Lamborghini Espada
V roce 1967 se objevil na Turínském veletrhu (pro automobilku velice oblíbené místo k představování nových aut) koncept Lamborghini Marzal, další dílko designéra Gandiniho. Ferruccio si u něj objednal vůz s plnohodnotnými všemi čtyřmi sedačkami. Koncept však vznikl jen v jediném kusu, dal však tvary pro opravdový vůz, který byl pojmenován jako Espada.
Espada se začala vyrábět hned následující rok a stala se nakonec nejúspěšnejším Lamborghini té doby. Vyráběla se deset let, kdy se podařilo vyrobit asi 1271 exemplářů. Auto bylo úspěšné díky své konstrukci, zadní sedakčy byly opravdu plnohodnotné, do auta se tedy vešli čtyři dospělí lidé.
Auto bylo poháněno jak jinak než dvanáctiválcem, který je pro Lamborgihni typický i do dnešních dnů. Výkon motoru byl 325 koní u 1.verze. Ta dosahovala max. rychlosti 240 km/h. 2. verze z roku 1970 měla ještě o 15 k navíc a 3. verze (1972) dokonce 365 k. Díky tomu se max. rychlost u druhé a třetí verze zvýšila na 250 km/h, taková rychlost stačila Espadě k titulu nejrychlejšího čtyřmístného vozu té doby, překonána byla až jedním typem Rolls-Royce. První vozy se musely obejít bez posilovače řízení zatímco u dalších byla i možnost volby 3 stupňové automatické převodovky, která měla tři stupně - jízda, 1 a zpátečka. Možná byla samozřejmě manuální - pětistupňová.
Espada se ve výrobě udržela až do roku 1978. V té době začal Bertone pracovat na čtyř-dvéřovém novém modelu, který se však nikdy nedostal do výroby. Na opětovném návratu se pracovalo v roce 1999, ale ani tehdy se nepodařilo dostat čtyřmístné coupé do výroby.
Technické údaje (1. Serie):
Motor: vidlicový dvanáctiválec, 4.0l
Výkon: 239 kW
Převodovka: 5-ti stupňová, manuální, nebo 3-stupňový automat
Zrychlení z 0-100km/h: 6.5s
Maximální rychlost: 245 km/h
Počet vyrobených kusů: cca 1271 (všech tří serií)
Cena ojetého vozu: okolo 35 000 Euro
Fotogalerii naleznete ZDE
Autor: dawid