Na každé kartě vykládané do hry jsou uvedeny její schopnosti. Ty se dělí do několika skupin. První jsou schopnosti, které platí po celou dobu, kdy je karta ve hře. Například bílé očarování jménem Crusade má schopnost, která zvyšuje sílu i odolnost všech bytostí hráče, jemuž Crusade patří, o 1. Další jsou schopnosti, které se spouštějí v určitém okamžiku hry, například na začátku upkeepu, na konci kola nebo při seslání kouzla. Takovou schopnost má například artefakt Ankh of Mishra, jehož schopnost se spustí vždy v okamžiku, kdy některý hráč vyloží do hry zemi, a artefakt pak tohoto hráče zraní o 2 životy. Třetím druhem schopností jsou schopnosti, za jejichž použití musí hráč zaplatit, podobně jako platí za sesílání kouzla. Může se za ně platit například manou, tapnutím karty, která tuto schopnost nese, obětováním některé své bytosti nebo jiné karty, odložením karty z ruky, zaplacením stanoveného počtu životů a podobně. Například Shivan Dragon má schopnost, která za zaplacení jedné červené many zvýší jeho sílu o 1 až do konce kola, nebo Prodigal Sorcerer má schopnost, která za jeho tapnutí (je-li už tapnut, nesmí se schopnost použít) zraní vybranou bytost nebo hráče o 1 život. Tyto schopnosti může hráč používat vždy, kdy může hrát instanty (tedy i během soupeřova kola).
Některé schopnosti (zejména nestvůr) jsou pojmenované klíčovým slovem a jsou vysvětleny v pravidlech. Je jich velké množství, některé jsou v Magicu trvale, jiné se objevují jen v jedné vydané edici. Mezi ty nejčastější patří:
- Flying (létání) - útočí-li létající bytost, může ji zablokovat jen jiná létající bytost (sama létající bytost však může zablokovat i bytosti, které nelétají).
- Trample (probíjení) - pokud bytost s trample útočí a zablokuje ji bytost, která má nižší odolnost, než jaká je síla bytosti s trample, pak bytost s trample udělí blokující bytosti jen tolik zranění, jaká je její odolnost, a ostatní zranění může udělit soupeři. Například útočí-li bytost s trample, která má sílu 3, a je zablokována bytostí s odolností 1, pak jí udělí jen 1 zranění a zbylá 2 zranění udělí soupeři.
- Protection from … (ochrana před…) - ochrana může být před určitou barvou nebo druhem karet. Taková bytost nemůže být zasažena kouzly oné barvy nebo druhu, taková kouzla jí nezpůsobí žádná zranění a nemohou ji ani zablokovat bytosti uvedené barvy nebo druhu.
- First strike (první úder) - bojuje-li bytost s prvním úderem s bytostí, která první úder nemá, pak napřed uděluje zranění bytost s prvním úderem, teprve pokud druhá bytost přežije, uděluje zranění ona. Například když se bytost o síle 3, odolnosti 2 a s prvním úderem utká s bytostí o síle 5 a odolnosti 3, pak tuto bytost zabije, aniž by jí ta druhá bytost stihla udělit zranění (kdyby první bytost neměla první úder, zabily by se obě navzájem, protože by si udělily zranění současně).
- Vigilance (ostražitost) - pokud bytost s ostražitostí útočí, netapuje se (takže v následujícím kole může blokovat soupeřovy útočící bytosti).
- Haste (spěch) - taková bytost může útočit nebo být tapnuta hned v kole, v němž byla vyložena.
- Regenerate (regenerace) - u regenerace je vždy uvedena její cena. Pokud je bytost s regenerací zabita, její majitel může zaplatit uvedenou cenu a bytost se vyléčí.
- Fear (strach) - takovou bytost smějí zablokovat jen černé a artefaktové bytosti.
- Defender (obránce) - tato bytost nesmí útočit, může jen blokovat.