Lamborghini Jalpa
V roce 1981 se na Ženevské automobilové výstavě objevil nový prototyp Lamborghini. Byla to vlastně jen přepracovaná Silhouette, předek navíc na výstavě zdobil zvláštní spoiler, ten se však do sériové výroby nedostal.
Jalpa je tak vlastně jen předělaná Silhouette, zadní světla má dokonce stejná, interiér je však kompletně předělán. Jalpa byla vyráběna souběžně s Countachem, bylo jakýmsi babylambem, levnější variantou, jakou je nyní jeho nepřímý následník, Gallardo. Oproti svému většímu "bratříčkovi" Countachi byl jednodušší na řízení, z auta byl lepší výhled, v těžkém provozu se s ním také lépe manévrovalo.
Od Jalpy měla být odvozená verze Spyder, na které se začalo pracovat v roce 1987, představitelé si mysleli, že se spyder bude prodávat lépe než nabízená targa. Hlavní problém však byl s motorem, který byl umístěn vzadu, z profilu navíc automobil nevypadal nijak úchvatně. Z plánu Jalpa Spyder tak nakonec sešlo.
Jalpa se nakonec stala nejúspěšnějším osmiválcovým Lamborghini, vyrobilo se jej 410 kusů, výroba skončila až po rozhodnutí nového majitele, Chryslera. Jalpa nástupce dlouho nedostávala, až v roce 2003 se na trhu objevil nepřímý následník, desetiválcové Lamborghini Gallardo.
Technické údaje:
Motor: vidlicový osmiválec, 3.5l
Výkon: 187 kW
Převodovka: pětistupňová
Zrychlení z 0-100km/h: 6.0s
Maximální rychlost: 234 km/h
Počet vyrobených kusů: 410
Cena ojetého vozu: cca 40 000Euro
Autor: dawid