Nadzvukový XB-1
Nástupce nadzvukových dopravních letadel Concorde nevyvíjí jen NASA, ale také soukromý start-up Boom Supersonic, který oznámil, že se uskutečnil první úspěšný test experimentálního letounu XB-1.
XB-1 má být prvním nadzvukovým letounem, který by se po desítkách let opětovně zařadil do komerční dopravy.
Concordy přestaly létat v roce 2003, kdy se jejich provoz ukázal být příliš nákladným (k jejich konci přispěla i náhodná tragédie u Paříže).
XB-1 je tzv. trijet, tedy letadlo poháněné třemi proudovými motory. Svůj první let XB-1 absolvoval v pátek 22. března 2024, kdy se vznesl do vzduchu nad Mohavskou pouští ve Spojených státech amerických. Ve výšce 2100 metrů letěl rychlostí 439 kilometrů za hodinu. Nedosáhl sice rychlosti zvuku, ale zkušební let splnil všechny očekávané cíle testu, včetně bezpečnosti a posouzení ovladatelnosti letadla.
XB-1 vzlétl ve stejném vzdušném prostoru, kde Bell X-1 v roce 1947 poprvé překonal zvukovou bariéru.
Kromě XB-1 společnost Boom Supersonic pracuje na vývoji jednoho z nejúčinnějších nadzvukových motorů, který by měl zaznamenat průlom v propulzní účinnosti pro letadlo Overture.
Letecká společnost United Airlines uvedla, že chce do roku 2029 zakoupit až 50 nadzvukových letadel Boom Overture pro komerční využití. Letadlo by se mělo zaměřit zejména na lety přes oceán, hlavně asi z New Yorku do Londýna a opačně. Tuto trasu by mělo zvládnout asi za tři hodiny.
Overture je zatím v rané fázi vývoje, ale počítá se s tím, že se stane Concordem 21. století; komerčním nadzvukovým dopravním letadlem, které bude energeticky účinnější a ekologičtější než jeho předchůdce.
Concordy byly nákladné zejména kvůli palivu, které spotřebovávaly. Nadzvukové cestování by mělo být bezpečné a udržitelné z ekonomického i environmentálního hlediska.