|
Pozvání
od šamanky
Pro ty,
kteří se zajímají o tuvinský šamanismus a tradice tuvinského
národa, žijícího v samém srdci Asie, budou určitě zajímavá
setkání a semináře, jejichž program proběhne během června a
července. Aby toto mělo pro účastníky nejen poučný a kulturní
přínos, ale i oddychový a relaxační zážitek, vše probíhat přímo
v jurtě a v přírodním prostředí na pozemcích mezi pastvinami
nedaleko hospodářského statku U mlýna v jedné z
českých osad.
Všichni, kteří se o tuvinské obřady zajímají, by měli rozhodně vědět, že Tuvinci
se od dávných dob vztahovali k přírodě jako k živé bytosti a tudíž všechno, co
je obklopovalo (oheň, voda, hory, slunce, nebe, země), bylo předmětem jejich
uctívání. Proto také všechny tyto objekty mají své duchy-ochránce (např. Čer
eezi - je ochráncem země apod.).
Na seminářích se bude hovořit o těchto obřadech: posvěcení nebe, ohně, pramenů
a ovaa. Ukážeme si rozdíly mezi posvěcením nebe a ovaa, ale také to, v čem se
shodují.
Zájemci se seznámí s devíti sakrálními objekty, bez nichž není možné šamanský
obřad provádět.
Dalšími obřady, jimž se budeme věnovat, jsou očištění domu, bytu, kanceláře,
automobilu. Tuvinci běžně očišťují místa, domy, kde někdo zemřel nebo je nemocný.
Podobně, když řidič automobilu havaroval nebo se s jeho autem dějí nějaké nepříjemnosti.
V takových případech je pozván šaman, který tyto prostory očistí pomocí bubnu.
Všichni, kdo přijdou na seminář, si tuto metodiku očišťování osvojí.
Znalosti o věštění ze 41 kamenů - chuvaanak jiném z mnoha našich seminářů.
Lidé si mohou zadat jakoukoliv otázku, na níž získají odpověď. Může se týkat
obchodu,
svatby, lásky, zdraví, cesty, dědictví apod. Jako doplněk této výuky je pak
věštění z beraní lopatky nebo pomocí kostí "kažyk". Každý z účastníků
si přinese 41 kamenů a malý ubrousek, což jsou nezbytné pomůcky pro věštění.
Jedním z nejnáročnějších je pohřební obřad. Když člověk umírá, šaman odvádí
jeho duši do nebe. Po smrti se provádí obřad 7. a 49. dne. S těmito obřady
zároveň
souvisí otázka - co je to "duše". Tomuto tématu se budeme věnovat
v jednom z připravovaných seminářů.
Eeren - je figurka, do níž může vstoupit ochranný duch. Během tohoto semináře
se zájemci učí dělat ochranu pro sebe, pro své blízké, pro svůj dům nebo automobil.
Pokud se chcete dozvědět více o Tuvě, najdete potřebné informace na našem webu,
který je průběžně doplňován a aktualizován a další zajímavé články určitě naleznete
i v časopise Regenerace.
Mimo jiné, toto léto se Tuva stane místem výzkumů a setkání nejproslulejších
archeologů světa. Oblast Tuvu má nejen své daleko sahající kulturní kořeny, ale
například na ostrově Tere-Chol se nachází starobylá unikátní ujgurská pevnost.
Vědci a studenti, kteří zde budou působit, se seznámí s dávnými tajemstvími tibetské
medicíny, bylin a s významnými výsledky archeologických výzkumů. A pokud vás
zajímají léčebné minerální prameny, cestování, příroda a vše zajímavé z této
oblasti, můžete nám rovněž napsat a získáte potřebné informace.
26.6. Ludmila Karaoolovna Ojun
TUVINSKÁ
ŠAMANKA
Ludmila Karaoolovna Ojun navštívíla letos v červnu naši republiku,
aby zde otevřela První etnografické a obřadní centrum sibiřského šamanismu, nazvané
ŠAMANSKÁ JURTA. Zde pravidelně každý víkend lektoruje semináře, kde zájemci se
tímto mohou seznámit s jednotlivými šamanskými obřady, které vzešli z dávného
umění starých šamanů a používají se již mnoho století. Vzhledem k zájmu lidí,
kteří ji žádají o pomoc a radu, pořádá i praxi těchto obřadů individuálně a i
tímto se snaží předat lidem to, co se naučila od dávných předků. A ukázat nám,
že i v dnešní moderní a uspěchané civilizaci mají staré znalosti stále svoji
sílu i bez technologického úsilí.
