(Elektro) motorizace kol
A/ Přestavbová kola
Kdysi jediná dostupná technologie, dnes na ústupu. Opodstatnění:
- staré zásoby
- úspora prostředků, pokud máte běžné kolo
- speciální konstrukce, kde tovární motorizace není běžná (lehokola, tříkolky, handbike atd.)
- zakázková výroba nestandardních baterií
V dnešní době, když se dž pořídit e.kolo pod 20 000, se přestavba nevyplatí.
B/ kola s předním pohonem: naštěstí už jen muzejní kousky
C/ pohon v zadním náboji: přežívaji v nejlevnější kategorii do 30 000.
D/ se středovým motorem: výhody a nevýhody si nastudujte jinde, pokud vás to zajímá. Zaměřím se systémy a motory.
Motory
- speciální úprava rámu pro osazení motoru (nejde použít jiný model motoru) i baterie
- *často není možnost variability baterie (typ baterie kompatibilní jen s předepsaným motorem a rámem)
- některé baterie nelze jednoduše vyndat z rámu (zjistite si, jestli a zda vúbec jsou k sehnání náhr. díly a baterie)
- motory nejde jednoduše opravit (zjistite si, kde v okolí je opravna na váš typ, s diagnostikou)
- pokud je více kol v rodině, je vhodné mít stejnou konfiguracii
Nejlepší motory :
-Bosch CX4 (BC3, SX, Performance, Aktive . Nejlepší displeje: Purion, Smart (Purion 200), pak ostatmí nepraktické a nejhorší je Remote). Baterie 750, 625, 500 Wh a nižší všetně přídavných. Skoro výhradně v kolech Cube. Ghost, Trek, KTM aj. Hodnocení motoru CX4: 92%
-Yamaha Power X3 (X2, ST, TE, CE..) Nejlepší displej side A, baterie 630, 500 Wh a starší. Výhradní výrobce je Haibike. Nedostupný servis a málo ND. Hodnocení motoru X3: 90%
-Panasonic GX, boční dobrý displej, vlastní baterie (nedostupné) Osazuje se v střední katekorii (LF, Crussis) Servis asi není, Motorizace 89%
-Brose (Bulls) méně informací, v recenze příznivé, hodnocení 90%
-Shimano EP8 (nižší modely se neosvědčily). Používá dobrý boční displej, baterie dostupné, 88%
-Giant (SW Giant, licence Yamaha) (Giant) Využívá stejné motory Yamaha, má vlasntí SW, 90%
-Flyon /TQ systems. Neuchytil se, špičkový výkon, energožrout. Nehodnotím.
-Fazua. Mini motor a baterie, používá se v lehcich gravelech, drahší, nadějná technoligie. Je jich málo, orientační hodnocení 90%
-DAPU, OLI, Bafang, Vinka.. motory nižsích výkonů a ovládání. osazují se na levných zmačkách, nehodnotím.
-Polini, Ananda... na trhu bezvýznamné
Brzdy
Nebudu vyjmenovávat, na E-bike by měly býr kotoučové čtyřpístkové, s dobrou technoligií chlazení, na levnějších a nenáročném použivání i ty jednopístkové. Rafkové brzdy jsou hazard-
Pohon
tedy kazeta, přehazovačka, řazení, řetěz. Dostaneme ho do vínku s novým kolem a někdy ani výrobce nezaručuje, co se očekává.´a nezbývá než se s tím smířit. Někdo je zastáncem Sramu, někdo Shimana a nebo marginální Microshift. Nejlepší konfigurace na horských je 1x10 až 1x12, nižší kategorie a levnější se spokojí 2x8 nebo 9, a mnhdy 3x X. Obecně se spěje k systému 1x 12 a k elektronizaci řazení.
Ostatní
Novinkou je teleskopická sedlovka, kterou ale nevyužije každý, už se vyskytuje i s ektronickou brzdou.
Dálší božbodti je ABS, které tlačí Bosch.
K zabezpečení kola je možné elektrovický zámek, alarmy nebo kontroverzní GPS.
Techologie rámů, geometrie a prvků pružení se také pořád rozvíjí. Prúlom se čeká už desetiletí v bateriích. Uvidíme, co se v budoucnu prosadí.