Brutální Bestie
Na světě je hodně úpravců, na tom se asi shodneme. Někteří jsou hodně dobří, jiní jen dobří a někteří bohužel i špatní. Tak už to chodí v každé lidské činnosti. Mezi ty hodně dobré bezesporu patří tuner AC Schnitzer. Je dokonce velmi uznáván i na náročném německém trhu. Všechny jeho úpravy totiž bez výhrad akceptuje i samotná automobilka BMW, na níž je Schnitzer specialista. V poslední době navíc začíná nabírat AC hodně silný vítr do plachet. Nenechá ležet bez povšimnutí snad ani jediný model bavorského výrobce.
Asi nejvíce aktuální se zdá být v současné době nová pětková řada. Její dieselový třílitr poskytuje řidiči velmi slušných 218 koní a úctyhodných 500 Nm točivého momentu. Kampak s tím ale na Schnitzera. Ten dokázal ještě 37 koní a 50 Nm přidat. V praxi to znamená, že máte pod pedálem plynu 255 plnokrevníků a 550 newtonmetrů. Vůz pak bez potíží zrychluje z 0 na 100 km v hodině za 6,9 sekundy a upaluje až 252 km/h. Pořád mluvíme o vznětovém agregátu, aby bylo jasno. Stejný motor ovšem se sníženým výkonem pracuje pod kapotou faceliftovaného modelu trojkové řady. Ten po zásahu tunera disponuje 245 koni a točivý moment má hodnotu 460 Nm. Vzhledem k menším rozměrům vozu, a tudíž i nižší hmotnosti dokáže být u stokilometrové mety dokonce o dvě desetiny sekundy dřív než pětka. Na druhou stranu jí nestačí v maximálce, byť jen o 4 km. Směle jí však konkuruje při použití litých kol zcela nového designu. Řeč je totiž o devatenácti palcích v průměru. Míra ještě donedávna vyhrazena snad jen náklaďákům.
Jenže ani majitelé zážehových motorů si nemohou na nic stěžovat. Schnitzer se totiž pustil konečně i do dodatečné montáže kompresorů. Nemluvíme o turbodmychadlu, ale o starém dobrém mechanickém přeplňování. Jeho jasnou výhodou je zátah už odspodu bez jakéhokoliv turboefektu. Z 231 koní v třílitrovém motoru se tak rázem probudí k životu kobylek 295. Když k tomu připočtete 380 Nm, máte parametry hodně se blížící M trojce. A nejen parametry. Velmi podobně na tom budete i co se jízdních výkonů týče. Sto je za vámi za 5,9 sekundy a v rozletu vás zastaví až hodnota 270 km/h. To vše je ale pouze slaboučký "odvar" ve srovnání s tím, co AC vymyslel s novou Z4.