9.11. 2007 :tematický celek: tvarosloví: slovesa
cíl: slovesa
struktura ( popis činností v hodině)
motivace : hra s obrázky, slovesem vyjádřit děj obrázku.
Hledat slovesa, která se k obrázku vztahují.
kontrola dú : opakování sloves ( mluvnické kategorie)
zadání dú : doplnit tabulku na straně 143/9
v Pravopisné cvičení: Ze zahrad se ozýval- skřivani. Chlapci si připravil- sešit- . Nadešla zima.Hadi zalezl-, žáby zmizel-, i mal-čké sib-řské veverky se skryl- v doupatech. Odletěl- tažní ptác-. Přišl- hladové dn-. Jeřábkové posedával- teď v-soko v korunách stromů. Tetřev- se ovšem často snesl- na sníh, ale tito velcí byl- pro nedospělého sobola příliš silní silní. Zbýval- koroptve.
v
v
v Výklad : první slovesná třída
( nes-e, peč-e, maž-e, umř-e)
slovesnou třídu vytváříme podle zakončení určitého slovesného tvaru v 3.osobě, č.j., zp. ozn., čas přítomný
vzory určujeme pomocí minulého času
nese | Vede,pase,veze,zebe | tvrdý | nesl | Vedl , pásl,vezl, zábl |
bere | Rve,cpe,pere, | tvrdý | bral | Rval,cpal, pral |
maže | Káže,lže, pláče | měkký | mazal | Kázal, lhal, plakal |
peče | Vleče, navleče | měkký | pekl | Vlekl, navlékl |
umře | Zavře,dře,pře | měkký | umřel | Zavřel, dřel, přel |
Cvičení
infinitiv | 3.os.ozn.zp.přít.č. | Měkký/tvrdý vzor | Příčestí minulé | Před koncovým –l Je: | vzor |
tlouci | tluče | měkký | tloukl | souhláska | peče |
houpat |
|
|
|
|
|
klouzat |
|
|
|
|
|
orat |
|
|
|
|
|
dupat |
|
|
|
|
|
Učebnice s přehledem 1. slovesné třídy
Práce s počítačem : slovesa
Shrnutí
q Slovesa vyjadřují děj, činnost, změnu stavu.
q U sloves určujeme mluvnické kategorie : osobu, číslo, čas, způsob, vid, rod, třídu a vzor
q Slovesa dělíme na plnovýznamová a pomocná
q Slovesa jsou základem či centrem české věty, většinou vyjadřují přísudek.
q Říkáme mu slovesný.
q Čas může být minulý – děj proběhl
q přítomný – děj probíhá
q budoucí - děj teprve probíhá
zhodnocení cíle:
Slovesa jsou podstatou české věty. Měli bychom je poznat. Každý z nás pronáší různé promluvy, a tudíž je nutné znát dobře tvary sloves. Umět je používat.
Sebehodnocení:
1. Co se mi dnes povedlo?
2. Co bych měl změnit na svém přístupu?
3. Proč bychom měli znát slovesa?
4. Budu tyto informace potřebovat ve svém osobním i profesním životě?