Jak na zpracování zápisu?
Rady ke zpracování referátu o knize
Dostal/a jsi za úkol zpracovat referát o knize, kterou jsi četl/a, a nevíš, o čem ještě mluvit kromě bibliografických údajů, stručného obsahu knihy a přehledu postav? Máš knihu představit svým spolužákům, ale nevíš, jak zajímavěji o knize vyprávět? Zde najdeš pár tipů a rad, které by se ti mohly hodit. Rady jsou zpracovány formou otázek, na které si můžeš odpovědět a odpovědi zahrnout do svého referátu. U některých otázek jsou uvedeny příklady odpovědí pro inspiraci, nebo další otázky, které je blíže vysvětlují.
Čas a prostředí, ve kterém se děj knihy odehrává
Čas
- Ve
které době se děj knihy odehrává?
V současnosti, v minulosti, v budoucnosti… - Kolik
času uplyne v průběhu celého děje knihy?
Několik hodin, den, týden, měsíc, rok, více let, několik století, celý lidský život, několik lidských generací… - Souvisí doba, ve které se děj knihy odehrává, s dějem samotným, nebo by se děj knihy mohl odehrávat i v jiné době (tzn. že děj knihy je nadčasový)?
- Jsou v knize zmíněny nebo popisovány nějaké skutečné historické události?
- Vystupují v knize skutečné historické postavy?
Prostředí
- V jakém
fyzickém prostředí se děj knihy odehrává?
Ve městě, na venkově, na ostrově, na jiné planetě, na hradě… - V jakém
sociálním prostředí se děj odehrává?
Jsou hlavní hrdinové knihy chudí, nebo bohatí? Odehrává se děj v demokratické společnosti/ feudální společnosti/ v totalitním režimu…? - Je prostředí, ve kterém se děj odehrává, skutečné (reálné), nebo smyšlené (imaginární)?
- Souvisí prostředí s dějem knihy? Je pro něj a pro postavy knihy důležité, nebo by se děj mohl odehrávat i jinde? Ovlivňuje prostředí hlavního hrdinu a ostatní postavy knihy?
- Má prostředí, ve kterém žiješ, něco společného s prostředím knihy?
Postavy v knize
Hlavní postava (hlavní hrdina) knihy
- Kdo byl v knize hlavní postavou?
- Jak
bys ho/ji popsal/a?
Jak vypadal/a? Jaké měl/a vlastnosti?
- Co se ti na ní/něm líbilo/nelíbilo a proč? Měl/a jsi k hlavní postavě při čtení knihy pořád stejný vztah, nebo se tvůj vztah k němu/k ní vyvíjel a měnil v průběhu knihy?
- Máš s hlavním postavou knihy něco společného? Chtěl/a bys být jako on/ona? Proč ano, nebo proč ne?
- Znáš ve svém okolí lidi, kteří mají s hlavní postavou něco společného?
- Myslíš, že je hlavní postava reálná, že by mohla žít například ve tvém okolí?
- Chtěl/a bys mít jeho/ji jako svého kamaráda/kamarádku? Proč?
Další postavy knihy
- Jaké
jsou v knize další postavy?
Jak vypadají? Jaké mají vlastnosti? - Jaký mají vztah k hlavní postavě knihy? Pomáhají jí, nebo spíš kladou překážky?
- Co se ti na nich líbilo/nelíbilo a proč?
- Máš s nimi něco společného, nebo znáš ve svém okolí podobné lidi?
Děj knihy a její hlavní myšlenky
- Jaké jsou hlavní události, problémy nebo konflikty v ději knihy? Co k nim vedlo?
- Jak postavy knihy řeší nebo vyřešili tyto problémy a konflikty? Bylo by tvé řešení stejné?
- Jak
příběh skončil? (Pozor, ať nevyzradíš konec knihy, pokud si myslíš, že by
si ji spolužáci mohli také přečíst.)
Podle očekávání, tak, jak to plynulo z děje knihy/ překvapivě/ kniha má otevřený konec… - Která událost způsobila v ději zásadní obrat a proč?
- Co si myslíš, že je hlavním tématem/myšlenkou knihy, a podle čeho tak soudíš?
- Co si myslíš, že chtěl autor/ka svou knihou říct? Na co chtěl/a autor/ka knihou upozornit?
Ty a tato kniha
- Proč sis vybral/a tuto knihu?
- Líbila se ti kniha? Proč ano, nebo proč ne?
- Která část knihy byla nejlepší a proč?
- Jak na tebe kniha působila? Jaké pocity v tobě vyvolávala? Působila na tebe kniha stejně v každé její části, nebo se tvé pocity vyvíjely?
- Chtěl/a bys být jednou z dalších postav v knize? Proč?
- Pokud v knize její autor/ka naráží například na nějakou morální otázku, souhlasíš s jeho/s jejím názorem? Jestliže ano, tak proč? Jestliže ne, tak proč? Jaký je tvůj názor na tuto otázku?
- Co nového tě tato kniha naučila? Co nového jsi se dozvěděl/a?
- Změnila kniha některé tvé názory nebo postoje? Které a jak?
- Četl/a si nebo chceš si přečíst další knihy od tohoto autora?
- Doporučil/a bys tuto knihu svým kamarádům/spolužákům? Jestliže ano, tak proč?
Další tipy
- Pokud
čteš knihu, která se odehrává ve skutečném prostředí nebo ve kterém
vystupují skuteční lidé, můžeš využít Internet k vyhledání map,
obrázků míst a fotek lidí, kteří v knize vystupují. Obohatíš tak svůj
zážitek z četby. Získané materiály můžeš samozřejmě předvést
i při referátu či je použít do čtenářského deníku. - Referát ve škole můžeš obohatit tím, že přineseš nějaký předmět, který se ke knize vztahuje. Můžeš se také stylově obléci.
- Pokud některý z tvých spolužáků knihu také četl, můžete spolu nacvičit a sehrát scénku z knihy před ostatními. Pokud nikdo z tvých spolužáků knihu nečetl, vyrob malé loutky (například z papíru a špejle), se kterými scénku předvedeš.