BMW E36 M3
BMW E36 M3
Druhá generace velice úspěšného modelu mnichovské automobilky byla představena na říjnovém Pařížském autosalonu v roce 1992. Šlo o zásadní změnu designu a pojetí celého vozu. Nová modelová řada e36, ze které nastupující generace M3 vycházela, se značně lišila od předešlé trojkové řady (nové technologie, celkové rozměry a hlavně použití 6válcového motoru pod kapotu nejvýkonnějšího provedení M3). Nové generaci byla vytýkána velikost a hmotnost, se kterou se nemohla vyrovnat přesnosti a obratnosti 4válcové e30. Nicméně šlo o velmi rychlý sedan v decentním hávu, který se na první pohled jen velmi málo lišil od sériové varianty, což bylo i záměrem tvůrců. Průzkum trhu totiž ukázal, že zákazníci netouží po nápadně ospoilerovaných vozech, jako byla např. M3 e30. Změny se dotkly jen předního nárazníku s většími vstupy vzduchu, zvýrazněných bočních prahů a zadního spoileru pod nárazníkem s integrovaným difuzorem a širších bočních lišt.
Nová byla také zpětná zrcátka, která jsou dodnes pro svůj jedinečný tvar kopírována výrobci tuningových dílů. Na zádi vozu byl decentní znak „M“. V interiéru byly výškově stavitelné nové „M“ sedačky s integrovanými opěrkami hlav spolu s boční oporou ramen v exkluzivním provedení z „Nappa“ kůže. Pod otáčkoměrem chyběl tzv. ekonoměr (místo něj byl jako již tradičně umístěn ukazatel teploty oleje) a mezi otáčkoměrem a rychloměrem se vyjímalo logo Motorsportu. Jiná byla i řadička s logem „M“, obšitá i s volantem nití v barvě trikolory. Nejprve se v německém závodě v Regensburgu začala ručně (!) vyrábět varianta M3 coupé s řadovým 6válcovým motorem 3,0 l, (výkon 210 kW (286 PS), 320 Nm). Tento motor vycházel z M50, ale byl použitím technologie Vanos (proměnné časování ventilů, 6 sacích klapek, 2 lambda sondy pro oddělené plnění palivové směsi pro každou trojici válců zvlášť, 6 indukčních cívek, atd.) zásadně přepracován. V té době se jednalo o nejvýkonnější sériový atmosférický motor na světě (96 PS z 1 litru). Rok poté se začala vyrábět M3 cabrio a v roce 1994 na trh přišla i M3 limuzína.
M3 pochopitelně sloužila i jako velmi úspěšné náčiní pro závody a dodnes zaznamenává obrovské úspěchy, např. v ME závodů do vrchu (ME pro rok 2003 R.Šenkýř), motor S50 B30 se používá i do zástaveb do podvozků italských firem Osella (O.Krámský) a Luchini, ale i v okruhovém závodění.
Technická data a údaje:
Říjen roku 1992 - představení nového modelu M3 e36, provedení coupé, motor 3,0 l (2990 cm3), 210 kW (286 PS) při 7000 ot/min, 320 Nm při 3600 ot/min (240 Nm při 1000 ot/min - to je víc než max. točivý moment u M3 e30), 5stupňová převodovka ZF, alu 7,5 x 17, pneu 235/40 ZR 17, váha 1460 kg, zrychlení z 0-100 km/h 6,2 s, max. rychlost 250 km/h (el. omezovač), cena cca 80 000 DM. Celkem vyrobeno 25 755 ks.
Rok 1993 - na trh přichází varianta M3 cabrio s elektrickou plátěnou sklápěcí střechou, v zadních opěrkách hlavy vystřelovací oblouky jako ochrana při převrácení vozu. Za příplatek i hliníkový hardtop o váze 28 kg, který se dá během 10 min nasadit a z vozu se tak stane plnohodnotné kupé, motor 3,0 l shodný s coupé, váha 1635 kg, zrychlení z 0 - 100 km/h za 6,3 s, max. rychlost 250 km/h. Této varianty celkem vyrobeno 1975 ks.
Rok 1994 - představení varianty M3 limusine , motor a ostatní dynamické parametry shodné s variantou coupé. Produkce od 06/94 do 07/95 , vyrobeno 1303 ks. Zahájení prodeje M3 US version - verze pro specifický americký trh.Úpravy na motoru: blok shodný s M3 3,0 l , hlava a sání z motoru M50 2,5 l , jen 1 sací klapka, bez laděných svodů. Výkon 179 kW (240 PS) při 6000 ot/min, točivý moment 305 Nm při 4250 ot/min. Kompresní poměr snížen
na 10,5 : 1 , od roku 1995 se montovala i převodovka ZF - 5stupňová automatická. Cena cca 40 000 dolarů.
