Tuning 1
Převodová skříň
a spojka
Jestli
chceš pro výkon motoru udělat vše, pusť se alespoň do některých úprav mimo
válce, které Ti také zvýší celkový výkon i spolehlivost motoru.
U
sekundárního řetězového kolečka motoru je v krytu zapalování uchycena vypínací
páčka spojky. Na tuto páčku, kde je seřizovací šroub spojky navař z vnějšku
matku M 6, protože se stává, že závit v plech páčky povolí a tato porucha nás
zbytečně vyřadí z boje. Uvnitř tohoto víka za páčkou spojky odstraníme gufero a
ložisko, které drží hřídel vycházející z převodovky, nahradíme je krytým
ložiskem. Kryté ložisko naplníme mazacím tukem (např. zn. CASTROL). Gufero již
nazpět nemontujeme. Olejový přívod k ložisku z převodové skříně zaslepíme.
Z gufera
za sekundárním řetězovým kolečkem v karteru odstrníme pružinku, která zvětšuje
přítlak. Gufero bez pružinky použijeme nové a trubka na hřídeli, po které
dosedá, musí být rovná.
Pro
náročnější je možné nahradit všechna bronzová pouzdra v převodové skříni
jehlovými ložisky s klecí. V tomto případě se musí vyrobit nová ocelová kalená
broušená pouzdra. Hřídelky a průměr pouzder se musí upravit dle ložisek.
Další
možnost je oddělení spjkové a převodové části karteru, provedeme je ucpáním
(uzavřením - zavařením) přepážky v karteru. Tímto můžeme do každé komory dát
pouze dostačující dávku oleje, ke spojce více oleje a k převodům stačí méně.
Nesmíme však každou komoru odvětrat dírkou 0,7 - 1,0 mm a zamezi úniku oleje.
Použijeme zde olej motorový Super mogul, řídký převodový olej, olej do
automatických skříní, nebo oleje tlumičového.
Spojka
Kolíky na
nosném koši spojky ze zadní části ovaříme elektrickým obloukem, což zamezí
častému uvolňování. Musíme dát pozor, aby svár nedřel o karter motoru
- střední
kovové lamela se velmi brzy opotřebuje - zabírají hrany lamely. Proto je dobré
vyrobit novou o 1mm silnější a z kvalitnějšího materiálu. Tímto se prodlouží
životnost a zároveň zvětší přítlak spojky.
- přítlak
spojky lze také zvýšit přidáním ploché ocelové podložky o síle 1 mm pod
segrovky pružin spojky.
- u primárního
převodu dbáme hlavně proti přidírání primárního řetězu. (To se stává při malém
množství oleje a málo kvalitním oleji, který je ve vysokých otáčkách hodně
zatížen).
Při
spojování karterů (smontování motoru) dbáme především na dobé utěsnění klikové
skříně. Motor tudy může přisávat vzduch nebo převodový olej a nemá potom
požadovaný výkon.
Opatrně
montujeme gufera klikového hřídele, které mohou způsobit stejné poruch jako
špatné těsnění skříně. Břity gufer před montáží klikového hřídele potřeme
olejem.
Zapalování
Pro
závodní verzi je idální použít např. bezkontaktní zapalování z motorové pily. V
opravnách je možno jej odkoupit. Dejme však pozor - některé zapalování je
levotočivé a musíme ho obrátit.
Jestliže
neseženeme zapalování bezkontaktní, stačí zapalování předělat na bateriové.
Použijeme 6V motocyklové baterie, kterou vždy po závodě (často) dobijeme. Pro
tento účel použijeme pouze držák kontaktů zapalování s kondenzátorem a indukční
cívkou. Cívky i rotor dostraníme. Rotor nahradíme hliníkovým mezikusem. Mezikus
vyrobíme co nejlehčí, protože s menší setrvačnou hmotou jde motor lépe do
otáček.
Na
mezikus připevníme vačku stejným způsobem jako k původnímu rotoru.
K
nastavení motoru použijeme páčkový vypínač, kterým odpojíme bateriový zdroj od
zapalování motoru.
Klikový
hřídel
Ložiska
klikového hřídele se vyplatí zakoupit ve značkové prodejně - žádáme volnější
řadu. Tato ložiska jsou sice dražší, ale jejich životnost a spolehlivost nám
ušetří čas i celý motor.
1
)Klikový hřídel můžeme použít v původním zakoupeném stavu, ale doporučuji
provést kontrolu souosí čepů ložisek. Čepy navzájem nesmí házet o více než 0,02
až 0,03 mm. Dále zkontrolujeme, zda klika nemá vůli do stran v karterech. Ještě
můžeme zkontrolovat jestli záváží kliky nehází.