Tato
čtyřicetiletá Tuvinka se stala šamankou poté, co ji životní těžkosti přivedly
na pokraj sil. Tehdy ji navštívili duchové a v místní televizi zachytila zprávu
o založení první šamanské školy při šamanském centru Chattyg Taiga (Větrná Tajga).
Od duchů se dozvěděla, že se má stát šamankou a že její souhlas je nevyhnutelný.
Do školy tuvinského šamanismu nastoupila 1. května roku 2000 a trvalo to čtyři
roky, než získala patřičné zkušenosti a zasvěcení od svého učitele. Nyní léčí
a provádí obřady i ve vzdálených osadách Tuvy, odvážejí ji do hor nebo do tajgy
na místa, vzdálená několik stovek kilometrů.
ROZHOVOR
Šamanské schopnosti se většinou předávaly z pokolení na
pokolení v rámci rodu. Byli ve vaší linii mezi předky nějací
šamani?
Když jsem se stala šamankou, začala jsem pátrat po svých kořenech. Po mateřské
linii jsem objevila prabábu, která žila v místě zvaném Ustuu-Iškin. Jmenovala
se Ondar Daryjmaa. Dělala pohřební obřady 7. a 49. dne, obřady u pramenů a
posvátných stromů. Moje matka mi vyprávěla, že, když jí bylo osm let, viděla
obřad, kdy za prababičkou přišla nemocná žena se svými příbuznými. Rituál se
konal u pramene. Šamanka vzala svou šedivou kozu a přivázala ji ke stromu poblíž
pramene. Potom udělala z mouky a vody rybu, přivázala ji nitkou k větvi a spustila
ji do vody. Čas od času při obřadu nutila kozu, aby mečela, neboť prostřednictvím
ní navracela ztracenou duši nemocné ženě.
Také z otcovy strany jsem objevila prabábu Dalmaštaj, která dělala obřady v
Ejpit-cheme. Zapalovala ohně a rozdávala účastníkům obřadu vařená střeva...
Vzpomínáte si, jaké to bylo, když jste poprvé odváděla ducha
zemřelého do země mrtvých?
Měla jsem strach. Byla jsem zrovna na návštěvě v Mongun-tajze. Zemřel tenkrát
bratr šamana a šaman odmítl obřad vykonat. Obrátili se na mě, protože věděli,
že jsem v kontaktu s duchy a že mě prosí, abych své poslání přijala. Souhlasila
jsem pod podmínkou, že u toho bude šaman a že mě bude hlídat. Rozdělala jsem
oheň a hranici otevřela. Začala jsem ducha zvát. Přišel. Uviděla jsem, jak
sedí v plamenech a drží si hlavu. Viděla jsem, že někoho zabil. Řekla jsem,
co vidím, a šaman souhlasil. Zeptala jsem se ducha, kdo mu vzal život. Odpověděl.
Jméno jsem pak vyslovila nahlas a šaman přikývl. Potom jsem mu do plamenů podala
jídlo, aby se najedl. Když se najedl, položila jsem do ohně cigarety. Zakouřil
si a zmizel. Když jsem se probrala, šaman přihlížejícím sdělil, že jsem mluvila
pravdu. Od té doby vím, že mohu dělat pohřební rituály sama.
Jakým způsobem léčíte?
Zpívám léčivé písně algyše. Pak bubnováním, vykuřováním. Existuje celá řada
způsobů, jak někomu pomoci. Vzpomínám si, jak mě k sobě pozvala jakási žena
z vesnice Aryg-uzuu, abych léčila jejího nemocného chlapce. Tenkrát chodil
do 8. třídy. Při obřadu jsem pořád viděla hada. Musela jsem dělat obřad několikrát
a nakonec jsem hada vyhodila paličkou. Chlapec se pak přiznal, že v létě našel
hada, týral ho a ten pak umřel. Po mém obřadu se uzdravil, ale matka mu pěkně
vyčinila...
Jedním
z nejčastějších obřadů v Tuvě je očištění bytu nebo domu. Vzpomenete
si na nějaký takový příklad?
Jedna mladá žena mě poprosila, abych očistila její byt ve vesnici Bora-tajga.
Na místo jsem dorazila pozdě a potřebovala jsem přespat, než se pustím do práce.
Byl to neveliký dům - ona spala s dcerou na jedné posteli, já v druhé. Jen
co jsem začala usínat, uviděla jsem před sebou černou kočku. Třikrát jsem na
ni plivla a kočka zmizela. Za nějakou dobu však ze stejného směru se začaly
ke mně natahovat černé ruce. Vyskočila jsem z postele, rychle si oblékla šamanský
plášť a buben a začala očišťovat místnost. Ve tři hodiny ráno se na dveřích
objevila podivná žena. Pokračovala jsem v obřadu, až také zmizela. Obřad jsem
završila až ráno. Pak se ukázalo, že bývalá majitelka domu umřela a její tělo
leželo uvnitř dva měsíce, nikdo o něm nevěděl. Po smrti se proměnila v diiren
- zlého ducha. Protože zemřela těžkou smrtí, nedávala pokojně žít nové rodině,
která se tam později přistěhovala.
