3, etc.) a hřiště se měnilo jemně nebo podstatně tím, že mění úhel foukání. Profesionální hráči mohou produkovat doslova nějaké hřiště, které oni si přejí od nástroje a hry široký repertoár originálu zen hudbu, hudbu souboru s koto, biwa a shamisen, lidovou hudbu, džez a jiné moderní kusy.
Kvůli požadované dovednosti, zahrnutému času a rozsahu kvality v materiálech k řemeslu bambus shakuhachi, jeden může čekat, že platí od USD500 k USD5, 000 pro novou nebo použitou flétnu. Vzorky extrémně vysoké kvality, s cennými vykládáními, nebo historický význam může donést USD10, 000 nebo více. Plast nebo PVC shakuhachi mají některé výhody oproti jejich tradičním bambusovým protipólům: oni jsou extrémně trvanliví, téměř odolný proti teplu a chladný, a typicky stal méně než USD100. Shakuhachi myslel si o dřevě být také dostupný, typicky stát méně než bambus ale víc než syntetické materiály. Skoro všichni hráči, nicméně, preferovat bambus, citovat tónové kvality, estetiku a tradici.
Historie
Flétna bambusu nejprve přišla k Japonsku z Číny přes Koreu. Vlastní shakuhachi, nicméně, je docela odlišný od jeho kontinentálních předchůdců, výsledek století izolované evoluce v Japonsku.
Během středověké periody, shakuhachi byly nejvíce pozoruhodné jejich rolí v Fuke sektě Zen buddhistických mnichů, známý jak komuso (“kněží nicoty”), kdo používal shakuhachi jako nástroj duchovního. Jejich písně (volaly “honkyoku koten”) byl odměřený podle dýchání hráčů a byl považován za rozjímání jak hodně jak hudba (suizen).
Cestování kolem Japonska bylo omezeno shogunate v tomto okamžiku, ale Fuke sekta zvládala to k hádce osvobození od Shogun, protože jejich duchovní praxe vyžadovala, aby oni se odstěhoval z místa k místě hrát shakuhachi a prosit o alms (jedna slavná píseň odráží tuto tradici žebráka, “ahoj fu hachi mi gaeshi” jeden dva tři projít kolem mísy alms). Oni přesvědčili Shogun dát jim “exkluzivní práva” hrát na nástroj! Na oplátku, někteří byli požadovaní k vyzvědači pro shogunate a Shogun posílal několik jeho vlastních vyzvědačů ven v masce Fuke mnichů také. (Toto bylo děláno snadnější koši že Fuke opotřebovával se přes jejich hlavy, symbol jejich oddělení od světa.)
V odezvě na tyto vývoje, několik zvláště těžké honkyoku kusy staly se známé jako “testy”: jestliže vy jste mohli hrát je, vy jste byli skutečný Fuke. Jestliže vy jste nemohli, vy jste byli pravděpodobně vyzvědač a síla velmi dobře jsou zabití jestliže vy jste byli v nepřátelském území (tj. shika žádný tón). Toto žádná pochybnost pomohla řídit Fuke sektu k technické znamenitosti oni byli proslulí pro.
V každém případě, když Meiji navrácení vyskytovalo se v 1868, shogunate byl zrušený a tak byl Fuke sekta, aby pomohl poznat a odstranit protahování shogun. Samé hraní shakuhachi byl oficiálně zakázaný pro nemnoho roků. Non-Fuke lidové tradice netrpěly velmi od tohoto od té doby, co melodie mohly být hrány právě jak jednoduše na dalším nástroji pentatonic. Nicméně, honkyoku repertoár byl znán výlučně k Fuke sektě a přenášel opakováním a praxe, a hodně z toho byl ztracen, spolu s mnoha důležitými dokumenty.
Když Meiji vláda dělala povolení hraní shakuhachi znovu, to bylo jen jako průvodní nástroj k koto, shamisen, etc. To nebylo, než později ten honkyoku měl dovoleno být hrán veřejně znovu jako sólové kusy.