2 ) pro náročnější
doporučuji klikový hřídel odlehčit ubráním materiálu ze setrvačníku kliky. K
tomuto zásahu musíme klikový hřídel nejdříve rozlisovat. Při rozlisování dbáme,
abychom ojniční čep neprotlačovali setrvačníkem kliky ven. Musíme za horní
polovinu setrvačníku kliku podložit a spodní polovinu vytlačíme za ojniční čep
jako celek pohromadě se spodním setrvačníkem. Tímto sledujeme, aby nebyla
funkční kluzná plocha ojničního čepu protlačována některým otvorem setrvačníku
(průměr čepu se deformuje a hrozí porucha). Doporučuji klikový hřídel ubrat
nejvíce na vnější průměr 90 mm.Tímto ubráním jde motor lépe do otáček. Pro
velkou povrchovou tvrdost kliky se závaží musí nejdříve obrousit a potom
přesoustružit na zvolený průměr kliky.
Odlehčením
klkového mechanismu múžeme take provést odvrtáním setrvačníku kliky. Kalený
povrch nejdříve obrousíme, potom odvrtáme (v materiálu kliky vybrousíme vrub),
zalijeme otvory elektronem. Vrub nám slouží jako pojistka proti vypadnutí.
Otvory můžeme také vyplnit napařeným korkem nebo jiným materiálem.
Otvory
volíme pravidelně v setrvačníku kliky z důvodu snážšího vyvážení. Odlehčení
klikového mechanismu volíme podle otáček, v kterých budeme motor používat.
Motor s lehkou klikou se rychle vytočí, ale špatně pracuje v nízkých otáčkách a
zároveň se snižuje zatížení na převodovku motoru.Nakonec můžeme váhu kliky
měnit přidáváním závaží na klikový hřídel ze strany spojky i zapalování a
zvolíme vyhovující váhu.Ubráním setrvačníku nám vznikne velký škodlivý prostor
v klikové skříni, který vyplníme hliníkovou vložkou do každé poloviny karteru.
vložku vyrobíme s malým přesahem a do nahřátého karteru ji zmrazenou narazíme a
zajistíme šroubem proti uvolnění. Vnitřní průměr vložky zvolíme asi o 0,7 - 1,0
mm větší než je vnější průměr klikového hřídele. Ve vložkách směrem k válci
vybrousíme otvor, který nám zajistí volný průchodojnice. celý klikový prostor a
výběhy přepouštěcích kanálů k válci pečlivě vyleštíme skelným plátnem a řádně
vymyjeme.
Při
rozlisování klikového hřídele provedeme také úpravu ojnice. Povrch zbavíme
hrubého povrchu, obrousíme a nakonec celou vyleštíme do zrcadlového lesku.
Tímto zásahem zvýšíme pevnost a váha ojnice se zmenší o 15 - 20 gramů, čímž
klesá celkové namáhání na klikový mechanizmus. Před úpravou doporučuji ojnici zkontrolovat
proti trhlinám rentgenem. Trhliny se nejčastěji vyskytují v okolí oka pístního
čepu. Ojnici s trhlinou nepoužijeme. Podle možnosti celou ojnici mimo
ložiskových a kluzných ploch necháme slabě pomědit. Tím zlepšíme přechod tepla
ojnicí a zároveň lepší chlazení čerstvou směsí. V ojnici také zkontrolujeme
průchod mazacích otvorů v pístním oku.
Takto
upravené díly vyčistíme a slisujeme. Po slisování provedeme pečlivě kontrolu a
seřízení klikového hřídele. To je velmi důležité pro bezporuchový provoz. Vůle
jehlového ojničního ložiska nesmí přesáhnout 0,04 - 0,05 mm. Boční vůli ojnice
volíme 0,5 - 0,7 mm. Nakonec překontrolujeme, zda je ojnice správně vyúhlovaná,
provedeme hodinkami a dlouhým pístním čepem, který si vysoustružíme z
libovolného materiálu.
Komentáře
Přehled komentářů
jeto pěkné ale nahovno nejlepší je vzít z primárního převodu z jawy 175 a dáme jej na pioníra
sprav novu stranku
(ovbhbvuj ggughftsw, 22. 12. 2008 11:18)je pravda ze tento tuning je kopirovany je lepsie dat nieco zo svojho tuningu ako niekoho ineho
sprav novu stranku
(jojo, 22. 12. 2008 11:18)je pravda ze tento tuning je kopirovany je lepsie dat nieco zo svojho tuningu ako niekoho ineho
kokotina
(Stify, 6. 11. 2007 20:43)je to na piču web.nevim jaký to má smysl ta stránka kdyš jenom kopíruješ
tuning
(fera, 24. 10. 2007 20:57)