Dům jsem ještě jednou očistila dýmem za cinkání zvonečku, protože zlí duchové
nemohou slyšel jeho hlas. Ducha jsem nakonec vyhnala a dopravila tam, kam patří.
Tradiční tuvinský způsob věštění je ze 41 kamínků od posvátných
řek. Vzpomenete si na nějaké případy, kdy jste věštila?
Ve vesnici Bora-Tajga za mnou přišla žena, abych jí věštila z kamínků. Ztratilo
se jí deset ovcí. Řekla jsem jí, že polovinu dostane zpátky, druhou musí oželet.
Zanedlouho se ukázalo, že stádo rozehnali vlci - pět ovcí se našlo, ale pět
bylo vlky roztrháno.
Pak si pamatuji ještě na jeden příklad, kdy za mnou přišla moje známá, aby
se mě zeptala, jestli jí jedna rodina vrátí peníze. Řekla jsem jí, že je dostane
za měsíc. Nevěřila mi, protože se chystala do Mongolska. Ale stalo se, že se
jedna tuvinská rodina vypravila autem do Mongolska za příbuznými, když tam
už ona byla, a peníze jí přivezla s sebou. Dokonce jí vzali zpátky domů autem.
Byla jsem v Tuvě svědkem toho, jak šamani očišťovali automobily
nebo dělali ochranné duchy eereny a umísťovali je do aut nebo domů. Jakým
způsobem je možné udělat eerena? Budete výrobu ochranných duchů učit také
na semináři v Čechách?
K tomu jsou zapotřebí stuhy o pěti základních barvách: bílá, červená, žlutá,
zelená a modrá. Eerena je rovněž zapotřebí oživit, ukážu způsob, jakým to lze
udělat. Ale když uděláte eerena, musíte se o něj dobře starat, jinak by mohl
škodit. Je to vlastně oživlá figurka (ať má již podobu figurky nebo barevného "copánku"),
živá bytost, chcete-li "probuzená energie"... U nás, když se pak
někdo chce z nějakých důvodů eerena zbavit, odnese ho do tajgy k potůčku, kde
je mu pak dobře...
Když se člověk stává šamanem, musí takto probudit i svůj plášť, paličku a buben,
aby mu dobře sloužili... Jsou daná pravidla, jak toho dosáhnout. Důležitá je
čistota úmyslů, záměr.
Ale o ostatním, až raději osobně.
Připravila Pavlína BRZÁKOVÁ
MÍSTO
KONÁNÍ
Semináře se konají
v otevřené přírodě a v jurtě z důvodu co největší autenticity celého
projektu
Ubytování na
místě ve vlastních stanech u ohniště v okolí jurty, nebo v sadu
(200m) či v penzionu v Kolíně (10km za 100-120 Kč/noc) a Kouřimi
(6km za 150-200 Kč/noc).
Doporučujeme vlastní stan a spacák v případě místního noclehu.
Hygiena v
přírodní umyvárně či plavání v přilehlém rybníce s mini pláží (200m)
nebo je možnost teplé sprchy pro hosty na statku (100m)
Toaleta přírodní
(kadibudky) nebo možnost toalety (WC) pro hosty na statku
Stravování vlastní
s vařením na ohni či kamnech (poskytneme kotlík a základní nádobí)
nebo možnost v motorestu (5km)
Navigace
Semináře
se konají ve vesničce Žabonosy (na půli cesty mezi
Českým Brodem a Kolínem na pravé straně ze směru od Prahy odbočka "Plaňany,
Pečky") na pozemcích Mlýnského statku 13e (pod rybníkem za
vlakovou zastávkou).
Kvůli parkovacímu prostoru doporučuji nechat auto na placu před zastávkou a
dojit cca 50 metrů po silnici na statek, kde budete dále navedeni na cestu
k jurtě, která jde vidět dole na pastvinách od zastávky a rybníka.
Případný spoj
vlakem na trase Praha-Kolín zastávka Pečky (zde staví
většinou jen osobáky, cesta cca 50 minut), kde je přestup na
motoráček směr Kouřim (cca 20 minut) do Žabonos.
Autobusem Praha-Kolín na zastávku Plaňany
(cesta cca 45 minut) a pak pěšky cca 700m po cestě podél železniční
trati. (Spoje můžete vyhladatna www.idos.cz)
- detalní
zákres jurty na mapě
-------------------------
|