V roce 1995 prošly všechny varianty M3 celkovou modernizací, která se týkala použití nového, kompletně přepracovaného motoru o zvýšeném objemu 3,2 l, o výkonu 236 kW (321 PS), 350 Nm, tzn. odlehčené písty, vyztužené a povrchově upravené ojnice, vylepšená spojka, větší sací ventily, druhá olejová pumpa (k zamezení nasátí vzduchu v prudkých zatáčkách), dva katalyzátory, atd. Na vývoji pracoval stejný tým, který měl na starosti i Mc Laren F1 V12. Použitím technologie „Double vanos“ (proměnné časování výfukových i sacích ventilů), která zaručuje velmi plochou křivku točivého momentu v celém pásmu otáček, motor dosáhl extrémního výkonu 100 PS na 1 litr objemu. US verze - blok 3,2 l, hlava a sání opět M50 2,5 l, bez laděných svodů. Původní řídící jednotka motoru Bosch, byla nahrazena jednotkou Siemens s 32bitovou technologií. Tato jednotka umí zpracovat 20 milionů operací za sekundu! Jednalo se o nejdokonalejší řídící systém, který kdy byl v sériovém voze namontován. Kvůli ekonomičnosti provozu a snížení emisí byla zavedena nová 6stupňová převodovka Getrag (modifikovaná z M5), posílený diferenciál s jiným stálým převodem, modifikované přední brzdy a silnější přední stabilizátor. Zrychlení z 0 - 100 km/h za 5,6 s, max. rychlosti 250 km/h (el. omezovač, bez cca 280 km/h) je možné dosáhnout na 5. i 6. rychlostní stupeň. Váha coupé / limuzína: 1515 kg /1535 kg. Optické změny: bílé přední blikače a zadní bíločervené lampy. Alu kola s rozměry 7,5 x 17 a 8,5 x 17, pneu 225/45 ZR 17 a 245/40 ZR 17.
Rok 1995 - limitovaná homologační série (pro závody GT) M3 GT , celkem vyrobeno jen 350 ks, motor 2990 cm3, 217 kW (295 PS) při 7200 ot/min, kompresní poměr 10,8 : 1, váha 1460 kg, zrychlení z 0-100 km/h za 6,2 s , pouze coupé v barvě british racing green, od normální M3 se lišilo i zadním dvojitým křídlem a karbonovým obložením s logy Motorsportu v interiéru a exteriéru. Produkce od 01/95 do 05/95.
Září roku 1996 - u všech variant M3 v návaznosti na mírný facelift řady e36 nové „širší“ přední ledvinky
Rok 1997 - v tomto roce se poprvé objevila sekvenční automatizovaná převodovka SMG (sequential M getriebe), základem je 6stupňová manuální převodovka se samočinnou elektrohydraulickou spojkou. V tomto roce také skončila výroba varianty M3 limusine. Od 11/95 do 12/97 vyrobeno 3906 ks.
Rok 1998 - ukončení výroby velmi oblíbené varianty M3 coupé. Výroba od 10/95 do 10/98, celkem vyrobeno 7556 ks této varianty.
Rok 1999 - ukončení výroby poslední prodávané varianty - M3 cabrio. Celkem od 10/95 vyrobeno 1254 ks M3 3,2 l cabrio.
M3 se stala samozřejmě středem zájmu všech významných, především německých úpravců Hamann, Alpina, AC Schnitzer, Hartge, atd.
Nakonec se ukázalo, že i přes počáteční nedůvěru z řad fanoušků , byla nová M3 nejrychlejší BMW, jaké bylo do té doby vytvořeno. Stala se doslova bombou, dostala spoustu prestižních cen a odstartovala další velké tažení BMW na závodních okruzích. Zákazníci si ji často kupovali jako výkonnější, praktičtější a kvalitativnější alternativu 911, avšak za 2/3 ceny. Druhá generace M3 stala nejúspěšnějším automobilem série „M“. Celkem bylo až do skončení výroby v roce 1999, vyrobeno 71 279 vozů M3 e36 všech provedení včetně 18 500 ks US verzí.
Technická data a parametry BMW M3 e36
Typ vozu | M3 3,0 L | M3 3,2 L | M3 US 3,0 | M3 US 3,2 |
Typ a uspořádání motoru, počet ventilů | Ř/6 24V | Ř/6 24V | Ř/6 24V | Ř/6 24V |
Označení motoru | S50 B30 | S50 B32 | S50 US B30 | S50 US B32 |
Obsah motoru cm3 | 2990 | 3201 | 2990 | 3152 |
Max. výkon kW | 210 kW (286PS) při 7000 ot/min | 236 kW (321PS) při 7400 ot/min | 177 kW (240PS) při 6000 ot/min | 179 kW (243PS) při 6000 ot/min |
Max. točivý moment v Nm | 320 při 3600 ot/min | 350 při 3250 ot/min | 305 při 4250 ot/min | 320 při 3800 ot/min |
Kompresní poměr | 10,8 : 1 | 11,3 :1 | 10,5 : 1 | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih v mm | 85,8 x 86,0 | 86,4 x 91,0 | 85,8 x 86,0 | 86,4 x 89,6 |
Průměr ventilů s+v | 34/30,5 mm | 35/30,5 mm | 33/30,5 mm | 33/30,5 mm |
Litrový výkon | 95,6 PS | 100 PS | 80,2 PS | 77 PS |
Počet sacích klapek | 6 | 6 | 1 | 1 |
Rozměry d x š x v v mm | 4433 x 1710 x 1335 | 4433 x 1710 x 1335 | 4433 x 1710 x 1335 | 4433 x 1710 x 1335 |
Pohotovostní hmotnost kg | 1460 | 1515 | 1443 | 1588 , 1618 s automatickou převodovkou |
Zrychlení 0-100 km/h | 6,2 s | 5,5 s | 6,3 s | 5,8 s |
Pevný kilometr | 25,4 s | 24,7 s | ---- | ---- |
Celkem vyrobených vozů | 29 383 ks | 12716 ks | Celkem vyrobeno 18 500 ks |
baf
(spala, 30. 7. 2008 7:15)