Audi A1
Tentokrát jde Audi po krku Mini
Koncept z Tokia předznamenává příchod A1. Bude i hybrid s pohonem všech kol. Sportovní podvozek. Kupé, kabrio i pětidveřový hatchback.
Na tokijském autosalonu odhalilo Audi podobu dlouho očekávaného rivala pro Mini. Model A1, jen co vzejde ze studie, by se měl k zákazníkům dostat do roku 2010. Třídveřový hatchback, zatím pojmenovaný Metroproject quattro, má hybridní pohonné ústrojí a poháněná všechna čtyři kola.
Audi se jej snaží uvést především jako auto pro řidiče, které navíc dostane spoustu nejmodernějších systémů - například magneticky ovládané tlumiče R8 či Drive Select z A4, který umožňuje volit mezi různými nastaveními tlumičů, elektronického plynu a převodovky. Produkční auto bude s konceptem téměř identické, několika změn se kvůli ceně a praktičnosti dočká jen karoserie. Přibude tak třeba B-sloupek a rámy oken, neobvyklá kapota však zůstane zachována.
Studie reprezentuje vrcholnou, sportovní verzi A1. Má dvě koncovky výfuku a velká hliníková kola, naznačující, že by se mohla jmenovat S1. Se zrychlením na sto kilometrů v hodině za 7,8 sekundy a elektromotorem, schopným pomoci v případě potřeby, by se S1 stala zcela novým druhem ostrého hatchbacku. Pod kapotou má čtrnáctistovku TFSI, známou například z A3, avšak posílenou na 150 koní a 240 newtonmetrů. Asistuje jí elektromotor, umístěný u zadní nápravy a přidávající dalších 200 Nm, které odcházejí výhradně prostřednictvím zadních kol. Akumulátory lze dobíjet i ze zásuvky a auto jen na ně ujede až sto kilometrů rychlostí 100 km/h.
Metroproject se inspiroval tvary konceptu Shooting Brake, představeného na tokijském autosalonu v roce 2005. Zůstal mu krátký zadní převis a výrazný přední nárazník, má však vyšší střechu. Je delší, širší a nižší než Mini (s rozměry 3,91 na 1,75 na 1,4 metru), nicméně rozvor obou vozů je identický. Na rozdíl od Mini slibuje A1 rovněž prostor pro nohy zadních cestujících a použitelný kufr.
Připravenost pro výrobu potvrzuje mnoho dílů, které najdeme v kabině. Patří mezi ně například přístrojový panel či kruhové výdechy ventilace. Ačkoli A1 bude mít v nabídce rovněž pohon všech kol, stát bude na platformě příštího Volkswagenu Polo a Seatu Ibiza. Protože pohon zadních kol zajišťuje výhradně elektromotor, nebylo třeba přidávat hnací hřídel a sahat k drahým úpravám platformy. Audi bude vyrábět čtyři varianty A1: čtyř a pětidveřový hatchback, kupé a kabriolet. Otevřený vůz zůstane u plátěné střechy kvůli úspoře hmotnosti i peněz