Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

 

 

 

Obrazek

Obrazek

 

V časopise Letectví a Kosmonautika č. 24 a 25 ročník 1976 je monografie věnovaná letadlu AERO C- 103/C3.Na titulní straně L a K Č.24.1976 je snímek C3B v péči mechaniků.

Obrazek

 

Josef Fortelný

MECHANIKEM U 24 LETECKÉHO

BOMBARDOVACÍHO

PLUKU

HRADČANY U MIMONĚ

Vážení,pří prohlížení internetu jsem uviděl Vaší stránku.Jsem vyučen letecký mechanik ve Vojenské škole pro letecké mechaniky v Popradě v letech 1951 aš 1954, jako motorář.

V roce 1954 jsem přišel na letiště v Hradčanech u Mimoně.Sloužil jsem u 24. b.lp.1.letky.V té době byla v Hradčanech celá divize letadel C-3.Zaujal mě snímek C-3B v péčí mechaniků a to z toho důvodu.Na tom snímku jsem totiž já a to na střeše kabiny.Byl jsem ve funkci mechanika letounu v hodnosti četař z povolání.Uvnitř kabiny je pomocný mechanik svobodník Václav Dlouhý na zvedáku,který byl před motorem stojí četař Jaroslav Dostál,který měl službu dozorčího stojánky.Bohužel již zemřel.

Snímek fotil Karel Holeček z fotočety,tím jsem si jist na 99%. Tento SÍBL mě byl přidělen s označením CD-10.Během vojny jsem měl přiděleny dvě C-3.

bc-01-1.jpg

První C-3D/D-44 s označením BC-01,to byla mašina zástupce velitele pluku, velitelský roj,byl to n.por.Jan Horvát,slovák který ulétl do tehdejšího SSSR na BF-109tce a domů do osvobozené vlasti přilétl na Lavočce.

c-3b-cd-10-1.jpg

Druhá C-3 s označením CD-10 patřila do stavu 1 letky, 24 .b.lp v Hradčanech a létal na ní n.por.Blažíček,velitel roje.

 

C3 s označením BC-02 ,maj.Šiml velitel pluku 

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

Na podzim roku 1955 jsme přeletěli do Přerova a přeškolovali se na nové IL-28.Tam se také většina Síblů rušila ( rozbíjela) a odvážela do šrotu:

K fotu s C-3 CD-11

Přerov

Z leva do prava:

čet.Václav Grepl, čet.Karel Hanuš,čet.Josef Fortelný

Z vojny jsme odešli do civilu v roce 1956 občas se scházíme,je nás ale již jen sedm .

Srdečně zdraví Josef Fortelný

Klub Vojenské a letecké historie tímto děkuje Panu Josefu Fortelnému za jeho dopis a přejeme jemu a jeho kolegům hodně zdraví.

 Děkujeme

JardaKVLH 23.6.2008

Pan Josef Fortelný má prostřednictvím naších stránek přání :

Ozvou se další jeho kamarádi vrstevníci z dob služby u 24 B.l.p ČS voj.letectva z období do roku 1956? pokud ano pište prosím na tuto adresu:

JardaKVLH@seznam.cz

Kontakt na pana Fortelného rádi předáme.

KVLH

Rváčov-Černá

2009

JardaKVLH

 Výzva!!

Pan Josef Fortelný nás požádal o pomoc při pátrání po jeho kamarádovy z dob voj .služby :

Miroslavu Hášovi

foto: M Háša v kokpitu AVIA S-199

mirek-hasa-2.jpg

 

mirek-kopie.jpg

foto: Mirek Háša S-199

Josef Fortelný
Příhody  
veselé a mrzuté, ze života mechanika leteckého.
Příběh první 
Výfuk

   

  Vzpomínám na Jardu Hradeckého, mého pomocného mechanika, sloužil

       třetím rokem.  Na obou motorech se propálily výfuky. Odšroubovali jsem je

      a nechal svařit.

Jarda byl můj pomocný mechanik. Řekl jsem mu, přišroubuj

       pravý motor, já  udělám levý motor. Jarda matice utáhl jen rukou a 

       nezajistil podložkou. Protože mašina měla již odletět, já jsem to pak již

      nezkontroloval což byla, moje chyba.

Nadporučík Blažíček mašinu přebral a odroloval na

       start. Když dal u síbla, plný plyn, ozvaly se rány, jak když střílí z kulometu.

 

      n.por.Blažíček ihned stáhl plyn a vrátil se.

Když jsem ho zaváděl na stojánku,

       viděl jsem, jak v šachtě blýskají plameny. Výfuky ležely na chladiči.

 

       Blažíček vyhrožoval, že mě dá zavřít.

 

Když přebíral mašinu příště, vzal si

       šroubovák a do výfuku tloukl,  až se mu podařilo výfuk prorazit. Musel

       jsem výfuk odšroubovat a dát ho svařit.

Zato dostal pěkně  vy nadáno

 od nadporučíka Antonína Fíky, inženýra první letky, 24.leteckého  bombardovacího pluku.

Díl

druhý

Předletovka  

a neb : bomby

     

 

Měl jsem již přidělenou mašinu CD-10,  

bylo to béčko. Síbl neměl

    pumovnici, bomby se věšely na  čtyři závěsníky pod trupem.

Byl den

    kdy se létalo a tři letouny měly shazovat bomby na polygon v

    Kuřivodech. Udělal jsem předletovou prohlídku včetně motorové   

    zkoušky,elektrikáři, radisté také udělali předletovku a přišli zbrojíři.

    Zavěsili  na závěsníky pod  trup padesátikilové  bomby.

V určený čas

    přišel pilot npor.Blažíček se šturmanem a palubním radistou.

Převzal

    letoun, nahodil motory a udělal motorovku.

Já jsem stál před mašinou a

    čekal, že ho vyvedu ze stojánky na pojížděcí dráhu. Pokynul jsem

    zdviženýma rukama aby začal vyjíždět.V tom okamžiku všechny bomby

    spadly na betonovou stojánku. To byl hrozný šok. Okamžitě jsem zkřížil     

    ruce, což byl pokyn pro pilota aby ihned vypnul oba motory, což on

    učinil. Okénkem se  zeptal co se stalo. Spadly bomby na zem,

byla moje

    odpověď.

Sousední dva letouny také vypnuly motory a všichni jsme

    běželi za mašiny do lesa, kde byl okop kam jsme se schovali. Chvíli se

    čekalo co se stane.

Pak byli vybráni dva důstojníci zbrojíři, ti se začali

    plížit k bombám, aby vyšroubovali malé nálože, které by odpálily bombu.

    Musím vysvětlit, jak to funguje.

V přední části roznětky je kolíček a ten

    má vpředu dírku, do které je zasunut kolíček na lanku a to je  zavěšeno

    na závěsníku na háku, který má dvě možnosti. Když je nutné odhodit

    bomby nad vlastním územím, tak bomba odpadne i s lankem

    na zem a nevybuchne.

Když lanko zůstane na závěsníku, vytáhne se

    kolíček a bomba je odjištěna a při dopadu na zem vybuchne.

Na štěstí

    bomby zůstaly zajištěny a nic se nestalo. Zůstali jsme  všichni živí.     

    

 

 
 

Náhledy fotografií ze složky 24 Bombardovací pluk Hradčany

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář