Trolejbusy se navracejí
Ještě před několika lety platily trolejbusy v systémech městské hromadné dopravy spíše za popelku. Jejich popularita byla v minulosti závislá hlavně na cenách ropy podle celkem jednoduché rovnice. Rostla cena nafty – trolejbusům se dařilo, cena nafty klesala – rušily se trolejbusové tratě. Jenže teď dopravní podniky hlásí, že se trolejbusy zase vracejí do módy.
Trolejbusy bez trolejí – takzvané parciální trolejbusy jsou technologií, kterou města zavádějí stále častěji. Pokud vozy jezdí v místech, kde je vybudována trolejová trať, chovají se jako běžné trolejbusy. Mají ale obrovskou výhodu a tou je baterie. Díky ní není provoz parciálního trolejbusu závislý pouze na trolejích a může vyjet i do míst, kde trolejové vedení chybí. Města tak mohou využívat výhod elektromotorů a nemusejí při tom budovat elektrickou trať v každé ulici. V praxi tak mohou nahradit část autobusů právě trolejbusy.
U nás v Plzni máme s trolejbusy dlouholeté zkušenosti. První trať byla ve městě spuštěna již v roce 1941 (do Doubravky a jezdí tam dodnes) a trolejové vedení se postupně stalo páteří místní MHD. Co do podílu čistě elektrických trakcí jsou Plzeňské městské dopravní podniky dlouhodobě na špici, 65 % dopravního výkonu zajišťují tímto způsobem. To je největší podíl mezi všemi dopravními podniky v ČR. Celkově ve městě každý rok najezdí elektrické motory téměř deset milionů kilometrů. Z 93 trolejbusů vlastní Plzeň 25 vozů, které dokážou jezdit (třeba do Černic nebo Letkova) i na baterie. PMDP provozují deset trolejbusových linek.
A přidávají se i další města. Nové vozy s elektrickými motory pořídila například Jihlava, Ostrava i Pardubice. Praha od roku 2017 testuje trolejbusy s bateriemi – 45 let poté, co poslední generace trolejbusů v hlavním městě byla zrušena a ukončen jejich provoz. Hradec Králové má ve svém vozovém parku kromě trolejbusů také 25 elektrobusů. První elektrobusy zkouší také v Olomouci. Praha je zatím jen testuje, ale Brno a Ostrava mají ve svém vozovém parku také elektrické vozy, nejvíce ale důvěry v minulosti vložily DP do pořizování vozů na CNG, kterých každý z nich provozuje více jak sto. Dopravní podnik v Ostravě se koncem druhého desetiletí 21. století chystal také na testování vodíku. Inovacím se nebrání ani město Brno. V roce 2018 brněnský dopravní podnik vyzkoušel jako první v ČR autobus poháněný biometanem vzniklým z odpadních vod. Jen tak dál.
To Praha za dalšími velkými městy prozatím zaostává. Zatímco v jiných metropolích jsou nástupci autobusů na alternativní zdroj paliva běžnou součástí vozového parku, hlavní město ČR je stále ještě spíše ve fázi různých testování. Důvodem prý je dotační podpora a ta zatím šla na elektrobusy a tramvaje. No třeba se do Prahy (možná i na Strahov) zase vrátí i trolejbusy.