Nahrávky
Skutečné shakuhachi
Nové nahrávky hudby shakuhachi jsou relativně hojné, obzvláště na popiskách Japonce a zvýšeně tak v severní Americe, Evropě a Austrálii. Ačkoli nástroj je někdy zvažován zvláštní a zastaralý v Japonsku, to zažije růst v zámoří. Primární žánry shakuhachi hudby jsou:
- honkyoku (tradiční, sólově)
- sankyoku (sborový, s koto a shamisen)
- shinkyoku (novou hudbu skládanou pro shakuhachi a koto)
Syntetizované shakuhachi
Jmeno zvuk shakuhachi je také uveden v západních žánrech hudby, včetně hladkého džezu a rockové hudby, obzvláště poté, co byl obyčejně dopraven jako “přednastavený” nástroj na různých syntezátorech a začátek klávesnic v 80-tých letech. Tady je krátký seznam známých stop od různých hudebních žánrů kde vy můžete slyšet zvuk o (elektronickém) shakuhachi:
- (1974) sen mandarinky - Phaedra : “Následující C ' ” [plný 2'18” dráha]
- (1985) sen mandarinky - Le Parc : “Yellowstone park” [0:00 - 0:05, 2:23 - 2:50]
- (1985) sen mandarinky - Legenda (OST nás) : “Otevření” [0:00 - 0:30]
- (1985) sen mandarinky - Legenda (OST nás) : “Téma jednorožce” [0:00 - 0:10]
- (1986) Coil - Kůň Rotorvator : “Prvních pět minut po smrti” [1:15 - 1:45, 2:38 - 3:38, 4:30 - konec] - chorobné shakuhachi.
- (1986) Peter Gabriel - Tak : “Perlík” [0:00 - 0:16, 3:16 - 3:34]
- (1987) Coil - Zlato je kov : “Prvních pět minut po násilné smrti” [0:30 - 1:30, 2:45 - 3:45, etc.] - chorobné shakuhachi.
- (1987) Coil - Nepřirozená historie III : “Hudba pro reklamy”: Likér [0:41 - 1:26] zemní plyn [03:15 - 04:00]
- (1987) Roger Waters - Rádio K.A.O.S. : “Mě nebo jej” [0:09 - 0:22, 1:27 - 1:35, 2:06 - 2:20, etc.]
- (1988) a také stromy - Millpond roky : “Muž pískovce” [0:33 - 0:39, 3:25 - 4:36]
- (1989) Sugarcubes (Björk je ex-skupina) - Tady dnes, zítra, příští týden! : “Pumpa” [2:06 - 2:22]
- (1990) hádanka - MCMXC a.D. : “Sadeness (principy Lust, část 1)” [1:14 - 1:54, 2:56 - 3:16]
- (1994) Klaus Schulze (jako Richard Wahnfried) - Trancelation : “Konec - někdy” [2:17 - 2:36]
- (1995) Michael Bolton - Největší hity 1985-1995 : “Mohu dotýkat se vás... Tam?” [0:00 - 0:04, 3:26 - 3:50, 4:24 - 5:07]
- (1998) symfonie X - Soumrak v Olympus : “Dáma sněhu” [0:00 - 0:26]
- (2003) Linkin park - Meteora : “Nikdo poslouchá” [0:00 - 2:57]
Zajímavé fakty
To je říkal, že ve středověké době tam bylo také bojové umění umístěný kolem používat shakuhachi, aby porazil šermíře. Toto není úplně nepravděpodobné, jako kořenový konec kusu bambusu (obzvláště jeden s některými kořenovými zbytky neporušený) je extrémně tuhý a těžký, dělat to efektivní jako tupá zbraň. Další, mnoho komuso bylo vlastně ronin, kdo odkázaný byli ochotní a schopní se učit nové bojové umění pro ochranu jestliže nic jinde.
Shakuhachi tradičně byl hraný téměř výlučně muži v Japonsku, ačkoli tato situace je rychle měnící se. Mnoho učitelů tradiční shakuhachi hudby ukáže to většina jejich studentů jsou ženy. 2004 velkého Apple Shakuhachi festivalu v New Yorku hostilo první koncert mezinárodních žen páni shakuhachi. DVD toto a jiné koncerty od Festival je dostupný od shakuhachi.com
To je také termín slangu pro felaci v japonštině.