Jdi na obsah Jdi na menu
 


V našem klubu jezdí nějčastěji tyto lodní třídy:

Optimist
ObrazekLodní třída pro nejmenší závodníky, u nás nejoblíbenější. Lze na ní závodit od prvních jachtařských krůčků až třeba po mistrovství světa. Geniálně jednoduchá a bezpečná loď, a přes svůj trochu "neckovitý" tvar i pěkná na pohled. Je dlouhá 2,3 m a váží jen 35 kg, takže ji snadno odvezete na střeše auta.
Omezena věkem na max. 15 let.

 

 
Cadet
ObrazekLodní třída pro dva malé závodníky, z nichž ten starší (kormidelník) zaučuje do tajů jachtingu mladšího (kosatníka). Je to extrémně bezpečná loď a parta závodníků si na trénincích obvykle užije spoustu legrace. V Brně jezdí velká skupina Cadetů v klubu Lodní sporty, u nás jich jezdí jen několik. Loď je dlouhá 3,22 m a váží 54 kg.
Omezena věkem na max. 17 let.

 


Evropa
ObrazekVynikající třída pro pokračování z Optimista. Kdo se jednou dal na filozofii jednoposádkových tříd, najde v Evropě výkonnou, extrémně obratnou loď, rychlou jak za slabého větru, tak za "hurikánu". Závodník si rozhodně nemůže stěžovat na potřebu obratnosti i síly, zlí jazykové dokonce tvrdí, že je ta loď vratká :-) Nehodí se pro ty, kteří moc vyrostli, optimální váha je 75 kg a pod ráhnem je pro dlouhány docela málo místa. Evropa byla do letoška olympijskou třídou a právě na ní získala Lenka Šmídová stříbrnou medaili v Aténách.
Loď je dlouhá 3,35 m a váží 45 kg - lze ji tedy také převážet na střeše auta (jen z něj dopředu i dozadu trčí 5,5 m dlouhý stěžeň ;-)


Laser
ObrazekZávodníci, kteří se už do Evropy nevejdou, přechází buď na Finna nebo závodí na Laseru. Ten je rychlou a přitom konstrukčně jednoduchou lodí, navíc monotypem, tedy všichni závodí na stejných lodích. Na této lodi jezdí především fajnšmekři - úspěšný závodník v této třídě musí opravdu hodně umět.
Loď je dlouhá 4,2  m a váží 60 kg.


Finn
ObrazekFinn je u nás královská jednoposádková třída dospělých jachtařů - skutečných mužů. Nádherná, dlouhá, přeplachtěná loď je ovšem zároveň také drahým koníčkem, neboť technický vývoj v této třídě jde rychle kupředu a nový materiál hodně stojí. Zato ale Finn bez problémů uveze i hodně "udělaného" chlapa, aniž by to bylo tolik znát na rychlosti.
Loď je dlouhá 4,5 m a váží 105 kg.


Vaurien
ObrazekIdeální třída pro pokračování mládeže odrostlé z Cadeta, nebo pro starší závodníky, kteří už nepotřebují mít tolik toho adrenalinu v krvi. Loď byla původně konstruována jako turistická, takže má velmi příjemné jízdní vlastnosti, je skladná a dokonce lze na ní i přespat pod přístřeškem, přehozeným přes ráhno. To ovšem závodníci nedělají :-), nové moderní lodě jezdí překvapivě svižně a dá se s nimi užít spoustu pohodového jachtingu. Závodníci této třídy u nás jsou známí svou "třídní" pospolitostí a přátelstvím.
Loď je dlouhá 4,08 m a váží 95 kg.

 
Kajutové plachetnice
ObrazekKdyž se řekne Jachting, většina lidí si představí právě tyto majestátní námořní lodě. Závodění s nimi je však až na výjimky nespravedlivé, neboť spolu závodí lodě různých délek, koncepcí i stáří a tak je mnohdy vítěz znám předem, ještě než se začne závodit. Závody jsou tak spíše společenskou událostí a příjemně stráveným víkendem pro všechny zúčastněné. Výjimku tvoří závody na charterových lodích, pro našince pořádané v Chorvatsku, kde se lodě (stejného typu) losují a o vítězi rozhoduje především jachtařské umění a sehranost posádky.

Výkonnostní srovnání tříd:

 

Třída plachty/délka plachty/váha
Optimist 1,5 0,1
Cadet 1,75 0,1
Evropa 2,1 0,16
Laser 1,7 0,12
Finn 2,2 0,07
Vaurien 1,85 0,08

Větší poměr plochy plachet k délce znamená přeplachtěnější loď, větší poměr plochy plachet k váze lodi živejší a obratnější loď.

Ilustrační obrázky byly převzaty z webu ČSJ, na který také vedou odkazy v nadpisech jednotlivých tříd.